Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-
23.5 Závislosti v dětském věku
23.5 Závislosti v dětském věku
Závislost – je psychický nebo fyzický stav vyznačující se změnami v chování a dalšími reakcemi, které vždy zahrnují nutkání užívat drogu opakovaně pro její prožitkové účinky a také proto, aby se zabránilo vzniku nebo trvání nepříjemných stavů vznikajících při nepřítomnosti drogy v organismu.
Činitelé zvyšující riziko návyku
- dítě (duševní poruchy, setkání s návykovými látkami v mladém věku, chronické bolestivé onemocnění, nízké sebevědomí, strach a úzkost, problémy v mezilidských vztazích…)
- rodina (nejasná pravidla, nedostatek času na dítě, manželské konflikty, zneužívání návykových látek členy rodiny, špatná sociální situace, zneužívání a týrání dítěte…)
- škola (špatná spolupráce institucí, špatná spolupráce s rodinou dítěte, devalvace problémových dětí v kolektivu, nízká motivace k mimoškolním aktivitám, nepřátelské prostředí…)
- vrstevníci (problém s autoritami, pozitivní postoj k návykovým látkám, zesměšňování, snižování sebevědomí…)
- společnost (dostupnost návykových látek, nedostatečné vzdělání a možnost uplatnění ve společnosti, diskriminace, kriminalita…)
Charakteristiky drogové závislosti u dětí
- vzhledem k nezralosti organismu se rychleji rozvíjí závislost i z prvních experimentů
- je nutné brát v úvahu rodinné a vrstevnické interakce
- vhodná je využívat kombinaci léčebných postupů včetně muzikoterapie, arteterapie, jógy, relaxačních technik
- do terapie zahrnujeme rodiče závislého pacienta
- testování hranic, riskovat, experimentovat je pro dětství a dospívání typické
- v terapeutické komunitě i v ústavní léčbě vyžadují více individuálního kontaktu
- dlouhodobá prognóza je příznivější než krátkodobá, což souvisí s procesem zrání, ale i včasnou intervencí
Nejčastější návykové látky dětí a dospívajících
- Alkohol, nejčastěji zneužívaná látka, legální a dobře dostupná. Návyk na alkohol se vytváří u mladých lidí rychle a také vstupuje do nebezpečných interakcí s většinou psychofarmak i běžných léků.
- Opiáty (opium, morfin, kodein, heroin), kromě rychlého rozvoje závislosti hrozí u těchto látek i předávkování s často se smrtelnými následky.
- Kanabinoidy (marihuana, hašiš), látky pocházející z konopí jsou jedovatější než alkohol. Mají tendenci se ukládat dlouhodobě v těle a působit řadu fyzických i psychických problémů. Závislost se rozvíjí relativně pomalu. Nebezpečné jsou především pro jedince psychicky labilní.
- Tlumivé látky (sedativa, hypnotika), všechny mají vedlejší účinky a většina způsobuje návyk. Příznaky jsou např. kolísání nálady, poruchy orientace, později poruchy výživy a spánku.
- Organická rozpouštědla, jsou velmi nebezpečná, často způsobují nevratné poškození orgánových systémů (dýchání, poškození mozku, poruchy krvetvorby) a smrtelné otravy. Závislost se rozvíjí rychle a často následuje přechod k jiným návykovým látkám.
- Stimulancia (pervitin, efedrin, kokain, amfetamin …), jedná se o látky budivé, povzbuzující výkon psychický, ale také fyzický, který je následně vystřídán útlumem někdy úzkostnými stavy a depresemi. Mezi nejnebezpečnější patří pervitin a kokain, které se mohou šňupat nebo aplikovat nitrožilně. Závislost vzniká rychle a je spojena s nebezpečným, nepředvídatelným chováním jedince pod vlivem drogy. Pro děti jsou méně dostupné pro vysokou cenu.
- Halucinogeny (MDMA = extáze, LSD), při akutní intoxikaci se projevují halucinacemi a abnormálním chováním, hrozí selhání krevního oběhu, jaterní poškození, epileptické záchvaty. Po odeznění následuje často deprese, úzkostné stavy a sebevražedné myšlenky. Mezi dospívajícími jsou rozšířené.
- Tabák, závislost vzniká v období dětství a dospívání. Tabákový kouř obsahuje škodliviny, návykový je jenom nikotin.
- Anabolika, nezneužívají se pro bezprostřední psychoaktivní účinky, vliv na psychiku mít mohou. Jsou velmi návykové.
