Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-
10.4 Determinace osobnosti
10.4 Determinace osobnosti
Osobnost se rozvíjí jako výsledek interakce dvou základních vývojových
faktorů:
- vnitřních - které představují dědičně podmíněné dispozice,
- vnějších - které zahrnují veškeré vlivy prostředí a výchovy.
Obě skupiny faktorů mají stejný význam a působí na rozvoj lidské psychiky ve vzájemné interakci.
Dimenze osobnosti
Osobnost lze obecně charakterizovat prostřednictvím základních dimenzí či faktorů, které budou určovat obecnější tendence chování a prožívání. Psychické dimenze se vytvořily na základě interakce vrozených dispozic a vnějších vlivů.
- introverze - extroverze: určuje základní osobnostní zaměření jedince,
- emoční labilita – stabilita: charakterizuje reaktivitu člověka a její přiměřenost vyvolávajícím podnětům.
Eysenck uvádí charakteristické rysy typů osobnosti, které jsou vymezeny určitou kombinací základních dimenzí:
- extraverze, emoční labilita - charakteristické rysy jedince jsou: neklid, nespokojenost, nedůtklivost, útočnost → cholerický temperamentový typ,
- extroverze, emoční stabilita - sklon k agresivitě, činorodost, družnost, realističnost, bezstarostnost, optimismus → sangvinistický temperamentový typ,
- introverze, emoční labilita - náladovost, úzkostnost, pesimismus, pocity nejistoty, méněcennost, rezervovanost → melancholický temperamentový typ,
- introverze, emoční stabilita - rozvážnost, spolehlivost, pasivita, uzavřenost, vyrovnanost → flegmatický temperamentový typ.
Dominance - submise - vyjadřuje tendenci ovládat nebo podřizovat, ve vztahu ke světu, ke druhým lidem. Zda má člověk tendenci svoje okolí ovládat, dominovat nad ním nebo zda je ochoten podřídit se. Předpokládá, že sklon k dominanci je dán geneticky a je rozvíjen učením.
Hostilita (agresivita) - láska - určuje převahu emočního zaměření, především ve vztahu k lidem. Jde o obecnou tendenci zaujímat k lidem spíše odmítavý, kritický postoj nebo naopak, může převažovat obecný sklon spíše lidi přátelsky přijímat:
- dominance, láska - zodpovědný člověk, má potřebu dominantní role, má pozitivní vztah k lidem,
- dominance, hostilita - sebeprosazování za každou cenu, bez ohledu na druhé, soupeřivý, bezohledný,
- submise, láska - nekonfliktní, pozitivní náhled na svět, sklon k závislosti na dominantním partnerovi
- submise, hostilita - negativismus, vzdor, podezíravost, mučednictví.
Citovost - jde o osobnostně převažující tendenci preferovat racionální či iracionální způsob poznávání, jehož lze dosahovat buď prostřednictvím rozumu nebo prostřednictvím emocí:
- extraverně rozumový typ - uvažuje o realitě na základě objektivních zkušeností,
- extraverně citový typ - tendence k citově podmíněnému chování, přizpůsobivý,
- introvertně rozumový typ - racionalista, teorie je víc než fakta, konzervativní,
- introvertně citový typ - řídí se subjektivními pocity, není konvenční ani adaptabilní.
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-