Ochrana_verejneho_zdravi
6.1.3 Hluk a vibrace, hlukové mapy
6.1.3 Hluk a vibrace, hlukové mapy
Hluk patří k typickým a závažným škodlivým faktorům životního prostředí vyspělých zemí. Již hladiny venkovního hluku pohybující se v blízkosti platných základních limitů působí na citlivé jedince rušivě. Běžné jsou přitom u nás hladiny nadlimitní. Dnes je hlukem nepříznivě dotčena značná část obyvatelstva ČR, zejména městského.
Hlavními zdroji hluku jsou doprava silniční, železniční a letecká, průmyslové závody, výstavba, veřejné práce (úklid ulic) a hluk ze sousedství (z restaurací, z živé nebo reprodukované hudby, ze sportovních akcí, parkovišť). Zdrojem hluku ve stavbách mohou být ventilační systémy, domácí zařízení a sousedé. Při hodnocení hluku se rozlišuje hluk denní, který ruší aktivity lidí a hluk noční rušící spánek.
Hluk způsobuje podráždění a poruchy spánku, překáží dorozumívání, zhoršuje soustředění na práci a výkonnost, ruší odpočinek a rekreaci, působí na sociální chování a zvyšuje riziko ztrát sluchu. Lidé exponovaní vyšším úrovním hluku, zejména v okolí letišť a frekventovaných komunikací, si častěji stěžují na bolesti hlavy, častěji utrpí drobné úrazy, častěji užívají uklidňující léky a hypnotika. Hluk zvyšuje riziko hypertenze a dalších kardiovaskulárních onemocnění. K negativním účinkům hluku patří i emocionální reakce, plynoucí z obtěžování hlukem. Zdravotní vlivy mohou být přímé (akutní) a dlouhodobé, kumulativní.
Problematiku ochrany před hlukem a vibracemi řeší „zákon č. 258/2000 Sb.“ a nařízení vlády č. 272/2011Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.
Hlukem se rozumí zvuk, který může být škodlivý pro zdraví a jehož hygienický limit stanoví prováděcí právní předpis.
Osoba, která používá, popřípadě provozuje stroje a zařízení, které jsou zdrojem hluku nebo vibrací, provozovatel letiště, vlastník, popřípadě správce pozemní komunikace, vlastník dráhy a provozovatel dalších objektů, jejichž provozem vzniká hluk nebo vibrace jsou povinni technickými, organizačními a dalšími opatřeními v rozsahu stanoveném „zákonem č. 258/2000 Sb.“ a prováděcím právním předpisem zajistit, aby hluk nepřekračoval hygienické limity upravené prováděcím právním předpisem pro chráněný venkovní prostor, chráněné vnitřní prostory staveb a chráněné venkovní prostory staveb.
Vibracemi se rozumí vibrace přenášené pevnými tělesy na lidské tělo, které mohou být škodlivé pro zdraví a jejichž hygienický limit stanoví prováděcí právní předpis.
Nařízení vlády č. 272/2011Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací upravuje
- hygienické limity hluku a vibrací na pracovištích, způsob jejich zjišťování a hodnocení a minimální rozsah opatření k ochraně zdraví zaměstnance
- hygienické limity hluku pro chráněný venkovní prostor, chráněné venkovní prostory staveb a chráněné vnitřní prostory staveb,
- hygienické limity vibrací pro chráněné vnitřní prostory staveb
- způsob měření a hodnocení hluku a vibrací pro denní a noční dobu
Pokud při používání, popřípadě provozu zdroje hluku nebo vibrací, s výjimkou letišť,
nelze z vážných důvodů hygienické limity dodržet, může osoba zdroj hluku provozovat jen na základě povolení vydaného na návrh této osoby příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví. Orgán ochrany veřejného zdraví časově omezené povolení vydá, jestliže osoba prokáže, že hluk nebo vibrace budou omezeny na rozumně dosažitelnou míru.
Při měření hluku a vibrací a při hodnocení hluku se postupuje podle metod a terminologie týkajících se oborů elektroakustiky a akustiky obsažených v příslušných českých technických normách. Měření hluku v životním prostředí člověka může provádět pouze držitel osvědčení o akreditaci nebo držitel autorizace. V současné době je připraven a do mezirezortního připomínkového řízení předložen Ministerstvem zdravotnictví věcný záměr zákona o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí.
Hlukové mapy
Strategické hlukové mapy jsou pořizovány Ministerstvem zdravotnictví pro vybrané oblasti. Strategické hlukové mapy dokumentují situaci na území aglomerací s více než 250 000 obyvateli, pro všechny hlavní silnice, po kterých projede vice než šest milionů vozidel za rok a pro hlavní železniční trati, po kterých projede vice než 60 000 vlaků za rok a pro hlavni letiště Praha Ruzyně. Účelem hlukového mapování je analýza míry expozice obyvatel různými úrovněmi hlukové zátěže a informování obyvatel o této zátěži, Hlukové mapy slouží jako podklad pro nastavení reálných limitů hlukové zátěže a podklad pro realizaci následných akčních plánů k postupnému snižování hlukové zátěže. Strategické hlukové mapy musí být každých 5 let aktualizovány. Na jejich základě pořizuje Ministerstvo dopravy a krajské úřady akční plány, které mají navrhovat konkrétní opatření k odstranění příčin nadměrného hluku včetně časového plánu jejich uskutečnění a zajistit zachování tichých oblastí tj. oblastí, které nejsou rušeny hlukem z dopravy, průmyslu nebo rekreačních aktivit. Hlukové mapy jsou zveřejněny na webových stránkách http://www.geoportal.cenia.cz/, také na webu
a dále na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví http://www.mzcr.cz.