Osetrovatelska_pece_o_dite

5.3 Tělesná výchova

5.3 Tělesná výchova
 
 
V průběhu třetího roku se výrazně zkvalitňuje pohyb a celková tělesná vyspělost batolete, které je ve srovnání s mladším batoletem mnohem pohyblivější a obratnější. Pohyb v něm vyvolává pocit radosti. Tělesná výchova se realizuje stejnými formami jako v mladším batolivém období. Mění se pouze náročnost a trvání zaměstnání, kvalita výkonu dětí a také metodika práce. Střídání cviků a poloh může být rychlejší a cviky jsou náročnější.
Hudebně pohybové hry – říkánky mohou být delší, střídáme rychleji pohyby. Volíme rychlejší tempo nebo intenzitu (rychlý pochod s pomalým).
Pohybové hry s pravidly – pravidla jsou jednoduchá, všechny děti mají stejný úkol, pouze úkol sestry se liší.
Metodika vedení pohybových her – důležité je zajímavé vedení, navození hry a zájmu dětí. Dětí, které nemají zájem, nenutíme ke hře, ale počkáme, až se budou chtít připojit. Při opakování hry sestra hru pouze navodí, děti se zapojí a vědí, jak ji mají hrát. Sestra hru usměrňuje, navozuje dobrou náladu a děti stále motivuje. Nácvik nové hry provádíme v rámci tělovýchovného zaměstnání. Nejdříve je nutné názorné předvedení. Zpočátku volíme pomalejší tempo nácviku, aby se do hry zapojily i pomalejší děti. Novou hru nacvičujeme s menší skupinkou dětí, v dalších dnech zařazujeme do denního programu procvičování nové hry a můžeme skupinu dětí rozšiřovat.
 
Organizační formy tělesné výchovy
- rozcvička, pravidelné ranní cvičení, které trvá asi 10 minut. Úkolem je aktivizovat děti, vyvolat pocit osvěžení. Zahrnuje cviky, které procvičí celé tělo, především přirozené s četným střídáním poloh, cviky zdravotní a pohybové hry známé i nové. Děti motivujeme dramatizací, říkankami, písněmi. Zahrnujeme také dechové cviky.
- tělovýchovná chvilka, je krátká 3–5 minutová aktivita, má děti osvěžit, prokrvit tkáně, povzbudit náladu. Je zařazena několikrát denně za využití přirozených, zdravotních cviků. Prostředí nevybíráme, využijeme místo, kde se děti právě nacházejí. Motivujeme říkankami, písněmi.
- tělovýchovné zaměstnání, je plánovaná výchovná činnost, která trvá asi 10–15 minut, je zařazena minimálně 1x týdně. Opakujeme a upevňujeme již známé pohyby a doplňujeme náročnější formy pohybů. Obsahuje všechny dříve uvedené druhy cviků. Tělovýchovné zaměstnání má vzestupný a sestupný charakter a tím se dělí na tři části. Rozcvičení trvá 1–2minuty nejčastěji pohybové hry, ve které jsou přirozené cviky a dechová cvičení, hlavní část trvá 8–10 minut obsahuje náročné přirozené cviky, akrobatické cviky, zdravotní cviky, dechová cvičení a uklidnění trvá 2–3 minuty, obsahuje nenáročné pohybové hry, uvolnění např. hadrová panenka, dechové cviky.
- Individuální cvičení, jehož cílem je pomáhat pohybově zaostávajícím dětem.
- pobyt na vzduchu, za každého počasí asi 2 hodiny denně
- vycházka, doplňuje i další druhy výchovného zaměstnání, důležitý je kontakt s dětmi a slovní komentář poznávaných činností.
- otužování, větrání, pobyt v nepřetopené místnosti, po dohodě s rodiči vhodné oblečení apod.