Osetrovatelska_pece_o_dite

3.4 Metodika hudební výchovy

3.4 Metodika hudební výchovy
 
 
Hudební výchova je součástí estetické výchovy. Cílem hudební výchovy je harmonický rozvoj dítěte a jeho hudebního a rytmického cítění, spojený s kladným citovým zážitkem. Již malí kojenci reagují kladně na zpěv dospělého.
Úkoly hudební výchovy v první polovině 1. roku
- vyvolávat soustředění dětí na hudbu a zvuky nehudebního charakteru
- zpívat dětem, působit na zrakový, sluchový a pohybový analyzátor
- pomocí hudby a zpěvu vyvolávat kladné emoce dětí
 
Úkoly hudební výchovy ve druhé polovině 1. roku
- doprovázet různé činnosti říkánkami a popěvky
- spolu s dítětem vykonávat rytmické pohyby, kterými doprovázíme říkánky, popěvky, písně
- ukázat dětem, jak manipulovat s jednoduchými hudebními nástroji
- umožnit dětem sledování hudebních hraček
 
Organizační formy hudební výchovy:
Hudební výchovu realizujeme formou hudebních chvilek. Jejich průběh přizpůsobíme věku dítěte a vývojové úrovni dětí.
3. - 6. měsíční děti – sestra zpívá píseň a doprovází ji hrou na různé nástroje, mává v rytmu šátkem, bere děti do náručí, chvíli se s nimi pohybuje v rytmu písně.
6. - 10. měsíční děti – sestra aktivizuje děti různými druhy sociálních her s maňáskem, hračkou, pohybuje se s dětmi v rytmu písně.
10. - 12. měsíců – děti zapojujeme do činnosti již také ve stoje nebo v chůzi, využíváme jejich schopnosti napodobování např. tleskání ručičkami, bouchání předměty o sebe. Pokud mají zájem, necháme je manipulovat s hudebními nástroji.
Hudební chvilky uskutečňujeme 2–3 krát týdně jako samostatné zaměstnání, kromě toho denně oživujeme jednotlivé činnosti zpěvem. Sluchové a zrakové vnímání u dětí cvičíme sledováním hudebních hraček.