Multikulturní ošetřovatelství
1.4 Multikulturní výchova
1.4 Multikulturní výchova
Multikulturní výchova je oblastí transdisciplinární teorie. Zahrnuje výzkum, teoretické a praktické poznatky o multikulturní realitě, ve které se rozvíjí současná civilizace. Multikulturní výchova je praktická edukační a osvětová činnost, realizovaná ve školách a institucích celoživotního vzdělávání za účelem sbližování a vzájemné spolupráce mezi etniky, národy, kulturami a rasami (Průcha, 2004).
Reagování na zdraví a nemoc není záležitost pouze biomedicíncká, ale i psychosociální, kulturní, etnická a náboženská. Tomu však zdravotní pracovníci často pozornost nevěnují (nechtějí, neumí to, neví si rady s duchovními tématy, je to pro někoho nové, apod.). Práce s duchovními tématy je stejně důležitá, jako léčení samo. I když s cizincem komunikujeme stejným jazykem, neuvědomujeme si odlišnosti v kulturním, etnickém pohledu klienta či nemocného. Tomu je potřeba se postupně naučit, najít pochopení pro cizince, kteří se dostaví do zdravotnického zařízení, přijímat jeho názory a postoje.
Multikulturní výchova spojuje přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní psychologie, sociolingvistiky. Zvyšuje způsobilost lidí chápat a respektovat odlišné kultury. Hlavními náplněmi oboru je:
- Sbližování a spolupráce mezi národy, kulturami, rasami
- Pochopení a znalosti cizích kultur, etnik, světových náboženství
- Příprava mládeže do života ve společné Evropě (globalizační aspekt)
- Výchova k toleranci, respektu, otevřenosti a partnerskému soužití
- Utváření přesvědčení o lidské svobodě, důstojnosti a rovnoprávnosti
Multikulturní výchova směřuje k poznání a porozumění rozmanitým kulturám – jejich uznávaným a ve vlastní kultuře očekávaným normám, modelům, vzorcům chování, životnímu stylu, hodnotám, zvyklostem, které jsou výrazem etnicity, náboženství nebo jiných tradic. Na základě získaných poznatků, zkušeností a prožitků se vytvářejí dovednosti komunikovat, spolupracovat a pozitivně řešit nedorozumění, možné bariéry, oboustranné nejistoty nebo konflikty, které vznikají často právě z neznalosti či neporozumění (Ivanová a kol., 2005).