Osetrovatelska_pece_v_gynekologii

9.4 Specifika ošetřovatelské péče

9.4 Specifika ošetřovatelské péče
 
 
Specifika ošetřovatelské péče poskytována porodní asistentkou kromě prenatální péče jsou zaměřena na psychoprofylaxi, tj. připravit těhotnou ženu na tělesnou i duševní zátěž.
Z historie jsou známy např. Metoda psychoprofylaxe v 20. létech 20. století Velvovskij pracoval s hypnózou a sugescí. Dick–Readova metoda (1933) – základem je narušení kruhu úzkost – napětí – bolest (úzkost aktivuje sympatický nervový systém, ten vede k napětí v dolní části dělohy a důsledkem napětí je bolest). Zavedl rychlé a hluboké dýchání během kontrakce a trvalou přítomnost porodníka. (podíl psychiky na intenzitu a prožívání bolesti). Lamazova metoda (1951) – používá nácvik dýchání povrchního, zrychleného, vzdychavého + relaxační techniky (oproti hlubokému Dick-Read). Od rodičky se očekává, že se před porodem naučí konkrétní postupy a celý proces bude kontrolovat její mozková kůra. Melzak (80. léta) – studoval analgetický účinek přípravy těhotných. Ženu je nutné připravit nejen na fyziologický porod, ale i na komplikace a porodní operace.
70. léta přináší výrazný pokles v zájmu o přípravy k porodu. Až v 80. letech PhDr. Pečená a MUDr. Čepický vypracovali novou koncepci přípravy těhotných žen k porodu. Dnešní vedení psychoprofylaxe u nás vychází více-méně ze základů, které oni postavili.
 
Současná psychoprofylaktická příprava - předporodní kurzy
Jde o ucelený blok cvičení (s prvky gravidjógy, kalanetiky, aerobiku, zdravotní tělesné výchovy, břišních tanců, relaxačních technik a dechových cvičení) a přednášek (k těhotenství, porodu, šestinedělí, kojení a péči o novorozence). Přednášky jsou doplněny návštěvami porodních sálů. Kurzy vedou zkušené porodní asistentky, dále přednáší dětské sestry, ev. lékaři a jsou určeny těhotným ženám a jejich doprovodu (manžel, partner, kamarádka, dula).
Kurzy jsou zaměřeny na přípravu k mateřství a péči o zdravé těhotenství, na význam a sestavení porodního plánu, na výběr místa a způsob porodu, na přípravu k porodu s důrazem na normální, přirozený porod, na užívání přirozených metod tlumení bolesti během porodu, na aktivní chování rodičů během porodu, období po porodu, šestinedělí, péči o děťátko a podporu kojení.
Cílem kurzů je informovat o správné životosprávě v těhotenství (racionální výživa, oblékání), informovat o sociálních a pracovních důsledcích těhotenství, snížit strach a úzkost z porodu, seznámit s metodami vedení porodu, seznámit s rizikem možnosti vzniku porodnických komplikací v průběhu těhotenství, porodu a šestinedělí, informovat ženu o tom, co ji během porodu čeká a čím sama může přispět ke zdárnému ukončení těhotenství, nabídnout možnosti, jak zvládat bolest
Klady dobré psychoprofylaktické přípravy jsou v tom, že se snižuje porodní úzkost a bolest, také se snižuje nutnost aplikace léků, zkracuje trvání porodu, zvyšuje sebekontrolu rodičky, umocňuje její prožitek z porodu. Žena prožívá radost ze spolupráce s manželem, vytváří se pozitivní vztah matky k novorozenci a jsou vytvářeny předpoklady pro zdárný průběh šestinedělí.
Formy kurzů můžou být individuální, v domácím prostředí budoucí maminky, nebo skupinová, které se účastní skupina žen s přibližně stejným termínem porodu, a jejich doprovod. Nejvhodnější je skupina 10-12 osob.
Rozsah kurzů se realizuje dle pořádající instituce, nebo porodnického zařízení – základní kurz v první polovině těhotenství, rozšířený kurz po 32. týdnu těhotenství, návaznost na rehabilitační odd. (těhotenské cvičení), anebo dle specializované agentury, registrované porodní asistentky – 15 lekcí po 2 hodinách, zahájení mezi 16. a 20. týdnem těhotenství.
 
Obr. 9.4.1 Cvičení v těhotenství
 
Metody užívané v psychoprofylaktických kurzech
přednáška – slouží k poskytnutí důležitých informací k danému tématu,
audiovizuální metoda – podávání informací pomocí filmů, po zhlédnutí může podstatně zlepšit diskuzi na dané téma,
čtení – je vhodné kombinovat s jinými metodami,
diskuse ve skupinách – umožňuje podělit se o názory, pocity a myšlenky a naslouchat odlišným názorům k jednotlivým tématům,
praktické cvičení – účastníci kurzu si sami vyzkouší výkony, které jsou tématem lekce, např. nácvik dýchání, relaxační techniky,
Bradleyho metoda – učí ženy přijímat bolesti a sledovat jejich reakce pod vedením manžela, partnera, kamarádky, duly,
odvedení pozornosti – tato metoda učí těhotné ženy odpoutat svoji mysl od bolesti představováním příjemné scény
Hawthorneova zkouška – princip spočívá v tom, že osoba, která při porodu asistuje, věnuje rodičce zvýšenou pozornost. Psychologický průzkum ukázal, že čím větší pozornost se rodičce věnuje, tím menší bolest pociťuje
 
Psychoterapeutické metody přípravy těhotných
Psychoterapeutické metody přípravy těhotných musí provádět školený psychoterapeut, což může být lékař nebo psycholog, jen výjimečně i porodní asistentka s psychoterapeutickým výcvikem. Jsou určeny pro speciální případy, především pro velmi úzkostné ženy. Použít lze různé techniky, kognitivně racionální psychoterapii, hypnózu, autogenní trénink, pro odstranění strachu z porodu byla modifikována behaviorální metoda systematické desenzitizace (ztráta citlivosti),
kognitivně sociální psychoterapie - práce ve skupině, způsob hodnocení sebesama se skupinou. Racionálně emoční terapie - pomáhá klientovi zpracovat jeho systém přesvědčení o problému, aby ho převedl k jeho reorganizaci a reorientaci.
 
Význam a úloha otce během těhotenství a porodu
Na základě praktických zkušeností je nezbytné zapojit budoucího otce do celého komplexu předporodní, porodní a porodní péče o matku a dítě. Tak jak matka může komunikovat během těhotenství s plodem, totéž může i otec. Za pozitivní je považováno především psychické působení otce na matku během porodu, prožívají spolu v klidu první dobu porodní. Někteří partneři pouze přihlížejí, jiní se aktivně účastní porodu. Partner se snaží odvádět pozornost rodičky od porodních bolestí a zahnat úzkostné myšlenky.