Sociologie

3.1.3 Produkty socializace

3.1.3 Produkty socializace
 
 
Produkty socializace se vytvářejí v průběhu socializace
- sebevědomí – vědomí sebe sama; nejprve je o fakt uvědomění si sebe sama, vědomí vlastní ceny, kvalit a schopností
- sebehodnocení – proces nahlížení na sebe, hodnocení sebe v kontextu nějakých kritérií, jde o posouzení sebe a své připravenosti něčeho dosáhnout, něco zvládnout nebo vyřešit
- sebepojetí – jak jedinec vidí sám sebe, jakou má představu sebe sama
- sebeaktualizace - potřeba maximálního využití svých potencialit (subjektu možného), seberozvoje, sebeuskutečnění, sebeuplatnění
- socializace úzce souvisí s utvářením postojů a vztahů - zahrnuje: vývoj vztahu k lidem, vývoj kontroly chování, osvojení si chování
 
Postoje
- nejsou vrozené
- během života se utvářejí postoje na základě socializace, utváří se v rámci sociálních skupin, kterých jsme členem
- postoj = stanovisko, které člověk zaujal; působí jako filtrující a kontrolní orgán (ne vše přijmeme); postoje měníme na základě zkušeností; projevuje se připraveností plnit určité úkoly a cíle
 
Druhy postojů:
- názor – určitý postoj, kdy převládá představa o něčem
- smyšlení
- víra
 
Pokud zaujímám určitý postoj – má to vliv na chování jedince