Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

8.2 Dokumentace v edukačním procesu

8.2 Dokumentace v edukačním procesu
 
  
Ošetřovatelství jako umění, ale také jako věda si vyžaduje pochopení a praktickou aplikaci specifických vědomostí a zručnosti, které se v rámci možností opírají o výsledky vědeckého výzkumu a praxe. Příprava na profesi sestry má dlouhou historii, ovlivňovanou mnohými společenskými vlivy. Vliv na tyto změny měl rozvoj teoretických oborů v ošetřovatelství, lékařských oborů, vědy a techniky, ale též společenské a politické uspořádání společnosti a požadavky na vzdělávání jednotlivých profesí. Rozsah a obsah vzdělávání oboru doznal za posledních několik let velkých změn.
 
Edukace je celoživotní rozvíjení osobnosti působením formálních výchovných institucí a neformálního prostředí. Význam edukace v činnosti sestry je patrný hlavně z pohledu současné kvality zdravotního stavu obyvatelstva ČR a EU, který není uspokojivý.
 
V současné době se u nás postupně proměňuje řada paradigmat zdravotnické péče. Je kladen důraz na dodržování práv pacientů, k nimž neodmyslitelně náleží možnosti svobodného rozhodování, které nemůže být absolutní. Aby jedinec, kterého se rozhodování týká, mohl sám a svědomitě posoudit další postup léčby či péče, měl by být náležitě informován a edu.kován o svém zdravotním stavu. Sestry jsou oprávněny podávat poučení pouze v rámci svých profesních kompetencí a činností. Předpokladem edukace je změna, která může být: plánovaná (záměrná, účelná) a neplánovaná (náhlá a její následky se nedají předvídat). Edukační proces se člení do 5 fází: 1. fáze posouzení; 2. fáze: stanovení edukační diagnózy; 3. příprava edukačního plánu; 4. fáze: realizace edukačního plánu; 5. fáze: kontrola a vyhodnocení.
 
Dokumentace je důležitou součástí edukačního procesu. Poskytuje záznam o plánované a vykonané edukaci pacienta a také o jejich výstupech.
Výchova a vzdělávání představují významný způsob zlepšování kvality života člověka, jsou nezbytné pro pacientovo budoucí zdraví, neodmyslitelnou součástí léčby a péče. Patří mezi významné samostatné funkce ošetřovatelství. Důležitá je pro sebehodnocení sestry, pro prestiž profese. S jakým efektem bude edukace pacientů/klientů probíhat záleží na profesionalitě.