- Hráčství (gambling), často spojováno především s patologickým hráčstvím (o peníze, jež ovládá život závislého na úkor sociálních, materiálních, rodinných a pracovních hodnot). V době dětství a dospívání se především jedná o nadměrné hraní počítačových her, trávení času na internetu apod. není závislostí v pravém slova smyslu, ale může se závislosti podobat (např. potíže se sebeovládáním, zanedbávání jiných aktivit, odvykací syndrom…)
Prevence v rodině, ve škole
Primární – snaha odvrátit užívání návykových látek, trénink sociálních dovedností, stanovení hranic ve výchově, systémovost apod.
Sekundární – léčba ambulantní nebo pobytová, podávání substitucí
Terciarní – minimalizace rizik a negativních dopadů užívání návykových látek
-
Osetrovatelska_pece_o_dite
-
Nyní studovat1 Metodika výchovné péče
-
Nyní studovat2 Hra jako základní činnost dětí
-
Nyní studovat3 Metodika výchovné péče v kojeneckém věku
-
Nyní studovat4 Metodika výchovné péče v mladším batolivém věku
-
Nyní studovat5 Metodika výchovné péče ve starším batolivém věku
-
Nyní studovat6 Výchovné problémy v jednotlivých obdobích
-
Nyní studovat7 Herní aktivity dětí v nemocnici
-
•7.1 Konkrétní aktivity s kojenci
-
•7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
-
•7.3 Konkrétní aktivity pro předškoláky
-
•7.4 Konkrétní aktivity pro děti mladšího školního věku
-
•7.5 Konkrétní aktivity pro starší školáky a adolescenty
-
•7.6 Provoz herny – zásady
-
•7.7 Hra s těžce nemocnými nebo dlouhodobě nemocnými dětmi
-
•7.8 Rodina a hra
-
-
Nyní studovat8 Bezpečné prostředí pro dítě
-
Nyní studovat9 Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
-
Nyní studovat10 Rehabilitace v pediatrii
-
Nyní studovat11 Psychické, somatické a sociální potřeby dětí
-
Nyní studovat12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
-
Nyní studovat13 Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
-
•13.1 Klasifikace novorozence
-
•13.2 Fyziologický novorozenec
-
•13.3 První ošetření novorozence
-
•13.3.1 Zajištění tepla
-
•13.3.2 Toaleta horních cest dýchacích
-
•13.3.3 Ošetření pupečního pahýlu
-
•13.3.4 Dezinfekce spojivkových vaků
-
•13.3.5 Prevence krvácivé nemoci novorozence (morbus haemorhagicus neonatorum)
-
•13.3.6 Označení novorozence, informace o novorozenci
-
•13.3.7 Zvážení a změření
-
•13.3.8 Přiložení novorozence k matce
-
•13.3.9 Vyšetřování a hodnocení poporodního stavu novorozence
-
-
•13.4 Běžná, následná péče o novorozence
-
•13.5 Kojení
-
•13.6 Propuštění novorozence z porodnice a další sledování dítěte lékařem pro děti a dorost
-
-
Nyní studovat14 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
-
Nyní studovat15 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
-
Nyní studovat16 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
-
Nyní studovat17 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
-
Nyní studovat18 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem neolitem
-
•18.1 Diabetes mellitus (DM)
-
•18.1.1 Charakteristiky jednotlivých typů diabetes mellitus
-
•18.1.2 Komplikace diabetes mellitus
-
•18.1.3 Léčba diabetu a typy inzulínových přípravků, ošetřovatelská péče
-
•18.1.4 Kontrola glykémie – diabetes z pohledu klinické biochemie
-
•18.1.5 Možnosti aplikace inzulínu
-
•18.1.6 Edukace pacienta a jeho rodiny
-
-
•18.2 Onemocnění štítné žlázy
-
-
Nyní studovat19 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
-
Nyní studovat20 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
-
Nyní studovat21 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
-
Nyní studovat22 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
-
Nyní studovat23 Specifické otázky dětské psychiatrie
-
•23.1 Dětská a dorostová psychiatrie
-
•23.2 Mentální retardace
-
•23.3 Poruchy chování a emocí
-
•23.4 Poruchy nálad
-
•23.5 Závislosti v dětském věku
-
•23.6 Akutní psychiatrická intervence (první psychiatrická pomoc)
-
•23.7 Neurotické poruchy, stres, somatizující poruchy
-
•23.8 Poruchy přijímání jídla (mentální anorexie, mentální bulimie)
-
•23.9 Poruchy psychického vývoje
-
-
Nyní studovat24 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
-
Nyní studovat25 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
-
Nyní studovat26 Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
-
Nyní studovat27 Souhrnné testovací otázky
-