Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-
6.1 Základní pojmy v edukaci
6.1 Základní pojmy v edukaci
Edukant - je obecně označován kterýkoliv subjekt učení (žák, pacient instruovaný zdravotníkem atd.) je jedinec, na kterého je zaměřena edukační činnost.
Edukátor - je každý, kdo poskytuje informace, aktér (sestra, lékař, lektor, konzultant…) je člověk, který je aktivním producentem.
Edukační proces v ošetřovatelství bývá často součástí ošetřovatelského procesu, je to forma předání konkrétních informací konkrétnímu jednotlivci/skupině.
Edukační prostředí - prostředí, které působí na vztahy během učení, vzdělávání. Prostředí dělíme podle místa výuky - rodinné (prostředí doma - rodiče, děti, sourozenci…), školní (žáci, učitelé, další pracovníci ve škole), skupinové - podle velikosti skupiny rozlišujeme prostředí formální a neformální, profesní (zaměstnavatelé, zaměstnanci, nadřízení a podřízení a další), zdravotnické (pacienti, lékaři, ostatní zdravotničtí pracovníci), sportovní (sportovci, trenéři), vojenské (vojáci podle vojenské hodnosti), náboženské (věřící, duchovní), intimní (manželé, partneři).
Formy edukace - individuální, skupinová.
Druhy edukace - základní, komplexní, reedukační,
- základní - prvoedukace - edukant o problematice slyší poprvé,
- komplexní - prostřednictvím edukačních kurzů,
- reedukační - pokračující, navazující na předcházející vědomosti
Hlavní cíle edukace pacienta:
- zachovat zdraví a prevenci,
- dodržovat léčebný režim po dobu nemoci,
- minimalizovat komplikace onemocnění,
- zlepšit kvalitu života,
- vykonávat denní aktivity,
- činit informovaná rozhodnutí,
- podpořit pacientovu autonomii při rozhodování (Nemcová, Hlinková a kol., 2010).
-
Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
-
Nyní studovat1 Předmět a cíle pedagogiky
-
Nyní studovat2 Výchova jako součást pedagogického procesu
-
Nyní studovat3 Vymezení základních pojmů v edukaci
-
Nyní studovat4 Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
-
Nyní studovat5 Prostředí výchovy a role školy
-
Nyní studovat6 Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
-
Nyní studovat7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
-
•7.1 Cíle výuky
-
•7.2 Faktory ovlivňující edukaci
-
•7.3 Formy edukace
-
•7.4 Metody výuky
-
•7.5 Organizační formy výuky
-
•7.6 Materiálně didaktické prostředky
-
•7.7 Hodnocení výsledků výuky – evaluace výsledků výuky
-
•7.8 Styly vedení studentů - pacientů
-
•7.9 Kritéria hodnocení – hospitace u sestry edukátorky
-
-
Nyní studovat8 Edukační ošetřovatelská dokumentace
-
Nyní studovat9 Komunikace v edukačním procesu
-
•9.1 Obecné podmínky komunikace
-
•9.2 Druhy komunikace v ošetřovatelství
-
•9.3 Podmínky efektivní (produktivní) komunikace
-
•9.4 Komunikační překážky bránící navázání prvního kontaktu
-
•9.5 Shoda v komunikaci – kongruentnost
-
•9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
-
•9.7 Nemoc jako náročná životní situace
-
•9.8 Postoje člověka k nemoci
-
•9.9 Iatropatogenie a sorrorigenie
-
•9.10 Hospitalismus
-
-
Nyní studovat10 Osobnost edukátora
-
Nyní studovat11 Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví
-
Nyní studovat12 Modelové situace z klinické praxe
-
Nyní studovat13 Souhrnné testovací otázky
-