Teorie_osetrovatelstvi
9.3 Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN
9.3 Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN
(International Council of Nurses)
- ICN, která byla založená v roce 1899, více než sto let hájila zájmy celosvětové
- ošetřovatelské a zdravotnické péče a usilovala o poskytování co nejkvalitnějších ošetřovatelských služeb,
- v minulém století se svět dramaticky změnil,
- ICN nejenže s těmito změnami držela krok, ale udržovala a systematicky budovala svou proaktivní vedoucí úlohu v ošetřovatelství,
- výsledkem je značný zájem o mezinárodní uznání odborných kvalifikací a souvisejících kompetencí mnoha různých skupin odborníků, jednu z těchto skupin tvoří také sestry,
- ICN se díky své celosvětové řídící roli v ošetřovatelství a faktu, že představuje mezinárodní hlas ošetřovatelství, domnívá, že je vhodná doba, aby vytvořila mezinárodní kompetence pro všeobecné sestry,
- záměrem ICN je, aby tyto kompetence pomohly vyjasnit roli sester a staly se vodítkem pro budoucí vzájemné smlouvy a vícenárodní licenční programy, o které se stále zvyšuje zájem.
Kontext pro strukturu kompetencí všeobecné sestry:
Podle ICN:
1) Globální trendy- celosvětový kontext:
- mimořádné pokroky v technice a elektronice vede k překonávání obrovské vzdálenosti po celém světě,
- technický pokrok ovlivňuje nejvíce oblastí našeho života - má vliv na to jak pracujeme, kde pracujeme, charakter organizací, v nichž pracujeme,
- organizace reagují na poptávku zvyšováním produkce a opatřeními v klimatu, kde vládne poptávka určující účinnost, ekonomičnost a hodnotu peněz ve všech aspektech podnikání,
- v některých organizacích snaha o ekonomičnost a hodnota peněz vedla ke snížení počtu odborníků s kvalitním vzděláním a zároveň k potřebě, aby zbývající pracovníci zastávali více práce,
- zároveň začala se uplatňovat koncepce všestranností tzn., že se pracovníci připravují na plnění mnoha různých úkolů, tato všestrannost někdy boří hranice profesionality a dochází k nahrazování drahých pracovníků s vynikající kvalifikací pracovníky s nižší kvalifikací
2) Kontext zdravotnické péče:
- zdravotnické služby
- národní zdravotnická politika: cíle, plány
3) Kontext odborného ošetřovatelství:
- ošetřovatelství
- národní ošetřovatelská politika: cíle, plány
- současná zákonná struktura
Definice kompetencí:
- existuje mnoho definic kompetencí a v části literatury se slovo „kompetence užívá jako synonymum slova norma
a standard,
a standard,
- v oblasti vzdělávání se kompetence popopisuje pomocí učebních výsledků,
- zaměstnavatelské organizace a poskytovatelé zdravotnické péče mají tendenci popisovat kompetence ve vztahu
k výkonu jedince při vykonávání jeho povolání,
k výkonu jedince při vykonávání jeho povolání,
- mezinárodní organizace práce popisuje kompetence ve vztahu k pracovním rolím na třech úrovních specifičností,
- v ošetřovatelských definicích existuje jednota, že při plnění ošetřovatelských rolí tak, aby to odpovídalo normám požadovaným profesí, odrážejí kompetence následující vlastností: znalosti, pochopení a úsudek,
- určitý rozsah dovednosti: kognitivních, technických nebo psychomotorických a komunikačních,
- řadu osobních vlastností a postojů.
Definice kompetencí, z nichž vychází struktura mezinárodních kompetencí pro všeobecnou sestru, zní takto: „Úroveň výkonu demonstrující efektivní aplikací znalostí, dovedností a úsudku"(ICN).
4) Profesionální, etická a zákonná praxe
- odpovědnost - přijímá odpovědnost za vlastní profesionální úsudek a vlastní aktivity,
- etická praxe - pracuje způsobem, který odpovídá Kodexu etického chování ICN (2000),
- vystupuje jako zastánkyně pacientů a chrání lidská práva,
- respektuje právo pacienta na přístup k informacím a na soukromí,
- zajišťuje důvěrnost a bezpečnost písemných a slovních informací získaných v rámci profesionální praxe,
- poskytuje kulturně citlivou péči,
- zákonná praxe:
- pracuje v souladu s příslušnou legislativou,
- pracuje v souladu s celostátní a místní politikou a procedurálními směrnicemi,
- dokáže rozpoznat porušení zákona v souvislosti s ošetřovatelskou praxí nebo kodexu a jedná podle toho.
