Teorie_osetrovatelstvi

14.3.3 Personální zabezpečení

14.3.3 Personální zabezpečení
 
 
Personální management se orientuje na práci s lidmi.

Jeho základním cílem je:
  • zvládnout komunikaci s lidmi,
  • volit správný způsob rozhodování,
  • vyhýbat se chybám v řízení.

Umění získat, udržet a využívat schopných pracovníků se v managementu pokládá za velmi důležitý faktor úspěchu.
 
Personální management zahrnuje tyto činnosti:
- vytváření obrazu řídících pracovníků,
- vytváření obrazu jednotlivých pracovišť,
- strategické plánování personální struktury organizace,
- systém hodnocení pracovníků,
- sbírání informací o zdrojích kvalifikovaných pracovníků,
- systém rekvalifikace a zvyšování kvalifikace,
- strategie odchodu pracovníků do důchodu,
- přehled o službách využitelných v organizaci,
- vytvoření konkurzního systému na přijímání pracovníků,
- poskytnutí informací o sociálním a pracovním právu,
- kontakt s odborovou organizací,
- systém sociální péče o pracovníky.
 
Úkoly personálního managementu:
  • vyhodnotit popis práce každého pracovníka,
  • vytvořit standardy na jednotlivých úsecích práce,
  • řešit problém zaměstnanosti,
  • řešit pracovní spory na základě znalosti právních norem a dalších principů práce s lidmi.
 
Obsazování pracovních míst:
- cílem personálního plánování je zajistit, aby ošetřovatelská péče byla bezpečná, reagovala na potřeby pacientů
   a byla vědecky a technologicky správná,
- vrcholný management poskytuje obecné zásady pro výběr personálního plánu a manažeři v přední linii tento plán
  uskutečňují a podávají informace o jeho efektivitě.
 
Proces řízení

Manažer:
- osoba, která je pověřena řídit skupinu spolupracovníků a je odpovědná za její výsledky. Je jmenována (jmenovacími 
  dekrety) a je formálním vedoucím skupiny.
 
Požadavky na manažera:
- vysoká výkonnost,
- velké nároky na psychiku,
- umění jednat s lidmi a získávat je,
- přizpůsobit se stále se měnícím situacím,
- odolnost vůči stresovým faktorům,
- vytváření dobrých vztahů na pracovišti.
 
Úrovně managementu:
- organizace je hierarchická, dělí se práce manažera úrovně odpovědnosti:
 
Obrázek 1 Úrovně managementu
 
Špičkový řídící pracovníci (ředitelé, náměstci, hlavní sestra)
nacházejí se na špici řídící pyramidy a zaměřují se na takové úkoly, jako jsou strategické, dlouhodobé plánování, organizování celé struktury organizace, obsazování nejvyšších míst ve struktuře a plánování motivačních programů.
 
Střední řídící pracovníci (primáři, vrchní sestry)
sestavují krátkodobé plány v organizování jim podřízených úseků, provádějí motivační programy a stanovují konkrétní cíle.
 
Operativní řídící pracovníci (staniční sestry)
vykonávají činnosti, které vyplývají z řešení každodenních problémů, krátkodobě plánují (zajišťují zapracování nových absolventů atd.).
 
Cíle managementu:
- plnění cílů organizace nebo oddělení ošetřovatelské péče,
- udržování kvality péče o pacienty v rámci finančních omezení organizace,
- zvyšování motivace zaměstnanců a pacientů,
- zvyšování schopnosti podřízených a kolegů přijímat změny,
- budování týmového ducha a zvyšování morálky,
- další profesní rozvoj personálu.
 
Tyto cíle se plní s různým stupněm hospodárnosti a efektivity podle možností oddělení a nemocnice.