Informační systémy ve zdravotnictví
6.4 Klinický informační systém (KIS)
Klinické informační systémy (KIS) mohou být značně rozsáhlé aplikace s mnoha funkcionalitami, kdy některé funkce nemusí být pro daného uživatele potřebné. Proto trendem současnosti je tzv. modulární systém, kdy se celý KIS skládá z určitého jádra potřebného pro vlastní fungování systému a jednotlivých modulů, jejichž použití je na sobě nezávislé a každý uživatel-zákazník si volí, které moduly bude používat. Samozřejmostí bývá možnost dodatečného doplnění systému a zakomponování potřebného modulu mezi již používané části. I když se jedná o „samostatné“ moduly, předpokladem efektivního fungování celého systému je vzájemná spolupráce jednotlivých částí a využívání již zapsaných dat dodatečně instalovanými moduly.
Dělení systémů na jednotlivé moduly není jednoznačné a může se částečně lišit v závislosti na výrobci. U některých produktů může být určitá funkcionalita zakomponována do tzv. jádra systému a u jiného produktu může být tatáž funkcionalita zařazena do volitelného modulu.
Pro orientaci dále uvádím možné moduly či funkcionality, s kterými se můžeme u KIS setkávat a jejichž volitelnost může být jedním měřítkem při výběru konkrétního produktu.
Modul pro podporu provozu na lůžkových a ambulantních pracovištích
Obsahuje funkcionality, které řeší kompletní agendu spojenou s vedením dokumentace při ambulantním ošetření a při hospitalizaci pacienta. Produkt umožňuje vedení lékařské dokumentace, které je nastaveno tak, aby kopírovalo reálné činnosti, jež se s pacientem provádějí. Jednotlivá vyšetření je možné seskupit do standardních vyšetřovacích profilů v závislosti na konkrétním onemocnění pacienta. Výsledky na vyšetření lze seskupit do logických celků a přehledně zobrazit. Produkt řeší problematiku preskripce a umožňuje tak sledovat množství předepsaných receptů. Pacienty lze objednávat k ambulantnímu vyšetření, k operaci, případně k hospitalizaci. Vykazování plátci péče lze svázat s dokumentací a zajistit tak vykazování v maximální míře. Výkony se generují automaticky na základě zadání lékařské dokumentace.
Modul pro vedení operací
Umožňuje zapisovat potřebné údaje o operaci pacienta. Operaci lze naplánovat a následně popsat do operačního protokolu. Operační protokol popisuje operaci komplexně – včetně údajů o operačním týmu, výkonů provedených při operaci, spotřebovaného materiálů a léků. Umožňuje evidovat potřebné časové údaje, údaje o anestézii. Zároveň obsahuje všechny údaje, které o operaci sleduje ÚZIS. Produkt napomáhá ke správnému vykazování a je schopen zajistit potřebné statistiky o operacích, které poskytují mnoho cenných medicínských informací.
Modul intenzivní péče
Obsahuje funkcionality pro vedení elektronické zdravotnické dokumentace na pracovištích intenzivní péče a ARO. Denní záznam umožňuje popsat stav pacienta, zadat medikaci, infuze, žádanky, ordinovaná vyšetření, dietu.
Rehabilitační modul
Slouží pro fyzioterapeutická pracoviště. Je určen pro lékaře rehabilitace, pracovníka plánování procedur, fyzioterapeuta. Modul mívá prostředky umožňující optimální naplánování všech procedur pacienta tak, aby prodlevy mezi procedurami byly minimální.
Modul pro provoz gynekologicko – porodnických pracovišť
Umožňuje vést potřebnou dokumentaci k vyšetření a hospitalizaci těhotné ženy, popisuje předporodní vyšetření, porod, stav novorozence a matky po porodu. Modul umožňuje elektronicky vykazovat zprávu o rodičce a zprávu o novorozenci, kdy dokumentace matky a novorozence je provázaná a uživateli poskytuje ucelený pohled.
Modul pro onkologii
Produkt umožňuje parametricky zaznamenávat údaje o jednotlivých fázích onemocnění a léčby - definuje vstupní a výstupní charakteristiky a rámcový plán léčby. Popisuje primární diagnostiku, primární léčbu, relaps onemocnění, progresi a dispenzarizaci. Umožňuje sběr a elektronické vykazování dat sledovaných Národním onkologickým registrem – zpracovává diagnostickou a léčebnou část výkazu Incidence a léčba zhoubného novotvaru.
Kromě výše zmíněných modulů mohou systémy obsahovat další produkty zaměřené na klinickou efektivitu a bezpečí pacientů, které umožňují zdravotnickým zařízením zvyšovat kvalitu péče a snižovat náklady. Pro maximalizaci výtěžnosti dat ze systému bývají do systému zakomponovány nástroje pro vytváření statistik z evidovaných dokladů – ty umožňují jednoduchou a rychlou tvorbu statistik z výkazů a dokladů pro pojišťovny. Statistiky jsou definovány vyplněním podmínek vstupního formuláře s výstupem do tabulky, grafu nebo tisku.