Multikulturní ošetřovatelství

3.1 Komunikace s cizincem ve zdravotnickém zařízení

3.1 Komunikace s cizincem ve zdravotnickém zařízení
 
 
 
Komunikací obecně rozumíme způsob, kterým lidé navazují vzájemný kontakt a oznamují si své myšlenky, citové zážitky, postoje. Verbální komunikace je realizována pomocí slov a neverbální komunikace probíhá psanou formou nebo v rámci piktogramů. Z hlediska složek komunikace platí obecné dělení, že slovní část komunikace zaujímá při hovoru 10 %, neverbální složka 50 % a tón hlasu 40 %. Z uvedeného vyplývá, že na tom, co říkáme, vlastně vůbec nezáleží. Nejdůležitější je tedy, jak se dotyčný ošetřující personál chová. Komunikace je především o chování.
 
Obr. č. 23: Piktogram v nemocnici
 
Z hlediska komunikace s cizinci se snažíme využívat tlumočníky. V případě, že to možné není, můžeme využít cizí jazyk. Pokud neovládáme ani cizí jazyk, mohou právě posloužit piktogramy. Mezi hlavní zásady komunikace s cizincem patří: 
- představení
- sdělení klientovi, jak nás má oslovovat
- dotaz, jak si nemocný přeje být oslovován – zaznamenat do dokumentace (Ivanová, 2005).