Kazuistiky

24.8.2 Březen 2013

24.8.2 Březen 2013
 
 
Druhá návštěva dne 1. 3. 2013
Druhá návštěva proběhla ve velice přátelském duchu. Pacientka se cítí dobře, sama říká, že má novou motivaci. Těší se na to, že vše se v dobré obrátí. Doufá v to, že se podaří najít dárce ledviny a ona nebude muset dojíždět dvakrát v týdnu na hemodialýzu. Pacientka se dle domluvy z minulé návštěvy zamyslela nad tím, co by jí pomohlo, aby se necítila sama a nebyla odtržená od ostatních. Situaci vyhodnotila tak, že ji hodně chybí věci a činnosti, které jsou pro druhé naprosto běžnou součástí života. Pacientka by si přála pravidelně chodit ke kadeřnici, chtěla by si dopřát masáž, chtěla by si přečíst knížku. Přála by si zažívat znovu to, co před nástupem jejího onemocnění. S fyzioterapeutem pravidelně jednou týdně nacvičuje chůzi a posiluje svalstvo. S ošetřovatelkou pravidelně každý večer nacvičují sebepéči při sprchování. Stále si ale není pacientka jistá a sama se stále sprchovat neodváží. Nové problémy se nevyskytly. Naopak se pacientka cítí dobře.
 
Ošetřovatelská diagnóza Riziko pádu (00155)
Hodnocení:
Pacientka byla edukována o bezpečném pohybu po bytu, při dnešní návštěvě dokáže zopakovat zásady bezpečného pohybu po bytu, tyto zásady dodržuje.
Dlouhodobý i krátkodobý cíl byl splněn.
 
Ošetřovatelská diagnóza Sociální izolace (00053)
Hodnocení:
Pacientka se zamyslela, o co by měla zájem v rámci aktivit, které by ji pomohly překonat izolaci od okolního světa. Pacientka projevila zájem o možnost přečíst si knihu, navštěvovat pravidelně kadeřnici a maséra. Protože vzhledem k jejímu hendikepu by nebyla jednoduchá přeprava ke kadeřnici nebo masérovi, dohodli jsme se společně s pacientkou, že jí domluvíme návštěvu těchto dvou odborníků přímo u ní v domácnosti. Ihned jsme zmíněným pracovníkům zavolali a pokusili se slib splnit. Ani jeden z nich neměl problém se zastavit a návštěvu u pacientky uskutečnit. Na další týden ve středu byla objednaná kadeřnice, na pátek masérka. Radost pacientky neznala mezí. Bylo vidět, že ihned se jí zlepšila nálada. Co se týče přání čtení knih, tak i tuto záležitost jsme vyřešili. Pacientka nám řekla, jaký žánr by si přála, a my přislíbili sehnat do příští návštěvy knihy v mluvené verzi na CD. Návrh, zda by nechtěla zjistit jiné aktivity i mimo domov, zatím pacientka odmítla. Byla spokojená, že vyšla tato přání a sama podotkla, že prozatím jí tyto záležitosti budou ke štěstí stačit.
Dlouhodobý i krátkodobý cíl byl splněn.
 
Ošetřovatelská diagnóza Snaha zlepšit sebepéči (00182)
Hodnocení:
Pacientka se snaží nacvičit sebepéči v hygieně konkrétně v samostatném osprchování. Právě tato oblast ji trápí nejvíce z důvodu ztráty intimity.
Krátkodobý cíl byl splněn, dlouhodobý cíl bude zhodnocen při další návštěvě.
 
Telefonický rozhovor dne 8. 3. 2013
Opět jsme se spojili s pacientkou po týdnu od druhé návštěvy. V předem domluvenou hodinu jsme pacientce zavolali. Pacientka působila pozitivně, ptali jsme se na návštěvu kadeřnice a masérky. Pacientka byla nadšená, obě návštěvy si moc užila, připadá si zregenerovaná. Masérka jí uvolnila krční páteř, která ji pobolívala z častého sezení. Kadeřnice vytvořila slušivý účes. Nácvik sebepéče probíhá dál, poslední sprchování proběhlo již s minimální dopomocí.
 
Třetí návštěva dne 15. 03. 2013
Pozitivně laděná návštěva proběhla opět v přátelském duchu. Pacientka byla pozitivně naladěná, nejen, že se těšila na přicházející svátky, ale především ji začala častěji navštěvovat dcera, což pacientku naplňuje optimismem, že jejich vztah není zcela ztracen. Vyskytl se ale nový problém v podobě zácpy. Velice pozitivní zpráva přišla ze strany sebepéče, pacientce se povedlo poslední čtyři sprchování provést zcela samostatně. Sama říká, že je to pro ni velký pokrok. Spolupráce s fyzioterapeutem pokračuje i nadále. Pacientce jsme předali knihy v mluvené formě na CD, tak, jak jsme slíbili, její radost byla veliká.
 