5) Poskytování a management péče
a) Klíčové principy poskytováni a managementu péče
- aplikuje potřebné znalosti a dovednosti do ošetřovatelské praxe,
- dokáže odůvodnit poskytovanou ošetřovatelskou péči,
- dokáže stanovit prioritní pracovní úkoly a efektivně hospodaří s časem, poskytuje jasné a stručné informace.
b) Poskytování péče
Podpora zdraví:
- prokáže pochopení národní politiky zdravotní a sociální péče,
- pohlíží na jednotlivce, rodinu a komunitu z holistické perspektivy, která počítá s četnými determinantami zdraví,
- podílí se na iniciativách pro podporu zdraví a prevenci nemocí a přispívá k jejich hodnocení,
- jedná tak, aby přispěla k posílení jednotlivce, rodiny a komunity, aby dokázali přijmout zdravý životní styl,
- poskytuje podporu/edukaci při získávání nebo zachování dovedností umožňujících samostatný život.
Hodnocení stavu pacienta:
- provádí hodnocení zdravotního stavu pacienta/klienta a jeho potřeb ošetřovatelské péče,
- údaje přesně analyzuje, interpretuje a zaznamenává.
Plánování:
- formuluje plán péče a stanoví priority péče, pokud možno ve spolupráci s pacienty nebo jejich pečovateli,
- identifikuje očekávané výsledky a časový rámec pro jejich dosažení nebo úpravu ve spolupráci s P/K nebo jejich
pečovateli,
- pravidelně kontroluje a upravuje plán péče a zaznamenává ho do dokumentace.
Realizace:
- realizuje naplánovanou ošetřovatelskou péči, aby bylo dosaženo určených výsledků,
- zaznamenává provedené intervence,
- efektivně reaguje v neočekávané a rychle se měnící situaci.
Hodnocení:
- hodnotí a zaznamenává pokroky směrem k očekávaným výsledkům,
- využívá údaje získané při hodnocení k modifikaci plánu péče.
Terapeutická komunikace a mezilidské vztahy:
- pomocí vhodných komunikačních a interpersonálních dovedností iniciuje, rozvíjí a ukončuje terapeutické vztahy
s pacienty nebo jejich pečovateli,
- vhodným a srozumitelným způsobem sděluje relevantní, přesné a úplné informace o zdravotním stavu pacienta
verbální, písemnou a elektronickou formou,
- prokáže, že zná novinky zdravotnické techniky.
Management péče:
Bezpečné prostředí
- vytváří a udržuje bezpečné prostředí péče pomocí strategií zajištění kvality a managementu rizika,
- dodržuje preventivní opatření na kontrolu infekcí.
Interprofesní péče
- uplatňuje znalosti efektivních (mezioborových) pracovních postupů,
- vytváří a udržuje konstruktivní pracovní vztahy s jinými sestrami a dalšími kolegyněmi,
- váží si role a kvalifikace všech členů týmů zdravotnické a sociální péče,
- spolu se členy týmů zdravotnické a sociální péče se podílí na rozhodování týkající se klienta,
- se členy týmů zdravotnické a sociální péče kontroluje a hodnotí péči jejich pečovatelů.
Delegace úkolů, dohled:
- pověřuje jiné pracovníky aktivitami, které odpovídají jejich schopnostem a rozsahu praxe,
- ponechává si odpovědnost, když pověřuje určitými úkoly péče jiné pracovníky.
6) Profesionální rozvoj:
a) Profesionální zdokonalování:
- podporuje a udržuje profesionální image ošetřovatelství,
- přispívá k rozvoji profesionální ošetřovatelské praxe,
- dokáže ocenit výzkum, který přispívá k rozvoji ošetřovatelství a slouží k zlepšování úrovně péče.
b) Zvyšování kvality:
- podílí se na postupech zvyšování a zajištění kvality.
c) Kontinuální vzdělávání:
- provádí pravidelné hodnocení vlastní práce,
- bere na sebe odpovědnost za celoživotní vzdělávání a udržování vlastních kompetenc,
- provádí opatření na uspokojování potřeb kontinuálního vzdělávání,
- přispívá ke vzdělávání a profesionálnímu rozvoji studentů a kolegů.