Osetrovatelska_pece_o_dite

5.4 Metodika pracovní výchovy

5.4 Metodika pracovní výchovy
 
 
Je důležité, aby děti do konce třetího roku života získaly samostatnost v sebeobsluze a sestra jim pomáhala jen ojediněle.
 
Výchova k samostatnosti a sebeobsluze
Stravování – umožňujeme dětem samostatně jíst a pít, vedeme je ke kultuře stolování a dodržování přiměřené čistoty. Umožníme pomáhání při prostírání a při odkládání ze stolu.
Hygienické úkony – děti potřebují pomoc s vyhrnutím rukávů, rozepínáním a zapínáním kalhot, pomoc na toaletě. Učíme děti používat kapesník.
Samostatnost při oblékání a svlékání – do konce třetího roku se dítě dokáže samostatně svléci a odkládat oděv na určené místo. Většina dětí zvládá vyzouvat a obouvat boty. Nejnáročnější pro děti je zavazování tkaniček. Rozvoj jemné motoriky při manipulaci s předměty.
Dominantní činností zůstává manipulace s předměty. Děti mají v oblibě činnosti, při nichž mohou manipulovat s různým drobným materiálem. Cílem těchto her je kromě rozvoje jemné motoriky umožnit dětem tvořivou konstruktivní činnost a rozvíjet jejich představivost. Umožňujeme používání doplňkových hraček, které hru rozvíjí. Volíme vhodné materiály. Stavebnice mohou být různých velikostí i barev, mohou se různě kombinovat. V průběhu třetího roku se dítě naučí stavět samostatně, je to poslední etapa ve vývoji konstruktivní hry.
Metodika:
Při zaměstnání pracujeme se skupinou tří až čtyř dětí, které motivujeme obrázkem, krátkým příběhem, maňáskem nebo pozorováním skutečnosti. Sestra dětem nejdříve stavbu předvede, slovně ji komentuje. Potom dětem rozdá materiál. Máme dvě varianty – dětem rozdáme předem připravený materiál ve stejném množství nebo dáme materiál na hromadu a děti si samostatně vyhledávají potřebné tvary. Pracujeme-li s malými tvary, můžeme použít podložku a stavět na ní. Hotové stavby pak můžeme vystavit pro rodiče apod.
Další konstrukční činností je hra s papírem, děti mohou trhat a následně nalepovat kousky papíru. Využít můžeme bramborová tlačítka, hru s plastelínou nebo těstem. Metodika vedení těchto her je obdobná jako při práci se stavebnicemi. Nejdříve ukážeme předlohu, potom pracovní postup. Materiál pro samostatnou práci rozdáme až nakonec. Během hry udržujeme s dětmi řečový kontakt, ukazujeme jim, radíme a chválíme jejich výtvory.