Studijni_opory
-
Studijni_opory
-
Nyní studovat1 Ošetřovací jednotka a její vybavení
-
Nyní studovat2 OP při přijetí, přemísťování a propouštění pacienta
-
•2.1 Příjem klienta-pacienta k hospitalizaci
-
•2.2 Typy přijetí k hospitalizaci
-
•2.3 Vlastní provedení přijetí na standardní ošetřovatelskou jednotku
-
•2.4 Ukázka standardního postupu z klinické ošetřovatelské praxe
-
•2.5 Hospitalizace bez souhlasu pacienta
-
•2.6 Překlad a propuštění pacienta-klienta ze zdravotnického zařízení
-
•2.7 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat3 OP při zajišťování pohody
-
Nyní studovat4 OP u pacienta s narušenou sebepéčí a soběstačností
-
•4.1 Soběstačnost a sebepéče
-
•4.2 Testy a hodnocení sebepéče a soběstačnosti nemocného
-
•4.3 Testy a hodnocení v oblasti výživy a metabolismu nemocného
-
•4.4 Testy a hodnocení v oblasti vylučování moči, stolice a potu
-
•4.5 Faktory soběstačnosti a sebe péče
-
•4.6 Ošetřovatelský proces u pacienta s narušenou sebe péčí
-
•4.7 Hygienická péče
-
•4.8 Zvláštní péče o dutinu ústní
-
•4.9 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat5 OP při aplikaci tepla a chladu, fototerapie
-
Nyní studovat6 OP při zajištění hygieny dospělých a dětí
-
•6.1 Hygienická péče o dospělého pacienta
-
•6.2 Ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s hygienickou péčí
-
•6.3 Koupel klienta - pacienta na lůžku
-
•6.4 Koupel klienta - pacienta ve vaně
-
•6.5 Postup a pomůcky pro hygienu nemocného
-
•6.6 Zvláštní péče o dutinu ústní
-
•6.7 Hygienická péče o dítě
-
•6.7.1 Koupání fyziologického novorozence v porodnici za asistence dětské sestry
-
•6.7.2 Zásady správného koupání novorozence v domácí péči
-
•6.7.3 Alternativní způsob hygienické péče o dítě – TUMMY TUB
-
•6.7.4 Hygienická péče o kojence na dětském oddělení
-
•6.7.5 Hygienická péče o batole na dětském oddělení
-
-
•6.8 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat7 OP při zajištění výživy dospělých a dětí
-
•7.1 Klíčové pojmy v oblasti výživy
-
•7.2 Léčebná výživa
-
•7.3 Metody podávání stravy a práce s touto činností spojené
-
•7.4 Ošetřovatelské diagnóze v oblasti výživy
-
•7.5 Výživa v průběhu hospitalizace
-
•7.6 Dietní systém – seznam diet
-
•7.7 Seznam používaných diet ve vybraném zdravotnickém zařízení
-
•7.8 Zavedení nasogastrické sondy
-
•7.9 Zajištění výživy u kojenců, batolat a dětí
-
•7.10 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat8 OP při sledování fyziologických funkcí
-
Nyní studovat9 OP při zajištění vyprazdňování
-
Nyní studovat10 OP u stomií
-
Nyní studovat11 Bariérový přístup, dezinfekce a sterilizace
-
Nyní studovat12 OP o terminálně nemocné a péče o mrtvé tělo
-
Nyní studovat13 OP při odběru, transportu a uchování biologického materiálu k vyšetření
-
Nyní studovat14 OP při lokální aplikaci léků
-
•14.1 Ošetřovatelský proces při podávání léků per rectum
-
•14.2 Ošetřovatelský proces při podávání léků kůží
-
•14.3 Ošetřovatelský proces při podávání léků do oka
-
•14.4 Ošetřovatelský proces při podávání léků do ucha
-
•14.5 Ošetřovatelský proces při podávání léků do nosu
-
•14.6 Ošetřovatelský proces při podávání léků vaginálně
-
•14.7 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat15 OP při podávání léků per os
-
Nyní studovat16 OP při aplikaci léků do dýchacích cest
-
Nyní studovat17 OP na chirurgickém oddělení
-
•17.1 Odborný úvod
-
•17.1.1 Předoperační péče
-
•17.1.2 Dlouhodobá (vzdálena) předoperační příprava 2-3 týdny před operací
-
•17.1.3 Krátkodobá předoperační příprava blízká – 24 h před operací
-
•17.1.4 Bezprostřední předoperační příprava - v den operace, 2 hodiny před operací
-
•17.1.5 Interoperační péče
-
•17.1.6 Pooperační péče
-
-
•17.2 Ošetřovatelský proces
-
•17.3 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat18 OP při punkci
-
Nyní studovat19 OP při endoskopických vyšetření
-
•19.1 Esofagogastroduedenoskopie (EGDS)
-
•19.2 Endoskopická retrográdní cholangiopankreatihografie (ERCP)
-
•19.3 Endoskopická ultrasonografie (EUS)
-
•19.4 Rektoskopie
-
•19.5 Vyšetření tlustého střeva pomocí flexibilního endoskopu
