Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

6.8 Pedagogické zásady při edukaci v ošetřovatelství

6.8 Pedagogické zásady při edukaci v ošetřovatelství
 
  
Pedagogické zásady při edukaci v ošetřovatelství:
- přiměřeně - dle schopností pacienta v přiměřeném tempu a rozsahu,
- individuálně - respektujeme zvláštnosti pacientů včetně kultury,
- postupně - od jednoduchého ke složitějšímu, využíváme předchozí znalosti pacienta,
- systematicky, soustavně - zdůrazňujeme nutnost opakování, procvičování,
- uvědoměle, cílevědomě - dbejte na to, aby pacienti informacím porozuměli a chápali smyslu,
- trvale - snažme se aby návyky, dovednosti a vědomosti byly trvalé,
- aktivně, tvořivě - vybízejte klienta k aktivitě, podporujte jeho zájem o danou problematiku, aby se ptal, buďme kreativní a čiňme edukaci zajímavou,
- názorně - zapojme co nejvíce smyslů pacienta, uvádějte příklady, příběhy, využívejme modely, nákresy, schémata,
- emocionálně, zábavně - dejme najevo empatii a náš zájem o pacienta, navažme důvěryhodný vztah s klientem a jeho rodinou,
- teorii propojuje s praxí - zdůvodněte, k čemu je dobrá teorie pro pochopení činností, dbejte na využití dovedností a vědomostí v běžných denních aktivitách,
- jednotně - edukuje-li více sester, musí být stejný postup a stejné nároky na pacienta,
- kvalitně, náročně - předvádění činnosti musí být bezchybně, buďme adekvátně přísní, ale spravedliví,
- všestranně, komplexně - rozvíjíme nejen vědomosti, ale i dovednosti, postoje, návyky, působme na klienta v holistickém duchu,
- výchovně - dbejme na profesionalitu, buďme pro své klienty reálným vzorem,
- optimisticky, pozitivně, lidsky - očekávejte dobré výsledky, věřme v úspěch pacienta, dbejme na důstojnost člověka, jednejme s taktem a pochopením, nechme jej vyjádřit svůj názor, obavy,
- soustředěně na klienta - mějme na mysli dobro pacienta, snažme se dívat na problém z jeho pohledu, co je pro něj důležité a dobré.