Zdravotnicke_pravo_ve_vztahu_k_osetrovatelstvi

5.1 Práva a povinnosti poskytovatelů zdravotních služeb

5.1 Práva a povinnosti poskytovatelů zdravotních služeb
 
 
Poskytovatel je povinen poskytovat zdravotní služby na náležité odborné úrovni a vytvořit podmínky a opatření k zajištění uplatňování práv a povinností pacientů při poskytování zdravotnických služeb.[1]
 
Povinnosti poskytovatelů zdravotních služeb zákon vymezuje tak, aby navazovaly na práva pacientů a aby byla zajištěna návaznost zdravotních služeb.
 
Poskytovatel je povinen:
a) informovat pacienta o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a vystavit účet za uhrazené zdravotní služby
b) zpracovat seznam cen poskytovaných zdravotních služeb nehrazených a částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění
c) vyvěsit provozní a ordinační dobu tak, aby byla přístupná pacientům, a označit zdravotní zařízení označením, které musí obsahovat obchodní firmu, název nebo jméno poskytovatele
d) v době nepřítomnosti či přerušení poskytování zdravotních služeb zpřístupnit pacientům informaci o poskytnutí neodkladné péče jiným poskytovatelem
e) předat zprávu o poskytovaných zdravotních službách registrujícímu poskytovateli (tj. praktickému lékaři). Z této povinnosti je výjimka pro stomatology a gynekology.
f) předat jiným poskytovatelům zdravotních služeb informace o zdravotním stavu pacienta nezbytné k zajištění návaznosti dalších zdravotních a sociálních služeb
 
a plnit další povinnosti uložené zákonem (viz. § 45 a násl. zákona č. 372/2011 Sb.).
 
Poskytovatel je povinen zajistit:
a) seznámení pacienta s jeho právy a povinnostmi při poskytování zdravotních služeb a s vnitřním řádem zdravotnického zařízení
b) sestavení, koordinaci a realizaci individuálního léčebného postupu a komplexnost, návaznost a koordinovanost poskytovaných zdravotních služeb
c) informování pacienta o dalších zdravotních službách a i možných sociálních službách, které mohou zlepšit jeho zdravotní stav, včetně možností sociální, pracovní a pedagogické rehabilitace
d) zajistit zpřístupnění nezbytných informací vedených o zdravotním stavu pacienta jinému poskytovateli, od něhož si pacient vyžádal konsultační služby
e) bezodkladně spolupráci při poskytování zdravotních služeb při mimořádných událostech (hromadné nehody, průmyslové havárie, přírodní katastrofy apod.) na výzvu poskytovatele zdravotnické záchranné služby
f) bezodkladně účast zdravotnických pracovníků při poskytování zdravotních služeb při epidemiích nebo nebezpečí jejich vzniku, a to na výzvu nebo na základě opatření nařízeného příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví.
 
Zákon dále stanoví zvláštní povinnosti pro poskytovatele jednodenní nebo lůžkové péče. Ti jsou povinni:
a) zajistit hospitalizaci, a to odděleně v samostatných pokojích:
- u osob mladších 15 let od dospělých
- žen od mužů,
a to s výjimkou poskytování akutní lůžkové péče intenzívní.
b) umožnit pobyt zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby společně s hospitalizovaným nezletilým pacientem nebo pacientem zbaveným způsobilosti k právním úkonům, pokud to umožňuje vybavení zdravotnického zařízení
c) včas informovat zákonného zástupce pacienta o propuštění z jednodenní nebo lůžkové péče
d) zpracovat traumatologický plán pro případ hromadných neštěstí, aktualizovat ho nejméně jednou za 2 roky a předat ho příslušnému správnímu orgánu. S ním také traumatologický plán projednat.
e) při propuštění vybavit pacienta léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky na dobu 3 dnů, popř. i na dobu delší nezbytně nutnou.
 
Není-li pacient schopen obejít se bez pomoci další osoby vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, může být propuštěn z jednodenní nebo lůžkové péče až po předchozím včasném vyrozumění osoby, která tuto péči zajistí. U pacienta, u kterého není zajištěna další péče, informuje o propuštění poskytovatel obecní úřad obce s rozšířenou působností podle adresy trvalého bydliště pacienta. Obdobně postupuje u nezletilých pacientů se závažnou sociální problematikou v rodině.
 
Zákon o zdravotních službách zajišťuje pacientům právo volby poskytovatele zdravotních služeb. Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může však odmítnout převzetí pacienta do péče, pokud:
a) tomu brání jeho provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení či by došlo k překročení únosného pracovního zatížení, které by mohlo vést ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti poskytovaných zdravotních služeb
b) by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala výkon návštěvních služeb
c) pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenou smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění. Toto právo se však nevztahuje na pojištěnce z členských zemí Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru.
 
Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v případě, že:
a) prokazatelně předá pacienta s jeho souhlasem do péče jiného poskytovatele
b) pominou důvody pro poskytování zdravotních služeb
c) pacient vysloví nesouhlas s poskytováním veškerých zdravotních služeb
d) pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů zdravotnického zařízení, soustavně nedodržuje individuální léčebný postup, přestože s ním vyslovil souhlas, neřídí se vnitřním řádem zdravotnického zařízení
e) neposkytuje součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb (nesmí však ukončením poskytování zdravotních služeb dojít k ohrožení života pacienta nebo k vážnému poškození jeho zdraví).
 
Poskytovatel nesmí ze shora uvedených důvodů odmítnout přijetí pacienta do péče nebo ukončit péči o něho,
a) jde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči
b) jde-li o porod
c) jde-li o zdravotní služby, které jsou nezbytné z hlediska ochrany veřejného zdraví nebo ochrany zdraví při práci
d) jde-li o krizové situace nebo o výkon ochranného léčení nařízeného soudem.
 
Odmítnutí pacienta či ukončení péče o něj musí být uvedeno v písemné zprávě, kterou je povinen poskytovatel pacientovi vydat.
 
Poskytovatel má povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Tím však není dotčena jeho povinnost poskytovat určité informace podle jiných právních předpisů (např. pro potřeby trestního řízení apod.).
 
Z důvodu kvality a bezpečí poskytovaných služeb je poskytovateli uložena povinnost zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí a pravidelně sledovat spokojenost pacientů s poskytovanými službami.
 
Poskytovatel je dále povinen uzavřít s komerční pojišťovnou smlouvu o pojištění o odpovědnosti za škodu způsobenou v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb, neboť poskytování zdravotních služeb je spojeno s rizikem způsobení škody na zdraví pacienta. Toto riziko vyplývá jednak z možností lidského pochybení a i z důsledku okolností, které mají původ v povaze přístrojů používaných ke zdravotním službám.
 
Je třeba zdůraznit, že v těchto případech odpovídá poskytovatel za takovou škodu objektivně, tj. bez ohledu na zavinění. Přitom výše takových škod může dosahovat milionů Kč.
 
Za poskytování zdravotních služeb a za naplnění zákonných práv pacientů je odpovědný poskytovatel, a to bez ohledu na to, zda zdravotní péči poskytuje osobně nebo prostřednictvím svých zaměstnanců. Tím však není dotčena osobní odpovědnost zaměstnanců poskytovatele včetně odpovědnosti trestní.

[1]§ 45, odst. 1 zákon č. 372/2011 Sb.,