Osetrovatelska_pece_ve_stomatologii

5.3 Prevence terciární

5.3 Prevence terciární
 
 
Směřuje k vyléčení vzniklých komplikací onemocnění a zabránění jejich další možné progresi. Ve stomatologii je do této skupiny řazena léčba onemocnění zubní dřeně, periodoncia, chirurgické extrakce, protetická sanace chrupu, resekce kořenového hrotu a také psychoterapie. Všechna preventivní opatření směřují k zabezpečení morfologické, funkční a estetické dokonalosti orgánů dutiny ústní. Při volbě určitého typu terapie v rámci terciární prevence musí ošetřující lékař vždy zohlednit věk, pohlaví a profesi pacienta.
 
Obr. č. 6: Zubní pasty (foto)
 
Obr. č. 7: Přípravek na báze chlórhexidinu (foto)
 
Obr. č. 8: Zubní kartáčky a mezizubní pomůcky (foto)
 
Obr. č. 9: Nástroje na odstranění měkkých/tvrdých zubních plaků (foto)
 
Obr. č. 10: Ambulance dentální hygieny pro děti (foto)
 
Obr. č. 11: Ambulance dentální hygieny pro dospělé (foto)
 
Edukace dítěte
U 6 leté Marie si rodiče všimli, že má na zubech žlutý povlak. V koupelně se Maruška zdržuje jen chvíli a nechce dovolit rodičům, aby jí pomohli s dočištěním chrupu. Rodiče si také povšimli zduřelých dásní a růžového kartáčku po vyčištění zubů. Rozhodli se proto, že vyhledají pomoc dentální hygieničky.
 
Edukace správné techniky čištění zubů zubním kartáčkem
Posuzování
Věk: 6 let
Vzdělání:
Zaměstnání: navštěvuje mateřskou školu
Mentální úroveň: přiměřená věku
Fyzická zdatnost: pacientka dobře vidí a slyší
nemá problémy s jemnou motorikou
nepoužívá žádné kompenzační pomůcky
Názory na zdraví: pacientka je ze strany rodičů vedená ke správnému životnímu stylu, chápe, že zdraví je důležité, a uvedla, že „nechce, aby ji zuby bolely, a chce mít zoubky jako perličky“
Motivaci k učení: pacientka o svém nedostatku ví a uvědomuje si, že zuby budou jen tehdy bílé, když si je bude správně čistit ráno i večer
Překážky v učení: nejsou
Předcházející vědomosti: pacientka ví, že má zažloutlé zuby
 
Diagnostika
Nedostatek zručnosti při manipulaci se zubním kartáčkem v souvislosti s věkem pacientky projevující se nesprávnou technikou používání zubního kartáčku.
 
Plánovaní
Téma edukace: postup používání zubního kartáčku při hygieně dutiny ústní
Priorita edukace: střední
Cíl:
- kognitivní: seznámit pacientku se správným používáním zubního kartáčku
- afektivní: vytvořit pozitivní postoj pacientky ke zvládnutí vhodné techniky čištění chrupu zubním kartáčkem
- behaviorální: zabezpečit pravidelné a správné používání zubního kartáčku při hygieně dutiny ústní
Výsledná kritéria ve vztahu k cílům:
- pacientka zvládá postup a techniku čištění zubů
- pacientka má pozitivní postoj k čistění zubů
- pravidelně a správně používá zubní kartáček při ústní hygieně
- čistění zubů je bez projevu krvácení z dásní.
Forma edukace: individuální
Pomůcky: zubní kartáček, zubní pasta, zrcadlo
Postup:
- motivační fáze: rozhovor s pacientkou o nutnosti použití zubního kartáčku alespoň dvakrát denně půl hodiny po jídle
- expoziční fáze: využití klasických edukačních metod - metoda vysvětlování, přesvědčování, demonstrace, cvičení.
 
Obsah edukace:
1. Kartáček přilož šikmo k dásni, začni na pravé straně, na horních zubech vzadu.
2. Hlavičkou zubního kartáčku začni pohybovat jemnými krouživými pohyby směrem od dásní dolů. Postupuj od zadních zubů na přední, přejdi na levou stranu. Takto si vyčisti zoubky i zevnitř.
3. Vyčisti si i dolní zoubky jemným krouživým pohybem od dásní ke hraně zubu. Začni na levé straně vzadu, postupuj k předním zoubkům na pravou stranu. Stejným pohybem si vyčisti zoubky i zevnitř.
4. Na závěr si vyčisti zoubky na místech, kde koušeš, a to krouživým pohybem.
5. Nesmíš příliš tlačit, pohyb zopakuj na jednom místě 4 až 5krát.
6. Po vyčistění zubů si vypláchni ústa tak, že vodu protlačíš mezi zuby.
7. Na závěr si 2-3 tahy očisti zubním kartáčkem jazyk, a to od krku k zubům.
 
