Paliativni_pece

5.4 Informační a komunikační technologie

5.4 Informační a komunikační technologie
 
 
 
Zdravotnickou informatiku lze definovat jako znalosti, dovednosti a nástroje, které umožňují shromažďovat, zpracovávat, využívat a sdílet informace v zájmu podpory poskytování zdravotní péče a podpory zdraví. V literatuře se však střetáváme s nejednotností v užívání různých termínů, jako je medicínská informatika, informatika řízení zdravotní péče, informatika zdravotní péče a medicínské knihovnictví. Zdravotnickou informatiku tvoří: a) informace pro klinické účely a b) informace pro řízení zdravotní péče. Jelikož se zdravotnická informatika stává stále důležitější součástí zdravotní péče, je nezbytné, aby ošetřovatelé znali a rozvíjeli její prvky, které lze uplatnit v ošetřovatelství (Tab. 12).
 
Tab. 12 Hlavní oblasti interakce zainteresovaných skupin s informační a komunikační technologií (Payneová, 2007)
 
Zainteresovaná skupina
Nástroj IKT
Potenciální hodnota
Problematická stránka
Ošetřovatelé
e-maily, webové stránky, diskusní skupiny, elektronické karty pacientů, systémy cest péče, videokonference
informace na požádání, výměna informací, integrace péče různých poskytovatelů a v rámci různých procedur a směrnic, profesní rozvoj
otázka soukromí, neúplná data, neregulované využívání IKT, nedostatečně standardizovaný slovník
Výzkumníci/akademici a studenti v oboru ošetřovatelství
webové stránky, faktické databáze, elektronické studium
uživatelská přívětivost, větší dosah
kvalita dat, ochrana uložených dat, neetické způsoby získávání a využívání informací o zdravotní péči
Manažeři ošetřovatelské péče
systém přijímání a propouštění pacientů, systém řízení a financování, prováděcí informační systémy, databáze a statistiky on-line, politika on-line
program veřejného zdraví, tvorba zpráv, plánování péče, plánování zdrojů a nákladů, automatický sběr, strukturace a kodifikace dat
výcvik personálu v IKT, investice do vybavení, chyby v důsledku selhání nebo nedostupnosti technologie, kontrola fungování
Pacienti
e-mailové konzultace, informační portály, diskusní seznamy, videokonference
uživatelská přívětivost, rozšíření pacientových možností, posílení jeho rozhodování v otázkách péče a jeho větší zapojení do péče
přijatelnost pro pacienty, dostupnost, otázky soukromí, kvalita internetových zdrojů, nesprávné sebediagnostikování a samoléčba, nerovnost
 
Každý zdravotnický odbor působí ve svém vlastním vymezeném rámci. I v rámci ošetřovatelství je proto třeba studovat a rozvíjet informační a komunikační technologie, jichž lze využít k podpoře ošetřovatelských intervencí. I když je užitečné vycházet z poznatkové báze zdravotnické informatiky, stejně důležité je, aby ošetřovatelé její teorie uváděli do souvislosti s ošetřovatelskými intervencemi a vzhledem k těmto intervencím je uzpůsobovali a dále rozvíjeli. Z tohoto požadavku vyplývá skutečnost, která má jak své kladné, tak záporné stránky, totiž další specializace jak v oboru ošetřovatelství, tak v oboru zdravotnické informatiky. V důsledku toho se v mnoha zemích rozvinutého světa stává uznávaným oborem ošetřovatelská informatika.