-
•19.6 Kapslová endoskopie
-
•19.7 Bronchoskopie
-
•19.8 Cystoskopie
-
•19.9 Torakoskopie
-
•19.10 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat20 OP při aplikace infuze
-
Nyní studovat21 OP při aplikaci transfuze
-
•21.1 Funkce krve
-
•21.2 Definice transfuze
-
•21.3 Transportní nádoby pro krev, transfuzní přípravky a krevní deriváty
-
•21.4 Druhy transfuzních přípravků
-
•21.5 Důvody k podávání transfuze
-
•21.6 Druhy transfuzí
-
•21.7 Aplikace transfuze
-
•21.8 Postup výkonu
-
•21.9 Potransfuzní reakce
-
•21.10 Dokumentace pacienta
-
•21.11 Dárcovství krve
-
•21.12 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat22 OP u specializovaných ošetřovatelských činností
-
•22.1 Ošetřovatelský proces u pacienta s periferním žilním katétrem (PŽK)
-
•22.2 Ošetřovatelský proces u pacienta s cetrálním žilním katétrem (CŽK)
-
•22.3 Ošetřovatelský proces u pacienta s implantovaným podkožním žilním katétrem (portem)
-
•22.4 Ošetřovatelský proces u pacienta s arteriovenózní fistulí (AVF)
-
•22.5 Ošetřovatelský proces u pacienta s nasogastrickou sondou (NGS)
-
•22.6 Ošetřovatelský proces u pacienta s perkutánní gastrostomií (PEG)
-
•22.7 Ošetřovatelský proces u pacienta s výplachem žaludku
-
•22.8 Ošetřovatelský proces u pacienta při zajištění toalety dýchacích cest
-
•22.9 Ošetřovatelský proces u pacienta s tracheostomií
-
•22.10 Ošetřovatelský proces u pacienta s urostomií
-
•22.11 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat23 Fyziologický porod
-
Nyní studovat24 Souhrnné testovací otázky
-
10.9 Psychosociální problematika stomiků
10.9 Psychosociální problematika stomiků
Psychosociální problematika:
Každé onemocnění zvláště onkologického charakteru, které trvá delší dobu, zanechává jak fyzické, tak psychické důsledky. Pacient se s novou skutečností vyrovnává podle sebe. Je důležité, aby si zdravotnický pracovník uvědomil individuální rozdíly při prožívání nemoci pacienta se stomií.
Psychologie uvádí pět fází prožívání nemoci. A ne každý musí dojít do fáze usmíření a vyrovnání se s nemocí. U onkologických pacientů může dojít až ke stavu deprese. Důležité je, aby zdravotníci umožnili pacientovi verbalizovat své pocity, nářky a obavy. Při prohloubení deprese může hrozit riziko sebevraždy. Je otázkou doporučit pacientovi psychologickou terapii.
Pacientům může pomoci setkání s lidmi se stejným problémem. Stomická sestra může zorganizovat setkání se stejně postiženými lidmi. Pacient si může vyslechnout jiné životní příběhy, které skončili stejně. Navzájem se podporují a předávají si své zkušenosti např. v oblasti výměny stomického systému, stravování aj.
Nejdůležitější je psychická pohoda v rodinném kruhu. Zapojit rodinné příslušníky do edukačního procesu, kdy i oni se seznámili se stomií jejich blízkého. Pacient tak cítí oporu ve své rodině. Stomická sestra může blíže poznat pacienta a jeho rodinu a podle toho zvolit způsob komunikace.
Sexualita stomika:
V dnešní době, kdy stomii mají mladší lidé, se tato oblast vyskytuje v edukaci častěji. Lidé před operací žili aktivním sexuálním životem a po operaci tomu tak nemusí hned být. V pooperačním období se klient zabývá novou situací, bolestí, ranou a v neposlední řadě stomií. Začínají se se stomií sžívat, někteří se také ze začátku štítí svého těla. Proto je na nás, na zdravotnickém týmu, abychom byli připraveni, když pacient za námi přijde s problémem v sexuálním životě. Je vhodné, aby stomasestra spolupracovala s konkrétním pracovištěm, kam může stomika odeslat. Neměli bychom tyto problémy zlehčovat.
Stomikům se mění celý hodnotový žebříček. Jsou upřednostňovány mezilidské vztahy před sexuální aktivitou a to ze stran obou partnerů. V některých případech dochází ke krachu vztahu, ale stomie se stává pouze výmluvou pro ukončení vztah v důsledku neharmonického vztahu již před onemocněním. Důležitá je komunikace mezi partnery, kdy si vyjasní své pocity, strach z neznámého. Oba partneři si na novou situaci musí zvyknout. I stomik by měl dát partnerovi čas se na novou situaci přizpůsobit.