- fixační fáze: zopakování důležitých informací a názorné použití zubního kartáčku před zrcadlem
- fáze ověřování a hodnocení vědomostí:
- ověření účinnosti edukace pomocí kladených otázek
- vyhodnocení odpovědí a předvedení pacientkou správné používání zubního kartáčku
Dodržování zásady edukace: zásada vědeckosti, názornosti, přiměřenosti, postupnosti
 
Realizace
Edukace byla realizována jedno odpoledne v ambulanci dentální hygieny. Pacientka aktivně spolupracovala a projevovala zájem o správnou techniku používání zubního kartáčku.
 
Vyhodnocení
Cíl edukace byl splněn.
 
Edukace matky
35 letá matka má 6 letou dceru, která má na zubech silně zažloutlé povlaky. Matka si toho všimla před pár dny. Dítě si zuby pravidelně čistí, ale povlaky na nich stále zůstávají. Matka se dítěti věnuje, zuby si čistí pravidelně a obě společně.
Matka je státním zaměstnancem a dcera navštěvuje mateřskou školu. Péče o chrup své dcery je pro matku důležitá, proto se snaží získat co nejvíce informací ohledně prevence a péče o dutinu ústní.
 
Posuzovaní
Věk: 35 let
Vzdělání: vysokoškolské
Zaměstnání: státní zaměstnanec
Mentální úroveň: přiměřená věku a vzdělání
Fyzická zdatnost: matka dobře vidí, slyší
nemá problémy s jemnou motorikou
nepoužívá žádné kompenzační pomůcky
Názory na zdraví: matka vyhledává informace se zdravotní a výchovnou problematikou prostřednictvím článků, odborné literatury, internetu, má zájem své dceři pomoci
Motivace učení: matku stav dceřina chrupu trápí a chce jí pomoci, ví, že dceru barva jejích zubů také trápí, že se stydí a proto se málo usmívá, bojí se, aby se jí děti ve školce nesmály
Překážky v učení: nejsou
Předcházející vědomosti: matka nemá dostatečné vědomosti o hygieně dutiny ústní má zájem si informace doplnit a prokonzultovat zejména techniky čistění a vhodné pomůcky ústní hygieny
 
Diagnostika:
Edukační diagnóza: částečný nedostatek vědomostí a zručností v technice čištění chrupu v souvislosti s nedostatečnou péčí její dcery o chrup projevující se kladením otázek k dané problematice
Plánování: při realizaci edukačního procesu matka aktivně spolupracovala
Téma edukace: nácvik vhodné techniky čištění chrupu u dítěte
Priorita edukace: střední
Cíl edukace:
- kognitivní: seznámit matku s nutností změny techniky čištění zubů dcery
- afektivní: vytvořit pozitivní postoj matky ke zvládnutí a uchování změn
- behaviorální: zabezpečit každodenní dodržování zásad týkajících se změn v hygieně dutiny ústní
 
Výsledná kritéria: 
- Matka chápe nutnost změny v technice čištění zubů její dcery.
- Matka zná vhodný způsob péče o dutinu ústní a má pozitivní postoj k zabezpečení každodenního dodržování péče o chrup.
- Matka kontroluje denně správnou hygienu dutiny ústní své dcery.
Forma edukace: individuální
Pomůcky: odborná literatura, zdravotně - výchovný leták, fotografie s problematikou ústní hygieny, zubní kartáček, model chrupu, zrcadlo
Postup:
- motivační fáze: rozhovor s matkou o možnosti výrazného ovlivnění orálního zdraví jejího dítěte prostřednictvím dodržování zásad vhodné hygieny dutiny ústní
- expoziční fáze: využití edukačních metod - vysvětlování, přesvědčování, rozhovor, demonstrace, cvičení
 
Obsah edukace:
1. zakoupení doporučeného zubního kartáčku
2. vhodná technika čištění zubů, klidné prostředí, dostatek času
3. společné čištění zubů s dítětem, nechat nejprve dítě si zuby vyčistit samo
4. z důvodu kontroly správného vyčistění chrupu podat detekční tabletu
5. pokud bude pozitivní detekční test čistění zubů, zopakovat čištění ještě jednou
6. čištění zubů realizovat 30 min po příjmu stravy
7. používat vhodnou čistící techniku
8. po vyčištění zubů vypláchnut ústa ústní vodou
9. postupně nechat dceru samotnou při čištění zubů, ale je nutné ji po hygieně dutiny ústní zkontrolovat
10. správně dceru motivovat
11. zajistit dostatek zeleniny ve stravě, omezit příjem lepivých sladko-kyselých jídel
 
- fixační fáze: zopakování nových informací
ověření účinnosti edukace kladením otázek, demonstrací
- fáze ověřování a hodnocení vědomostí: vyhodnocení odpovědí a zručností matky a dcery
Dodržování zásad edukace: zásady vědeckosti, přiměřenosti, postupnosti.
 
Realizace
Edukace byla realizována v ambulanci dentální hygieny. Matka aktivně
spolupracovala, projevovala zájem o úpravu hygieny dutiny ústní u své dcery
i úpravu prostředí pro lepší motivaci.
 
Vyhodnocení
Cíl edukačního procesu byl splněn. Matka byla spokojená se získanými vědomostmi a zručnostmi.
 
Obr. č. 12: Metoda edukace – hraní rolí (foto)