Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-
2.2 Vztah společnosti a výchovy, vývoj názorů na možnosti a způsoby výchovy
2.2 Vztah společnosti a výchovy, vývoj názorů na možnosti a způsoby výchovy
V historii pedagogiky byla formulována tři stanoviska charakterizující úlohu výchovy a ostatních činitelů ve vývoji člověka:
1) stanovisko zdůrazňující význam výchovy ve vývoji člověka - výchovný optimismus,
2) přeceňování možností výchovy,
3) podceňování možností výchovy - výchovný pesimismus, pedologie.
ad 1)
- představitelem J. A. Komenský,
- původ člověka vysvětluje v souladu se středověkou teologií,
- podle něj má člověk předpoklady k tomu, aby mohl být vychováván, je však třeba těchto předpokladů využít,
- ti, co se lidmi narodili, musí být vychováváni k tomu, aby se lidmi stali,
- podobný názor vztahu vrozených vloh a výchovy zastává A. Diesterweg - vlohy člověka jsou vrozené, jen tam, kde jsou vlohy, je možnost vývoje. Každý vývoj závisí na obou podmínkách - vlohách a podnětu. Bez podnětu není žádný vývoj,
- A. Diesterweg zdůrazňuje význam aktivity vychovávaného člověka.
ad 2)
- toto stanovisko zdůrazňuje, že čl. je především formován výchovou,
- J. Locke - klade hlavní důraz na výchovu,
- C.A. Helvetius - výchova silně ovlivňuje vývoj člověka,
- nedocenění biologických předpokladů a přecenění možností výchovy souvisí u Locka s jeho odmítáním jakýchkoli vrozených idejí.
ad 3)
- představitelem zdůrazňující význam přírodních činitelů pro vývoj osobnosti člověka je J. J. Röusseau - dítěti má být ponechána správně řízená volnost, jeho názor, že čas nezískávat, ale ztrácet - do 12 let výchova negativní - dětem nevštěpovat ctnost a pravdu, ale uchránit jejich srdce před neřestí a omyly,
- pozornost je tedy věnována dítěti, zrání jeho organismu, navazování jeho vztahů k okolí,
- pedocentrismus (řec. pais - dítě) nebo rovněž výchovný naturalismus (lat. natura - přirozenost, příroda),
- výchova reaguje na projevy dítěte a usměrňuje je, odstraňuje překážky, význam záměrného ovlivňování osobnosti čl. ustupuje do pozadí - výchovný pesimismus,
- pedologie - rozvoj na počátku 20. stol., zakladatelem W. Stern zdůrazňuje znalost dítěte - založil vědu o mládí, v souladu s ní má být upravováno školní vyučování a výchova, pozornost věnuje diagnóze duševních schopností žáka, ve škole podle něj mají působit psychologové,
- pedologie za determinující činitele vývoje žáka považovala vlivy dědičnosti a prostředí, tj. faktor biologický a faktor sociální - teorie dvou faktorů, jde tedy rovněž o tendenci podceňující význam výchovy ve vývoji žáka.-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-