Ošetřovatelská diagnóza Snaha zlepšit sebepéči (00182)
Hodnocení:
Pacientka zvládla nacvičit sebepéči v hygieně, konkrétně ve sprchování. Na začátku potřebovala dopomoc, nyní zvládne celý proces sprchování sama. Jedná se o velký přínos nejen pro fyzickou, ale především psychickou stránku pacientky. Ztráta intimity ji trápila, nyní cítí opět jistotu a má chuť se zdokonalovat i v dalších běžných denních činnostech.
Dlouhodobý cíl byl splněn.
 
Nově vzniklá ošetřovatelská diagnóza Zácpa (00011)
Zácpa (00011)
Definice: Pokles běžné frekvence defekace doprovázený obtížným nebo nekompletním odchodem stolice anebo odchodem nepřiměřeně tuhé, suché stolice.
 
Určující znaky: změna ve vzorci vyprazdňování, snížená frekvence stolice, vzedmuté břicho, pociťování tlaku v rektu
Související faktory:
- Funkční: nedostatečná fyzická aktivita.
- Psychogenní: emocionální stres.
- Farmakologické: antidepresiva.
- Fyziologické: nedostatečný příjem vlákniny.
 
Dlouhodobý cíl: Pacientka má obnoveno normální fungování a vyprazdňování střev do 14 dnů.
Krátkodobý cíl: Pacientka plně chápe nutné změny chování a navyklých způsobů zaměřených na prevenci recidivy zácpy během dnešní návštěvy.
 
Očekávané výsledky:
Pacientka na konci dnešní návštěvy zná správné stravovací návyky.
Pacientka po edukaci ví, které potraviny obsahují velké množství vlákniny.
 
Plán intervencí:
Zhodnoť ihned pacientčiny stravovací a vyprazdňovací návyky. (všeobecná sestra)
Edukuj během návštěvy pacientku ve správném stravování a vyprazdňování. (všeobecná sestra)
 
Realizace:
Zhodnotila jsem ihned stravovací návyky pacientky. (všeobecná sestra)
Edukovala jsem pacientku o správném životním stylu. (všeobecná sestra)
Doporučila jsem pacientce potraviny bohaté na vlákninu. (všeobecná sestra)
 
Hodnocení:
Hodnocení bude provedeno při následující návštěvě.
 
Telefonický rozhovor dne 22. 03. 2013
Telefonický rozhovor proběhl tři dny před svátky. Pacientku jsme zastihli svátečně naladěnou, těšící se z příjemné atmosféry. Svátky pacientka stráví společně s bratrem, jeho rodinou a především jí udělala radost dcera, která přislíbila pacientce, že stráví svátky společně. Pacientka poctivě cvičí a slíbila, že nebude zahálet. S pacientkou jsme si potvrdili termín příští návštěvy a s přáním krásných svátků jsme se rozloučili.
 
Telefonický rozhovor dne 29. 03. 2013
Tento den nás překvapil telefon, který zazvonil krátce po sedmnácté hodině. Na druhé straně telefonu se ozval známý hlas, volala pacientka, že musí zrušit sobotní návštěvu a hned s radostí vysvětlovala důvod. Musíme se přiznat, že důvod, proč pacientka zrušila další návštěvu, nám vyrazil dech. Pacientka byla totiž hospitalizována v pražském zdravotnickém zařízení z důvodu transplantace ledviny. Vyprávěla, jak probíhal samotný převoz do zdravotnického zařízení. V noci pacientce zazvonil mobilní telefon, kdy jí bylo oznámeno, že se pro ni našel vhodný dárce ledviny. Pak se již vše seběhlo velice rychle, sanitní vůz, převoz do pražské nemocnice, příprava na operaci a následně probuzení z narkózy. Jak pacientka uvedla, když se dozvěděla, že operace proběhla v pořádku a vše se povedlo, bylo to nejkrásnější probuzení, které zažila a zároveň ten nejkrásnější dárek, jaký kdy mohla dostat. Po operaci se pacientce daří dobře. Udává bolesti operační rány, říká si proto o analgetika. Domluvili jsme se, že po propuštění do domácího ošetřování se mi pacientka ozve a my ji opět navštívíme.