Kazuistiky

30.9.4 Zhoršená verbální komunikace (00051)

30.9.4 Zhoršená verbální komunikace (00051)
 
 
Zhoršená verbální komunikace (00051)
Doména 5: Percepce/kognice
Třída 5: Komunikace
Definice: Snížená, zpožděná nebo neexistující schopnost přijímat, zpracovat, vysílat anebo využívat systém symbolů.
 
Určující znaky:
- neschopnost mluvit
- potíže verbálně vyjádřit myšlenky
- obtížné vyjadřování
Související faktory:
- fyzická bariéra (operační rána)
- stres
 
Priorita: střední
Cíl dlouhodobý:
- Pacientka verbálně komunikuje bez obtíží na dřívější úrovni - do 1 týdne
Cíl krátkodobý:
- Pacientka je schopna běžné verbální komunikace - do 3 dnů
 
Očekávané výsledky:
- Pacientka slovně vyjádří, nebo naznačí svoje obtíže - do 1 dne
- Pacientka využívá různé metody komunikace - do 1 dne
- Pacientka se účastní terapeutické komunikace - 2 krát denně
- Pacientka má shodu mezi verbální a neverbální komunikací - do 2 dnů
 
Plán intervencí: od 21. 11. - 24. 11. 2013
1) Zhodnoť stupeň poškození komunikace - denně, všeobecná sestra
2) Všimni si fyzických překážek mluvení a proveď záznam do lékařské a ošetřovatelské dokumentace - denně, všeobecná sestra
3) Vytvoř vztah důvěry s pacientkou, pečlivě naslouchej a sleduj verbální i neverbální vyjádření - denně, všeobecná sestra
4) Udržuj oční kontakt s pacientkou - vždy, všeobecná sestra
5) Jednej klidně a vlídně - vždy, lékař, všeobecná sestra, ošetřovatelka
6) Předvídej potřeby pacientky - vždy (sestra)
7) Využij alternativní metody komunikace (tabulky na psaní, obrázky) - denně, všeobecná sestra
8) Posiluj zdraví, doporuč pití bylinných čajů – denně, všeobecná sestra
9) Informuj pacientku i rodinu o jejím zdravotním stavu - vždy, lékař, všeobecná sestra
 
Realizace: 21. 11. - 24. 11. 2013
Po výkonu 21. 11. 2013 měla pacientka problémy s verbální komunikací. Vzhledem k operační ráně v oblasti krku došlo k horší komunikaci a chraptění. Pacientka měla strach a obavu, že nebude moci nadále mluvit. Zhodnotili jsme stupeň poškození, který se jevil jako zhoršená komunikace. Snažili jsme se vytvořit důvěrnější vztah s pacientkou a pečlivě jsme jí naslouchali. Pacientka se nám snažila naznačovat gesty svůj zdravotní stav a tak jsme doporučili a začali používat tabulku na psaní a pomocí škály bolesti jsme určovali intenzitu bolesti. Neustále jsme informovali pacientku o její léčbě a léčebných postupech. Při komunikaci jsme mluvili pomalu a v jednoduchých větách, aby nám pacientka dobře rozuměla. Samozřejmě klid a pohodlí pacientky hrál velkou roli v léčbě. Rodinu jsme informovali o pooperační léčbě a o jejím zdravotním stavu. 22. 11. 2013 chraptění pozvolna vymizelo a pacientka mohla verbálně komunikovat. Nabídli jsme pacientce možnost pití bylinných čajů. Čaj si ještě ten den zakoupila v lékárně a ošetřovatelka jej připravila.
Do konce hospitalizace 24. 11. 2013 se pacientka krásně rozmluvila a mohla plnohodnotně verbálně komunikovat. Bylinný čaj si velice oblíbila a po pravidelném pití se pacientce ulevilo. Velkou oporou jí byla její rodina, která ji psychicky podporovala.
 
Hodnocení: 24. 11. 2013
Cíl by splněn. Pacientce se verbální komunikace zcela navrátila do dvou dnů po výkonu. Ošetřovatelské intervence nemusí nadále pokračovat.