Osetrovatelska_pece_o_dite

12 Ošetřovatelský proces v pediatrii

12 Ošetřovatelský proces v pediatrii
 
 
 
Specifika ošetřovatelské dokumentace
Pediatrický pacient vždy vyžaduje individuální přístup zdravotnického personálu.
Metoda ošetřovatelského procesu umožňuje zdravotnickému personálu organizovaný a systematický přístup k dítěti a jeho doprovodu.
Východiskem pro uplatnění této metody je dobrá znalost zákonitostí vývoje dítěte.
Do celého procesu vstupují také rodiče dítěte eventuálně doprovod dítěte.
Metoda ošetřovatelského procesu nám poskytuje prostor pro propojení přístupu k dítěti i rodičům. Tím nám pomáhá dokonale poznat, analyzovat
a uspokojovat potřeby dítěte.
 
Posuzování dětského pacienta:
Při prvním kontaktu s dítětem, jeho rodiči začíná sestra sbírat anamnestická data, ověřovat a třídit údaje o zdravotním stavu dítěte.
Zaměřuje se na rodinu a prostředí, ve kterém dítě žije. Velmi důležité je posouzení vývojových potřeb dítěte.
 
Zdroje údajů:
1. Pacient (rodiče)
2. Zdravotničtí pracovníci – sestry, sociální pracovnice, lékaři, fyzioterapeuti, herní terapeuti, nutriční terapeuti
3. Zdravotní záznamy
4. Výsledky vyšetření
5. Literatura – ošetřovatelská literatura, odborné časopisy, metodické pokyny, standardy, hodnotící škály, percentilové grafy.
 
Shromažďování údajů:
1. Pozorováním - sestra pozoruje dítě při činnostech. Sleduje klinické příznaky problémů u dítěte (bolest, bledost, namáhavé dýchání apod.). Monitoruje ohrožení bezpečnosti dítěte.
2. Rozhovorem - sestra identifikuje cíleně problémy, vyhodnocuje změny, poskytuje informace v rámci kompetence. Poskytuje podporu, pochvalu dítěti i rodičům.
3. Fyzikálním vyšetřením - komplexní prohlídka dítěte v rámci fyzikálního vyšetření nám poskytne řadu informací. Důležité je i z hlediska odhalení známek týrání dítěte. Podrobné záznamy sestry eventuálně fotodokumentace jsou objektivním důkazem při případném řešení situace.
 
 
Systematický sběr údajů o dítěti:
Ošetřovatelská anamnéza – její podrobné odebírání je zásadním východiskem pro systematickou péči o dítě v nemocnici.
Z těchto důvodů je potřeba ponechat pro písemné zpracování, vyplnění příslušných formulářů ošetřovatelské anamnézy dostatek času. V průběhu 24 hodin se mohou uplatnit všechny výše uvedené metody získávání údajů. Není vhodné okamžitě při příjmu dítěte vzít formulář pro ošetřovatelskou anamnézu a během několika minut ji vyplnit. Dítě i jeho rodiče potřebují čas pro zvládnutí alespoň částečné adaptace v novém prostředí. Teprve potom mohou poskytovat informace.
 
Diagnostika:
Analýza informací, které sestra získá při posuzování dítěte a následná syntéza poznatků vyústí ve stanovení ošetřovatelských diagnóz.
U dítěte rozlišuje aktuální a potencionální problémy. Problémy se mohou vyskytovat nejen v oblasti zdravotní, ale také sociální a psychické.
V této fázi celého procesu můžeme doplnit některé nedostatky, eventuálně rozpory v údajích.
Formulované ošetřovatelské diagnózy stanovíme jako jednosložkové (pouze problém), dvousložkové (problém a etiologie) nebo třísložkové (problém, etiologie a symptom). Z hlediska následného hodnocení efektu poskytované péče je výhodnější používat poslední uvedenou variantu ošetřovatelské diagnózy.
 
Plánování:
V této fázi ošetřovatelského procesu stanovíme priority v péči o dětského pacienta, stanovíme si cíle a měřitelná kritéria.
Priority se mění v závislosti na průběhu léčby dítěte. V souladu musí být ošetřovatelský plán sestry s dalšími léčebnými postupy (např. sestra plánuje nácvik chůze, lékař ordinuje klid na lůžku).
V této fázi využíváme různé hodnotící škály. Je vhodné, aby v rámci nemocnice pro jednotlivá pracoviště byly jednotné škály.
 
Realizace:
Začínáme realizovat činnosti (intervence), které jsme si naplánovali. Velký důraz klademe na propojení plánu ošetřovatelské péče s realizací.
Naplánované činnosti se musí objevit v našem záznamu realizace, např. když naplánuji rozbor bolesti podle škály ATTIA nebo VAS výsledek této intervence se musí objevit v záznamu realizace ošetřovatelské péče.
Činnosti (intervence) dělíme na:
- závislé – podle ordinace lékaře,
- nezávislé – vycházejí z aktivity sestry,
- vzájemné – spolupráce v rámci zdravotnického týmu.
 
Hodnocení:
Při porovnání ošetřovatelského plánu a vlastní realizace ošetřovatelské péče zjistíme, zda jsme se dostali k určenému cíli.
Závěry jsou velmi cenné, protože umožní ošetřovatelské zásahy ukončit, změnit nebo v nich pokračovat.
 
Poznámka:
Při vyplňování záznamů musí být prokazatelně jasné, kdo údaje zaznamenal, případně opravil.
V ošetřovatelské dokumentaci sestra neškrtá, ale označí změnu, stvrdí podpisem.
U dětských pacientů je nutné brát v úvahu vývojové hledisko. Nelze označit u kojence omezením soběstačnosti skutečnost, že samo nezvládá hygienu.
Edukační informace pro děti a jejich rodiče předáváme opakovaně, ověřujeme si, zda všemu porozuměli. Vlivem cizího prostředí, strachu, stresu vnímají selektivně a velkou část našich informací zapomínají.