Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

10.6 Inteligence

10.6 Inteligence
 
  
Inteligence je obecná rozumová výkonnost (schopnost) člověka, schopnost pružného psychického přizpůsobení novým životním podmínkám a úkolům (schopnost adaptace), úhrnná schopnost individua účelně jednat, rozumně myslet a účinně se vypořádat se svým okolím.
 
Inteligence představuje obecný základ schopností, na němž je závislá úroveň každého poznávacího výkonu. Dílčí schopnosti ovlivňují individuálně typicky výkony ve specifických oblastech.
 
7 základních faktorů (schopností) tvořících komplex inteligence:
- pohotovost vnímání - schopnost diferencovaně a analyticky vnímat, rozpoznávat vzájemné shody a rozdíly ve vnímaných podnětech
- prostorová představivost - poznávání prostorových útvarů,
- paměť - schopnost uchovávat a vybavovat různé informace,
- slovní porozumění - schopnost chápat význam jednotlivých slov,
- slovní plynulost - schopnost vybavování přiměřených slovních výrazů, která se projeví plynulostí vyjadřování,
- zacházení s čísly - schopnost provádět běžné číselné operace,
- usuzování - schopnost vyhledat vzájemné vztahy a souvislosti a z nich vyplývající řešení daného problému.
 
Dle M. Nakonečného:
teoretická inteligence - zahrnuje operace na úrovni znaků tj. verbálního charakteru,
praktická inteligence - zahrnuje konkrétní operace s objekty př. obrázky,
sociální inteligence - zahrnuje specifické operace se sociálními signály, je to schopnost chápat sociální vztahy, orientovat se v nich a být schopen přiměřené interakce s ostatními lidmi.
 
Dědičnost inteligence: rozvoj inteligence závisí na interakci dědičných dispozic a vlivů vnějšího prostředí, především sociálního. Inteligence je v průměru určena ze 75 % dědičnými předpoklady a ve 25 % závisí na výchově a vzdělání.
 
Měření inteligence: inteligenční kvocient (IQ) určuje pozici určitého jedince v populační skupině jeho vrstevníků, náležejících ke stejné společnosti. Inteligence se měří pomocí testů inteligence. Základem testování jsou standardizované podněty - úkoly, vyžadující verbální a výkonové reakce činnostního druhu, např. reprodukce mozaikového vzoru atd.
 
Hodnota IQ není stálá veličina, může se věkem měnit.