Komunitní péče

12.1 Úloha školní sestry

12.1 Úloha školní sestry
 
  
Školní sestra:
- je odborník v komunitní péči pracující ve školách,
- cílem práce školní sestry je zlepšení fyzického a duševního zdraví, zlepšení znalostí dětí ve výchově ke zdraví a prevenci (primární, sekundární, terciární),
- koordinuje zdravotní programy ve školách, poskytuje podněty k zajištění primární péče ve školách (Kudláčová, 2010),
- zabezpečuje péči při úrazech a akutních onemocněních dětí
- zabezpečuje management péče dětí s chronickým onemocněním a specifickými potřebami,
- komunikuje s rodiči a obvodním lékařem dítěte, zajišťuje dohled nad dodržováním předepsaného režimu dítěte,
- zajišťuje zdravotní výchovu dětí. (Paholíková, 2009)
 
Americká asociace školních sester (National Association of School Nurses - NASN) definuje školní sestru v 7 rolích:
1. je poskytovatelem přímé zdravotní péče studentům a personálu
2. je vedoucí osobou pro zajištění zdravotnických služeb
3. poskytuje vyšetření a vystavuje doporučení pro další prohlídky
4. podporuje zdravé školní prostředí a zdraví žáků
5. má vedoucí roli ve zdravotní politice a programech
6. zajišťuje spolupráci mezi školním personálem, rodinou, komunitou a poskytovateli zdravotnické péče
7. plní další role dle školního prostředí (Kudláčová, 2010)
 
Předpoklady pro práci školní sestry (dle Americké asociace školních sester):
- univerzitní vzdělání na úrovni minimálně bakaláře v ošetřovatelství
- některé školy požadují minimálně 1 rok klinické praxe v nemocnicích (pokud možno pediatrie)
- další vzdělávání – specializační programy – rozvíjení odborné úrovni ve veřejném zdraví, magisterské studium (Bártlová, 2010)