Teorie_osetrovatelstvi
15.5 Ošetřovatelský proces a jeho specifika v komunitě
15.5 Ošetřovatelský proces a jeho specifika v komunitě
Ošetřovatelský proces a jeho specifika v komunitě
je zaměřen především na podporu zdraví komunity. Uplatňuje se zejména tam, kde členové komunity neumí, nemohou nebo sami nechtějí tuto činnost realizovat. Tam je úkolem komunitního ošetřovatelství podpůrné
působení, edukační působení, výchova a vzdělávání ke zdraví, eventuelně péče v plném rozsahu.
působení, edukační působení, výchova a vzdělávání ke zdraví, eventuelně péče v plném rozsahu.
Má pět fází:
- posuzování,
- diagnostiku,
- plánování,
- realizaci,
- hodnocení, akceptuje komunitu jako klienta.
Hodnocení komunity je prvním úkol sestry.
Definují se 3 základní dimenze komunity – lidé, místo, funkce.
Sestává z několika úkonů: třídění a interpretace dat, sekundární analýza, studie.
Diagnostika problémů zdraví komunity
Pro diagnostiku v komunitní péči se častěji používá OMAHA (v zahraničí) klasifikační systém zdravotních problémů v komunitní péči, protože NANDA klasifikační systém obsahuje více diagnóz pro jednotlivce, než pro komunitu. Problémy jsou vyjádřeny ve formě ošetřovatelských diagnóz. Při jejich tvorbě je přípustný zápis podle formuláře PES (problém-etiologie- symptomy).
Plánování ošetřovatelské péče
Fáze plánování:
- ve spolupráci s danou komunitou,
- zahrnuje analýzu zdravotních problémů komunity identifikovaných v komunitních ošetřovatelských diagnózách
a stanovení priorit mezi nimi,
a stanovení priorit mezi nimi,
- dále sestavení cílů,
- výsledných kritérií a identifikace intervencí.
Proces určení priorit realizujeme podle předem stanovených kritérii, a to:
- který problém má větší vliv na smrt, práceneschopnost, invaliditu, na úpravu stavu nebo uzdravení;
- jsou-li ohrožené některé části populace více (děti);
- který problém má největší přínos pro zlepšení zdravotního stavu, ekonomických úspor;
- některé z problémů jsoi zařazeny mezi regionální nebo národní priority.
Obecná kritéria pro stanovení priority řešení problémů:
- komunita zná své problémy;
- komunita je motivována k řešení problémů;
- sestra je schopna a má možnost ovlivňovat řešení problémů;
- sestra má požadovanou odbornost pro řešení problémů;
- hrozí nebezpečí z nevyřešení problému; čas, určený na vyřešení problému.
Stanovení cílů a úkolů:
- po objasnění priorit komunity se stanovují cíle, úkoly a výsledky,
- pro stanovení cílů, které jsou obecným tvrzením o očekávaných výsledcích, je nutná spolupráce mezi sestrou
a zástupci komunit,
- cíle můžou být krátkodobé nebo dlouhodobé.
Úkoly, které jsou přesným konstatováním o očekávaných výsledcích:
- musí být specifikovány přesně v termínech,
- vyjadřujících chování,
- musí být přínosem pro komunitu,
- musí být měřitelné.
Identifikace intervenčních činností:
- intervenční činnosti jsou strategie využívané pro dosažení stanovených cílů,
- jsou to způsoby, které vedou ke změnám, a které přeruší nebo řeší problémy,
- zkušená sestra, spolupracující se zástupci komunity, by měla ve spolupráci s nimi rozhodnout, či spíše jim nabídnout
nejvhodnější variantu, která vede k řešení problému,
- v plánu komunitní péče jsou zaznamenány jednotlivé činnosti, čas, vymezené úkoly, vykonavatelé úkolů.
Realizace ošetřovatelského procesu v komunitě:
- sestra uplatňuje všechny role s členy komunity,
- do této fáze jsou zahrnuty činnosti, které vedou k dosažení cílů a splnění úkolů,
- realizace intervencí by měla provádět osoba nebo skupina, která se podílela na formulování cílů,
- sestra vykonává přímé a nepřímé ošetřovatelské zásahy,
- mezi přímé ošetřovatelské intervence patří realizace jednotlivých výkonů, rozhovor, monitorování stavu, zabezpečení pomůcek apod.,
- mezi nepřímé ošetřovatelské intervence zařazujeme aktivity, které se týkají jednotlivce, rodiny, komunity, směrují k jejich prospěchu, ale nevykonáváme je přímo s klientem, skupinou, rodinou, či komunitou.
Hodnocení intervencí zaměřených na zdraví komunity
Poslední fáze ošetřovatelského procesu je zaměřená na vyhodnocení účinnosti naplánovaných a realizovaných aktivit. Sestra hodnotí:
- účinek, adekvátnost, vhodnost organizované aktivity nebo programu sociálním průzkumem,
- hodnotící proces je zaměřen na zdraví komunity,
- sestra proto srovnává informace o komunitě před začátkem intervencí a po nich,
- zjišťuje se změna, která po realizaci nastala.
Metodou hodnocení je sociální průzkum, který je zaměřený na hodnocení účinku, adekvátnosti a vhodnosti organizovaného programu nebo aktivity.