Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
a) Typy hodnocení
- formativní hodnocení
- zaměřeno na odhalování chyb a nedostatků v práci pacientů/klientů a nabízí radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů,
- plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli/sestře i pacientům/klientům, pro řízení učení pacientů/klientů je formativní hodnocení nepostradatelné,
- finální (sumativní, shrnující) se provádí obvykle na konci určitého vyučovacího období - konec hospitalizace, pololetí, konec školního roku, konec školní docházky,
- normativní hodnocení - hodnocení relativního výkonu, statickou – normativní, je hodnocení výkonu jednotlivých pacientů/klientů ve vztahu k výkonu ostatních,
- kritériové hodnocení (hodnocení absolutního výkonu) je prováděno tak, že je posuzováno, zda byl konkrétní popis výkonu (kritériem) splněn nebo nesplněn,
- diagnostické hodnocení - je speciálně zaměřené na odhalení učebních obtíží pacientů/klientů a ke stanovení zvláštních vzdělávacích potřeb,
- interní vnitřní hodnocení - je prováděno učiteli/sestrami, kteří ve třídě/skupině průběžně učí,
- externí (vnější) hodnocení - je navrhováno, a obyčejně prováděno osobami mimo školu, mimo zdravotnické zařízení,
- neformální hodnocení je založeno na pozorování výkonů jako součástí běžné práce ve třídě/ ve skupině,
- formální hodnocení - je takové, na které jsou studenti/pacienti předem upozorňování a mohou se na něj připravit,
- průběžné hodnocení zakládá konečné zhodnocení studenta/pacienta úrovně na hodnotících poznatcích, které učitel získal v průběhu delšího časového období,
- závěrečné hodnocení je hodnocením provedeným na konci výuky předmětu nebo uceleného pracovního programu,
- objektivní hodnocení je takové, při kterém se používají metody omezující nebo vylučující vliv subjektu - osobnosti učitele/sestry (např. didaktické testy s volenými odpověďmi),
- hodnocení průběhu je hodnocením činnosti, která právě probíhá - činnosti v laboratořích, dílnách na pozemcích, ale i předvedené básně, výpočet prováděný studentem/pacientem na tabuli apod.,
- hodnocení výsledku - je založeno na výsledku práce, jakým může být např. písemka, projekt, kresba, výsledek.
b) Domácí úkoly
- nemusejí být zaměřeny pouze na procvičování nebo opakování učiva například před zkouškami,
- za domácí úkoly by měly být zadávány i úkoly na náročnější myšlenkové operace, úkoly tvořivého charakteru, případně i projekty, na kterých studenti/pacienti mohou pracovat delší dobu i ve skupině.
c) Aktuální problémy hodnocení
- hodnocení známkou - kvantitativní, normativní, srovnávací:
- důraz na funkci kontrolní, selektivní, certifikační,
- hodnocení studentů/pacientů na základě sociální vztahové normy (studenti/pacienti jsou srovnáváni mezi sebou navzájem),
- z hlediska předmětu hodnocení jde převážně o posouzení znalostí, vědomostí,
- z hlediska formy známky, body, procenty,
- z hlediska času - po skončení určitého aktu učení jednorázová kontrola,
- konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá, nenabízí prostředky k řešení problémů,
- založeno na vyhledávání chyb (chyby jako projev nevědění, patologický jev) špatná známka je sankcí za chyby.
- hodnocení slovní - kvalitativní, formativní, diagnostické, intervenující:
- důraz na funkci informační a diagnostické (kde a proč jsou problémy),
- hodnocení studentů/pacientů na základě individuální vztahové normy (aktuální výkon studenta/pacienta je porovnáván s výkonem předešlých, student/pacient je srovnáván sám se sebou), to umožňuje posoudit studentův/pacientův vývoj (postihnout zlepšení, zhoršení i kritické body),
- komplexní posouzení celku osobnosti (postoje, hodnoty, dovednosti, úroveň myšlení, vlastnosti tvořivosti, samostatnost, mravní a volní vlastnosti apod.),
- permanentní v průběhu učení, dlouhodobé, průběžné pozorování a posuzování - intervenuje, hledá příčiny, vysvětluje, dělá prognózu, naznačuje řešení a strategie ke zlepšení,
- chyba je pozitivní jev v procesu učení, prostředek k objevení psychických procesů studenta/pacienta (jak student/pacient myslí, kde má největší problémy apod.).
pracujeme s výukovými cíli a učebními úlohami,
- pracujeme s učebními osnovami a standardy,
- pracujeme s klasifikačním řádem,
- kombinujeme slovní hodnocení s klasifikací.
d) Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti sestry edukátorky
- sebereflexí rozumíme uvědomování si svých (tj. učitelských/sesterských) poznatků, zkušeností a prožitků z pedagogické činnosti, zejména řešení pedagogických situací,
- dochází přitom k popisu, analýze, hodnocení, uspořádání a zobecnění vlastních pedagogických zkušeností a poznatků.
e) Metody a techniky sebereflexe pedagogické činnosti sestry edukátorky
- sebereflexí otázky,
- pozorování své vlastní činnosti pomocí videozáznamu,
- videozáznam činnosti jiného učitele/sestry,
- dotazníky k hodnocení učitelů studentů/pacientů,
- deník (kdy učitel/sestra zapisuje svoje poznatky a zkušenosti z výuky),
- je nutné mapovat efekt vyhasínání nebo vyhoření.