Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

3.6 Výuka

3.6 Výuka
 
 
   
Výuka: 
- v současné době se stále častěji v naší odborné literatuře původní i překladové objevuje pojem výuka,
výuka je komplexní proces, který tvoří jednota vyučování jako řídící činnost učitele (lektora, instruktora atp.) a učení jako aktivní činnost žáka (studenta, posluchače, účastníka studia atp.),
- v tomto procesu má učitel (vyučující) funkci řídící, žák (student, posluchač, účastník atp.) je v učení veden - řízen,
- řídit může učitel jen tehdy, má-li průběžnou kontrolu, zda a jak se žák (žáci) učí,
- tuto kontrolu mu umožňuje dostatečný příliv tzv. zpětných informací od učícího se žáka (žáků)
- výuka probíhá v interakci mezi učitelem a žáky, a také mezi žáky navzájem
výukou rozumíme vzájemnou interakci vychovávajících subjektů (učitelů) a vychovávaných subjektů (žáků, studentů) v rámci organizované výchovy,
- vzájemná interakce se realizuje činností učitele - vyučováním a činností žáků, studentů – učením,
výsledkem výuky pak budou změny v osobnosti žáka, studenta, dosažené výukou,
- z didaktického hlediska jsou důležité především změny projevující se v rovině předem vytyčených výukových cílů: osvojení nových vědomostí a dovedností a získání kladných postojů k učení.