Komunitní péče
12 Komunitní ošetřovatelská péče ve školách
12 Komunitní ošetřovatelská péče ve školách
12.4 Testovací otázky
Komunitní ošetřovatelské péče ve školách není dosud (2012) v našich podmínkách příliš známá a kromě některých soukromých škol, školní sestra v ČR v podstatě neexistuje (Paholíková, 2009). V zahraničí mají zkušenosti se školní sestrou v USA, Velké Británii, Finsku, Francii, Polsku (Boledovičová, 2009).
Ve Velké Británii a USA má školní sestra dlouholetou tradici, která se opírá o kvalitní studium, profesní organizace a školní sestry provádějící výzkum. Školní sestry publikují originální práce, pořádají odborné konference a tím se zdokonalují v oboru. V USA má školní sestra tradici již od r. 1902.
Našim podmínkám je nejbližší model školní sestry, který byl zaveden v Polsku mezi roky 1992 až 2002 (Kudláčová, 2010). V Polsku vytvořili model školní zdravotní péče a standard pro zkvalitnění a sjednocení činnosti sester (byl publikován pod názvem „Standardy praxe školní sestry“). Školní sestry zajišťují primární zdravotní péči na školách, zaměřují se na udržování, zlepšování, propagaci fyzického a psychického zdraví školáka a zajištění jeho psychické a sociální prosperity. Spolu s učiteli vymezují obsahy kurzů zdravotní výchovy a výživy (Boledovičová, 2009). Polské školní sestry se významně podílely na integraci projektu Školy podporující zdraví (Kudláčová, 2010).
V současné době v ČR probíhá mnoho změn ve zdravotnickém systému. Rozvíjí se komunitní projekt podporovaný Světovou zdravotnickou organizací Školy podporující zdraví, narůstá počet chronicky nemocných dětí, a proto můžeme očekávat, že v budoucnu nalezne i komunitní sestra uplatnění v našich podmínkách.
Literatura:
BÁRTLOVÁ, Sylva et al. Komunitní ošetřovatelství pro sestry: učební text pro sestry v komunitní péči. 1. vyd. dotisk. Editor Marie Marková. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 154 s. ISBN 978-80-7013-499-3.
BOLEDOVIČOVÁ, Mária et al. Školská sestra - potreba budúcnosti, alebo súčasnosti? Kontakt: odborný a vědecký časopis pro zdravotně sociální otázky [online]. 2009, č. 1. ISSN 1804-7122. [cit. 2012-12-05]. Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/clanky/1~2009/468-skolska-sestra-potreba-buducnosti-alebo-sucasnosti
HANZLÍKOVÁ, Alžběta et al. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2007. 271 s. ISBN 978-80-8063-257-1.
KUDLÁČOVÁ, Simona. Školní sestra a její zařazení do zdravotnického systému ČR. České Budějovice, 2010. Diplomová práce. Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. Vedoucí práce Mgr. Andrea Festová.
PAHOLÍKOVÁ, Zuzana. Úloha školní sestry v systému péče o zdraví. Sestra [online]. 2009, č. 12, 2012. [cit. 2012-12-01]. Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/uloha-skolni-sestry-v-systemu-pece-o-zdravi-deti-448612
Škola podporující zdraví: Co je program škola podporující zdraví. Státní zdravotní ústav: Škola podporující zdraví [online]. [cit. 2012-12-05]. Dostupné z: http://www.program-spz.cz/co-je-program-skola-podporujici-zdravi
ZAHRADNÍČKOVÁ, Hana. Program škola podporující zdraví. Brno, 2008. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/105508/pedf_m/Diplomova_prace_Hana.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita Brno, Pedagogická fakulta, Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví.