Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace

9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
 
  
Efektivní či produktivní komunikací je míněna taková sociální interakce, při které mluvčí i příjemce (nebo další přítomní lidé) získávají důležité informace. Sestra by proto měla znát základní podmínky, za kterých se může komunikace na potřebné úrovni dařit.
Podmínky efektivity splňuje komunikace tehdy, je-li:
- bezbariérová,
- shodná = kongruentní (shoda mezi verbálním a neverbálním sdělením, shoda obsahu i významu řečeného).
 
Efektivní komunikace není také možná bez specifických dovedností, které si sestra musí osvojit, aby mohla nejen dobře poznat pacienta a jeho projevy a také byla schopná na něho i terapeuticky působit. Efektivní interakce mezi sestrou a nemocným může probíhat jedině tehdy, když její průběh neruší žádné vnější a vnitřní vlivy. Sociální psychologie používá termín komunikační zábrany (bariéry). Každému je jasné, že při rozhovoru nepříjemně působí hluk nebo přítomnost dalších lidí v místnosti. Tyto vnější vlivy si obvykle sestra uvědomí. Podstatnější bývají vlivy vnitřní. Mohou být na straně pacienta, ale i sestry. Vnitřních bariér, které mohou komunikaci nevhodně ovlivňovat nebo dokonce zcela blokovat, si často vědomi vůbec nejsme.