Teorie_osetrovatelstvi
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-
13.4 Kurikulum
13.4 Kurikulum
Kurikulum
je obsah studijního programu podle Evropské strategie WHO, struktura dle kompetencí sester z ICN.
Koncepce kurikula obsahuje vstupní požadavky, předměty, výchovně vzdělávací cíle, plány (rozvrh), popis
praktických schopností a dovedností učit se a vyučovat jiné, způsoby využívání strategií hodnocení a metod vyhodnocování výsledků a vzdělávacích cílů (sylabus: podrobně rozepsané kompetence jaké budou mít studující
po dokončení studia, obsah přednášek, doporučená literatura).
praktických schopností a dovedností učit se a vyučovat jiné, způsoby využívání strategií hodnocení a metod vyhodnocování výsledků a vzdělávacích cílů (sylabus: podrobně rozepsané kompetence jaké budou mít studující
po dokončení studia, obsah přednášek, doporučená literatura).
Kurikulum musí připravovat kvalifikované osoby.
Plán kurikula musí být z hlediska kvality integrovaný:
a) struktura: logické uspořádání, vhodné proporce teorie a praxe,
b) proces: používat metody pro usnadnění integraci teoretických a praktických poznatků studentů,
c) výsledek: kompetentní všeobecné sestry a porodní asistentky.
Obsahově založeno na nejnovějších poznatcích z výzkumu.
Hlavním předmětem musí být teorie a praxe ošetřovatelství nebo porodní asistence.
Následující předměty zařazeny jako minimum s jasnou aplikací a jednoznačností k aplikaci do ošetřovatelství
(podpora zdraví, výchova ke zdraví, komunikace, společenské a behaviorální vědy, práce s informacemi, management).
(podpora zdraví, výchova ke zdraví, komunikace, společenské a behaviorální vědy, práce s informacemi, management).
Výuka, učení a hodnocení se musí odlišovat od tradičních způsobů výuky (student je aktivním účastníkem výuky).
Je nutné používat metody, které stimulují aktivní přípravu studentů (semináře, konzultace).
Kritické hodnocení propojení teoretické a praktické výuky (pravidelně, uplatnění, aj.).
Výuka má být zaměřena na systematickou a individualizovanou péči orientovanou na potřeby pacienta nebo zdravé osoby, rozvíjet a realizovat péči, osvojení si zvídavého, analyticky a kriticky myslet, schopnost řešit problémy,
vést lidi, aj.
vést lidi, aj.
Klinická pracoviště, v nichž probíhá praktická výuka, musí být pravidelně auditovaná.
Hlavní témata kurikula:
- teorie a praxe ošetřovatelství,
- vývoj člověka a sociální prostředí,
- podpora zdraví a zdravotní výchova,
- sociální a behaviorální vědy,
- komunikační dovednosti,
- organizační struktura a procesy,
- profesní, etické a morální problémy ošetřovatelství,
- evaluace a audit,
- etnické a kulturní hodnoty,
- etické a morální aspekty,
- klinická praxe a manuální zručnost.
Výchovně vzdělávací cíle
Cíl je ideální představa toho, čeho má být v činnosti dosaženo:
- všeobecné cíle: musí konkretizovat a definovat pro různé oblasti a etapy výchovy a vzdělávání,
- specifické cíle: definují stav, kterého má být dosaženo tj. změna osobnosti studenta:
a) kognitivní (poznávací - vzdělávací): zahrnují oblast vědomostí, vnímání, paměť, myšlení, tvořivost atd.,
b) psychomotorické (zručnost, návyk - dovednost): motorické, pohybové dovednosti,
c) afektivní (postojové - výchovné): zahrnují oblast citovou, postojů, hodnot.
-
Teorie_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Ošetřovatelství jako vědní disciplína
-
Nyní studovat2 Historie ošetřovatelství, osobnosti ošetřovatelství
-
Nyní studovat3 Paradigmata ošetřovatelství – koncepční modely a teorie
-
•3.1 Definice základních pojmů
-
•3.2 Vytváření modelů v ošetřovatelství
-
•3.3 Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi
-
•3.4 Důvod vzniku ošetřovatelských modelů
-
•3.5 Hlavní prvky ošetřovatelských modelů
-
•3.6 Potřeba standardního ošetřovatelského modelu
-
•3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
-
•3.8 Struktura NANDA taxomie II
-
-
Nyní studovat4 Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
-
•4.1 Cíle ošetřovatelských modelů a teorií
-
•4.2 Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství
-
•4.3 Dorothea Elizabeth Oremová - Koncepční model sebepéče
-
•4.4 Využití koncepčních modelů a teorií v praxi
-
•4.5 Adaptační model Callisty Royové
-
•4.6 Model interakčních systémů Imogene Kingové
-
•4.7 Komplementární model Virginie Henderson
-
•4.8 Koncepční model Idy Jean Orlandové
-
•4.9 Enviromentální teorie Florence Nightingalové
-
•4.10 Behaviorální systém modelu Dorothy Marie Johnsonové
-
•4.11 Koncepční model Madeleine Leiningerové
-
•4.12 Koncepční model Hildegard Elizabeth Peplauové
-
-
Nyní studovat5 Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
-
Nyní studovat6 Primární zdravotní péče a prevence
-
Nyní studovat7 Metodologie ošetřovatelství – ošetřovatelský proces
-
Nyní studovat8 Uspokojování potřeb pacientů v ošetřovatelském procesu
-
Nyní studovat9 Regulační systém ošetřovatelské praxe
-
Nyní studovat10 Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
-
•10.1 Sesterské organizace a jejich význam
-
•10.2 České profesní organizace sester
-
•10.3 Mezinárodní organizace sester
-
•10.3.1 Mezinárodní rada sester (International Council of Nurses - ICN)
-
•10.3.2 Pracovní skupina evropských sester pracujících ve výzkumu (WENR - Workgroups of European Nurses Researches)
-
•10.3.3 Stálý výbor sester Rady Evropy (PCN - Permanent Committe of Nurses of the Europen Council)
-
•10.3.4 Evropská ošetřovatelská skupina (ENG - Europen Nursing Group)
-
•10.3.5 Severská federace sester (NNF - Northem Nurses Federation)
-
•10.3.6 Evropská asociace dialyzačních a transplantačních sester (EDTNA and ERCA - European Dialysis and Transplant Nurses Association & European Renal Care Association)
-
•10.3.7 Mezinárodní asociace pro společné evropské ošetřovatelské diagnózy, zákroky a výsledky (ACENDIO - Association for Common European Nursing Diagnoses Interventions and Outcomes)
-
•10.3.8 Evropská onkologická sesterská společnost (EONS - European Oncology Nursing Society)
-
-
-
Nyní studovat11 Výzkum v ošetřovatelství
-
Nyní studovat12 Multikulturní ošetřovatelství
-
Nyní studovat13 Vzdělání v ošetřovatelství
-
Nyní studovat14 Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
-
Nyní studovat15 Komunitní péče
-
Nyní studovat16 Souhrnné testovací otázky
-