Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-
26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
26.1 Testovací otázky
Předoperační příprava
Dlouhodobá – zahrnuje předoperační vyšetření (odběry, RTG, CT, apod.), interní vyšetření, kompenzaci stavu pacienta (např. diabetika, onemocnění srdce apod.).
Bezprostřední
Pacientovi umožníme zaujmout úlevovou polohu, řídíme se ordinací lékaře. Nepodáváme nic per os, podle věku oholíme možné operační pole, vyčistíme pupek, odstraníme náušnice a jiné šperky, kontrolujeme nehty – případné nalakování odstraníme, zkontrolujeme celkovou hygienu pacienta. Provedeme bandáž dolních končetin – prevence TEN (podle věku pacienta).
Plníme ordinaci lékaře (např. premedikaci, antibiotika). Pacient se vymočí a je odvezen na operační sál.
Pooperační péče
Sestra přebírá pacienta na operačním sále, ukládá ho do připraveného čistě povlečeného lůžka. Pečujeme o průchodnost dýchacích cest, podkládáme ramena pacienta. Polštář vracíme až po úplném probuzení pacienta.
Podle ordinace lékaře monitorujeme fyziologické funkce, přikládáme saturační čidlo. Pokud je zavedena močová cévka nebo nasogastrická sonda sledujeme její polohu, fixaci, průchodnost, ve sběrném sáčku sledujeme množství odváděné moči, žaludečního obsahu, vše zaznamenáváme do sesterského záznamu ošetřovatelské péče. Pečujeme o vyprazdňování moči po výkonu, zaznamenáme první močení (do 6 hodin po výkonu). Sledujeme příjem a výdej tekutin (tekutiny per os podáváme po 6 hodinách, podle doporučení anesteziologa/ordinace lékaře, kontrolujeme operační ránu, sledujeme a zaznamenáváme nauseu, zvracení. Postupně přecházíme na běžnou stravu (čaj po lžičkách, tekutá, kaše ).
Monitorujeme bolest podle škály (např. Flacc), podáváme analgetika, kontrolujeme periferní žilní katétr, místo vpichu hodnotíme např. podle Madonna. Spolupracujeme s fyzioterapeutem při mobilizaci pacienta. Od 6 let hodnotíme soběstačnost pacienta. Spolupracujeme s rodiči dítěte, edukujeme je podle stanovených kompetencí. Na podkladě informovaného souhlasu rodičů pacienta použijeme při neklidu pacienta „vazáky“ na potřebnou dobu. Kontrolujeme stav kůže po 1 hodině pod vazáky a zaznamenáváme do ošetřovatelské dokumentace.
Rozdělení náhlých příhod břišních (NPB) :
Vrozené např. malrotace, atrézie gastrointestinálního traktu (GIT)
Získané např. zánětlivé, ileózní, úrazové, krvácení do GIT
Stanovení diagnózy: klinický nález - opakovaná vyšetření břicha a per rektum, další vyšetření (krevní obraz, CRP, moč, biochemické vyšetření séra, ultrazvuk břicha, měření pulzu), hodnocení bolesti břicha (chirurgické, urologické, gynekologické, jiné).
1. zánětlivé náhlé příhody břišní
U dětí nejčastěji Apendicitis acuta (zánět červovitého výběžku)
Klinický obraz: bolesti břicha kolem pupku, pravý podbřišek, nausea, zvracení, subfebrilie, leukocytóza, peritoneální příznaky.
Klinický obraz se odvíjí od věku dítěte, od polohy červovitého výběžku (novorozenec – vzácná, kojenec a batole – obraz dyspepsie, školní věk – typické příznaky, puberta – možnost simulace a disimulace). Zánětlivý proces může u děvčat přecházet na vaječníky.
Léčba: chirurgická - appendektomie
2. ileózní
mechanický obstrukční ileus, funkční ileus, cévní ileus, smíšený ileus.
3. krvácení do trávicího ústrojí
4. úrazové
Úrazy u dětí
Úraz je poškození zdraví, které vzniklo působením energie, která je silnější, než je adaptační schopnost organismu. Obvykle se jedná o náhlé vystavení fyzikálnímu činiteli, mechanické, chemické, termické, elektrické nebo radiační energii nebo nedostatku některých základních energií pro život. Úrazy se dělí na neúmyslné a úmyslné.
Neúmyslné úrazy jsou takové, kde není úmysl poškodit nebo zničit člověka, prostředí nebo technologii. Obvykle se používá termín nehoda.
Úmyslné úrazy jsou namířené na druhou osobu – pro ně se používá název násilí, nebo proti vlastní osobě, jako sebepoškození nebo sebevražednost.
Prevence úrazů je postavena na třech základních přístupech, všechny musí být součástí uceleného programu snížení úrazovosti. Můžeme přimět osoby v riziku úrazu, aby vědomě změnily chování a tak snížily své riziko.
Úloha zdravotníků je v prevenci úrazů dětí nezastupitelná jako součást systému prevence, na kterém se podílejí všechny složky společnosti. Zdravotníci mají poskytovat informace rodičům formou ústní i písemnou. Zdravotníci také mohou identifikovat rizikové činnosti, prostředí a výrobky, které způsobily úraz. Zdravotník může výrazně ovlivnit dětskou úrazovost při návštěvě doma i během preventivní prohlídky dítěte. Již před narozením dítěte má sestra podat základní informace o vytvoření bezpečného domova pro dítě.
Prevence úrazů doma, patří do skupiny nejpočetnějších úrazů (např. pády, termické úrazy, otravy, poleptání, tonutí, dušení, dopravní úrazy, úrazy při sportu, násilí, sebepoškození).
Bezpečná komunita – WHO Safe Community
Bezpečná komunita je statut udělovaný Světovou zdravotnickou organizací komunitě, která přijala program prevence úrazů. Program pokrývá všechny věkové skupiny, prostředí a situace. Model je založen na široké mezioborové spolupráci.
Prevence úrazů u dětí je prioritou ve veřejné zdravotnické péči v rámci programů Evropské komise.
Více na http://www.cup.cz
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-