Etika
Etika
Info
Období
zima 2025



Vítejte v kurzu Filozofie a zdravotnická etika! 🩺

Vážení studenti a studentky,

v dnešní komplexní a neustále se vyvíjející zdravotnické péči se etická dilemata stávají denní realitou. Tento kurz je navržen tak, aby vám poskytl nástroje a teoretické základy pro úspěšné zvládání těchto výzev. Nechceme, abyste se pouze naučili definice, ale spíše abyste pochopili, jak se etické principy promítají do každodenní praxe.

Budeme se zabývat otázkami, jako jsou:

  • Jak byste postupovali, kdybyste čelili konfliktu mezi přáním pacienta a jeho nejlepším zájmem?

  • Kde leží hranice soukromí a informovaného souhlasu?

  • Jak se vypořádat s dilematy spojenými s technologickým pokrokem v medicíně?

Náš závěrečný projekt, videoprezentace Etické dilema v klinické praxi, vám umožní aplikovat všechny získané poznatky. Cílem není najít jediné „správné“ řešení, ale ukázat, že jste schopni situaci důkladně analyzovat, argumentovat a s respektem zvažovat všechny dostupné možnosti. Pracujte v týmu a ukažte, že chápete význam kolektivní reflexe.

Přeji vám hodně úspěchů a těším se na vaši práci! 🤝

Téma úkolu: Etické dilema v klinické praxi 🩺

Velikost týmu 3 až 5 členů.

Úkolem pro studentky bude vytvořit a prezentovat simulované etické dilema, se kterým by se mohly setkat ve své budoucí praxi zdravotní sestry, lékařky nebo fyzioterapeutky. Skupina bude mít za úkol vytvořit 10-15 minut dlouhou videoprezentaci, ve které představí následující body:

  • Představení dilematu: Stručně a jasně popsat situaci, která vede k etickému konfliktu. Je důležité uvést všechny zúčastněné strany a jejich zájmy.

  • Analýza dilematu: Použít etické teorie a principy (např. utilitarismus, deontologie, principy bioetiky) k analýze situace. Měly by vysvětlit, jak by se dané dilema řešilo z pohledu různých etických přístupů. Nezapomínejte citovat zdroje, z kterých čerpáte.

  • Navrhované řešení: Představit alespoň dvě možná řešení dilematu a zdůvodnit jejich pro a proti. Není nutné dojít k jednomu "správnému" řešení, ale spíše ukázat hlubokou analýzu a zvážení všech možností. 

  • Reflexe a závěr: Skupina by měla reflektovat své zkušenosti s prací na úkolu a zhodnotit, jak jim toto cvičení pomohlo pochopit komplexnost etických dilemat ve zdravotnictví.

  • Hodnotící rubrika

  • . Videoprezentace (70 bodů)

    • Obsah a hloubka analýzy (30 bodů)

      • Představení dilematu: Je situace realistická a jasně popsána? (0-10 bodů)

      • Použití etických teorií: Jsou relevantní etické teorie správně aplikovány a vysvětleny? (0-10 bodů)

      • Navrhovaná řešení: Jsou řešení logická, komplexní a podložená argumenty? (0-10 bodů)

    • Kvalita a kreativita prezentace (20 bodů)

      • Technické zpracování: Je video plynulé, srozumitelné a má dobrou kvalitu zvuku a obrazu, je dodržen časový limit? (0-10 bodů)

      • Kreativita: Je prezentace originální, zajímavá a poutavá? (0-10 bodů)

    • Vystoupení a týmová práce (20 bodů)

      • Vystoupení: Mluví studentky srozumitelně, jistě a udržují oční kontakt s kamerou? (0-10 bodů)

      • Příspěvek jednotlivce: Je v prezentaci jasně vidět, kdo se na čem podílel? (0-10 bodů)

    • Vzor hodnotící tabulky: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HXwFgC-eEV_i6TNM4-u0a2Zd4IadASaoac8lNNIsuOg/edit?usp=sharing
  • Adresář pro nahrání recenzí:
      • II. Skupinová reflexe (30 bodů )

        • Kvalita a hloubka reflexe (15 bodů)

          • Analýza a hodnocení: Jsou hodnotící schopni/y objektivně zhodnotit práci dvou dalších skupin? (0-5 bodů)

          • Konstruktivní kritika: Jsou připomínky k prezentacím konkrétní a užitečné? (0-5 bodů)

          • Individuální doporučení a poznatky: Každá studentka musí přidat vlastní doporučení pro kolegy a popsat, co si z úkolu odnesla. (0-5 bodů). Nutné splnit!

        • Formát a struktura reflexe (15 bodů)

          • Úplnost: Jsou v reflexi hodnoceny všechny požadované prvky (např. obsah, technická kvalita, kreativita)? (0-5 bodů)

          • Jazyková správnost: Je text napsán bez gramatických a stylistických chyb? (0-10 bodů)

Důležité termíny a pokyny:

  • Odkaz na vaši hotovou videoprezentaci prosím vložte do sdílené tabulky nejpozději do 12. 12.

  • Své prezentace nahrajte do této složky.

  • Skupinovou reflexi práce ostatních skupin je nutné odevzdat do 9. 1. 2026.

  • Vyučující ohodnotí vaši práci do 10 pracovních dnů od odevzdání (prázdniny se nepočítají).

  • V informačním systému studenti vypracují testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracují studenti souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Váha testu je 30 b.

    Studenti dále řeší zadané úkoly (viz výše), např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.

  • Celkové hodnocení:  84 b-102 b = 3, 103-116= 2 117+ = 1. Za aktivitu v hodině lze získat extra body.

Etika

 
Anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, dotýká se i etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům/ klientům. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.
 
 
Kapitoly:
 
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
2
Web

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
2
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník


Předchozí