Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi
10 Osobnost edukátora
10 Osobnost edukátora
10.12 Testovací otázky
Edukace je jedna ze základních funkcí ošetřovatelství. Proto jsou základní pedagogiky součástí vzdělávacích programů budoucích zdravotníků. Každá sestra by měla prokázat schopnost efektivní edukační činnosti. Základním cílem každé edukace je dosáhnout změny v poznání, chápání, postojích a zručnosti klienta. Při edukaci je charakteristický holistický přístup k člověku. Sestra plní roli poradce, konzultanta a pedagoga. Edukace není pouhé předání informací, je mnohem širší, jedná se o proces. Klíčem edukace je motivace pacienta.
Literatura:
BASTL, Pavel, ŠVEC, Vlastimil. Zdravotník lektorem. 1.vyd. Brno: IDVPZ, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5.
Čechová, Věra, Mellanová, Alena, Rozsypalová, Marie. Speciální psychologie. 3. nezm. vyd. Brno: IDV PZ, 2001, 173 s. ISBN 80-7013-342-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2. aktualit. vyd. Praha: Portál, 2006. 271 s. ISBN 80-7178-944-5.
SOLFRONK, Jan. Kapitoly ze školní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 189 s. ISBN 80-7066-747-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozšíř. a aktualit. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
Vymětal, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X.
ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateľstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 117 s. ISBN 80-8063-193-X.