Osetrovatelska_pece_o_seniory

2.1.1 Bydlení

2.1.1 Bydlení
 
 
Právo na přiměřené bydlení pro staré osoby je formulováno v Dodatkovém protokolu Evropské sociální charty, článek 4 Právo starých osob na sociální ochranu „S cílem zajistit účinné uplatnění práva starých osob na sociální ochranu se smluvní strany zavazují přijmout nebo podporovat přímo nebo ve spolupráci s veřejnými nebo soukromými organizacemi vhodná opatření zaměřená zejména k tomu: … 2) umožnit starým osobám, aby si svobodně zvolily způsob života a vedly, jak dlouho chtějí a mohou, nezávislý život v jim známém prostředí poskytnutím: a) bydlení přiměřeného jejich potřebám a jejich zdravotnímu stavu nebo poskytnutím dostatečné podpory na přizpůsobení jejich bydlení“ b) zdravotní péče a služeb, které vyžaduje jejich stav.
 
Velmi důležitým způsobem podpory života ve vlastním prostředí a setrvání ve vlastním bytě či domě je vhodná úprava bydlení. Nejefektivnější je, pokud jsou domy stavěny již s tím, že se s jejich adaptabilitou na různé fáze životního cyklu a různé životní situace, tj. včetně vzniku disability, zhoršení zraku, sluchu, snížené mobility atd. počítá již na začátku při jejich designu, návrhu a provedení. Setrvat ve vlastním prostředí mohou seniorům pomoci jednoduché úpravy bydlení, odstranění bariér, adaptace WC a koupelny a instalace prvků zvyšujících bezpečí a snižujících riziko pádů jako jsou například madla. Potřebná je proto podpora formou poradenství týkající se vhodných úprav bytu a pomoci s jejich praktickým provedením, sehnáním kontaktů na odborné firmy, popř. pomoci s úpravami prostředí prostřednictvím dobrovolných pracovníků nebo sociálních služeb. Některé úpravy bytu a domácnosti mohou být nákladnější. České zákony umožňují osobě se zdravotním postižením poskytnout jednorázovou dávku – příspěvek na zvláštní pomůcku. Jedná se o jednorázovou dávku, která je určena osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí, těžkým sluchovým nebo těžkým zrakovým postižením nebo těžkým mentálním postižením. Pro mírnější formy disability spojené se stárnutím a specifickými riziky a problémy seniorů však speciální dávka či forma podpory neexistuje.
 
Další službou, která zvyšuje pocit bezpečnosti seniora v domácím prostředí a tak prokazatelně zvyšuje jeho setrvání v domácím prostředí, je nouzové tísňové volání. Jeho iniciátorem v Praze je občanské sdružení Život 90. Tato služba má v současnosti pobočky po celé republice. Senior má 24 hodin možnost oznámit stisknutím tlačítka ohrožení, anebo je přímo monitorován jeho pohyb. Otázkou je, kdy starší člověk ztrácí schopnost být sám ve svém domácím prostředí. Kdy ztrácí soběstačnost do takové míry, že ani terénní služby nemohou plně uspokojit jeho základní životní potřeby. V takovém případě potřebuje dlouhodobou rezidenční péči. V současné době se často jedná o domovy pro seniory nebo tzv. domovy se zvláštním režimem, které nejsou vždy v místě, kde senior žije. Navíc jde o zastaralý model služby, který prošel v řadě zemí zásadní transformací na ošetřovatelská zařízení či ústavy (nursing home) anebo se přeměnil na individuální bydlení se službami (domy s pečovatelskou službou – service housing). Možností je také chráněné bydlení se službami pro seniory v případě, že soběstačnost seniora je omezená, ale bez významné psychické poruchy. Pro seniory s duševní či kognitivní poruchou se nabízí malé jednotky podporující jejich soběstačnost a integraci.
 
Bariéry a nejčastější problémy:
- Převládající minulý trend institucionalizace zaměřený na velká okresní či krajská zařízení.
- Odlehlost zařízení vedoucí k vyčlenění, vykořenění až k izolovanosti.
- Neznalost spektra služeb na straně seniorů a jejich rodin, malá informovanost.
- Pocit seniorů, že si nemohou službu zvolit.
- Nedostatek soukromí a vlastního prostoru v rámci rezidenčních služeb typu domov pro seniory (vícelůžkové pokoje).
- Převládající omezující a rigidní institucionální režim.
- Nedostatek míst/bydlení pro lidi s duševní a kognitivní poruchou (např. s Alzheimerovou chorobou).
- Nedostatek péče v domech s pečovatelskou službou, např. o víkendu.
- Nepropojenost zdravotních a sociálních služeb.