Teorie_osetrovatelstvi

14.2 Charakteristika manažera

14.2 Charakteristika manažera
 
 
Pojem manažer je odvozen z anglického slova manager, což znamená řídit, vést, vládnout, ovládat, mít vedoucí funkci, být ve vedoucím postavení. Manažéři jsou do svých funkcí jmenováni, voleni nebo vybráni konkurzem.
 
Podle stupně řízení, na kterém manažeři pracují, existují:
a) vrcholoví (top) manažeři
b) manažeři střední úrovně
c) manažeři první úrovně
 
Tabulka 1 Klasifikace managementu a manažerů v ošetřovatelství
úroveň managementu
manažer v ošetřovatelství
vrcholná
ředitel, náměstek, vedoucí sestra, hlavní sestra
střední
vrchní sestra
nejnižší
staniční sestra
                                                                                                                                                                                          Zdroj: Autor
 
Na všech řídících funkcích plní manažer čtyři základní role:

1) interpersonální roli, která se zakládá na mezilidských kontaktech,

2) informační roli, která spočívá v účasti manažera při tvorbě, sběru, přenosu, třídění a využívání informací,

3) rozhodovací roli, jejíž podstatou je výběr jednoho z řešení situace, přenos (delegování) na realizátora a kontrola
   plnění rozhodnutí,

4) administrativní roli, jejíž těžiště je v práci s příslušnými doklady a dokumentací.