Stomici musí zvážit použití vhodné stomické pomůcky či prádla v intimní chvilce. Jsou na trhu speciální vkusné noční košilky, šerpy a také je možné použít speciální fixační prádlo, které zpevní břišní stěnu, a neomezuje pohyb. Využívají se mini sáčky, krytky nebo disky pro pohodlí a lepší komfort.
U žen je problematické si zvyknout na změnu tělesného vzhledu. Sexuální problémy vznikají na podkladě sníženého sebevědomí. Ženám mohou pomoci již zmiňované košilky, blůzky aj. V důsledku tělesných změn můžou vzniknout poruchy ve smyslu poklesu sexuální apetence, poruchy sexuální vzrušivosti. Ženy se stomií mohou i otěhotnět. O plánovém početí se informuje gynekolog a zároveň ošetřující lékař (chirurg). Stomasestra informuje pacientku a vhodných pomůcek.
Mezi nejčastější poruchy u mužů je bolestivá erekce, snížená sexuální chuť a porucha ztopoření penisu. Porucha erekce je téměř 100% léčitelná. Stomik absolvuje vstupní vyšetření a je mu navržena léčba.
U mužů je také otázka založení rodiny. V případě nemocných s onkologickým onemocněním se doporučuje před započetím léčby odběr spermií a uložení do spermabanky (jen tam kde je plánována radioterapie či toxická chemoterapie).
Kluby stomiků:
Existuje již celá řada klubů určené pro stomiky. Nejznámější klub v naší republice je klub ILCO, který sídlí v Praze. Na Moravě je znám Slezský klub stomiků v Ostravě. Počáteční touha stomika je zařadit se do běženého života, vrátit se ke svým aktivitám, profesi. Někteří se hůře adaptují na novou skutečnost, a proto vyhledávají kluby určené pro stomiky. Každý zájemce je do klubu bez podmínek přijat. Hlavním cílem těchto klubů je zastupování a hájení zájmu stomiků, šíření informací o potřebách a životě stomiků. Stomici se zúčastňují různých schůzí, konferencí, výletů. Stomici tak navážou nová přátelství, vyměňují si mezi sebou rady, nápady nové poznatky. Jsou si navzájem oporou. V současné době existuje i Mezinárodní asociace stomiků. Vznikla roku 1975 v Dánsku. Členem tohoto sdružení je české ILCO. Finanční zdroje jsou členské příspěvky a sponzorské dary. Má za cíl zlepšit kvalitu života stomiků na celém světě a podporuje jednotlivé členské organizace. Vydávají čtvrtletně informační zdroje, které jsou dostupné na jejich webových stránkách. Každý první říjnový víkend v intervalu tří let se koná akce Světový den stomiků.
Limity a financování:
Pro stomika je zásadní, aby věděl, na kolik pomůcek má nárok, kde si tyto pomůcky může nechat předepsat a zda jsou hrazena pojišťovnou nebo si je musí zakoupit sám.
Pomůcky předepisuje obvodní lékař nebo odborný lékař (např. chirurg). Pro kvalitní ošetřovatelskou péči je důležitá spolupráce odborníků především ve stomických poradnách, kde pracují také stomické sestry (jde o vysoce odpovědnou a kvalifikovanou práci). Pomůcky se předepisují na Poukázku na léčebnou nebo ortopedickou pomůcku. Lékař může předepsat pomůcky nanejvýš na 3 měsíce. Pokud je stanovený limit nedostačující, může být tento limit navýšen. To posuzuje revizní lékař.
Naprostá většina pomůcek od našich českých firem je plně hrazena zdravotnickou pojišťovnou. U několika pomůcek je nutné schválení revizním lékařem (např. odstraňovač náplastí ConvaCare, krytky nebo stomické zátky Conseal). -
Studijni_opory
-
Nyní studovat1 Ošetřovací jednotka a její vybavení
-
Nyní studovat2 OP při přijetí, přemísťování a propouštění pacienta
-
•2.1 Příjem klienta-pacienta k hospitalizaci
-
•2.2 Typy přijetí k hospitalizaci
-
•2.3 Vlastní provedení přijetí na standardní ošetřovatelskou jednotku
-
•2.4 Ukázka standardního postupu z klinické ošetřovatelské praxe
-
•2.5 Hospitalizace bez souhlasu pacienta
-
•2.6 Překlad a propuštění pacienta-klienta ze zdravotnického zařízení
-
•2.7 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat3 OP při zajišťování pohody
-
Nyní studovat4 OP u pacienta s narušenou sebepéčí a soběstačností
-
•4.1 Soběstačnost a sebepéče
-
•4.2 Testy a hodnocení sebepéče a soběstačnosti nemocného
-
•4.3 Testy a hodnocení v oblasti výživy a metabolismu nemocného
-
•4.4 Testy a hodnocení v oblasti vylučování moči, stolice a potu
-
•4.5 Faktory soběstačnosti a sebe péče
-
•4.6 Ošetřovatelský proces u pacienta s narušenou sebe péčí
-
•4.7 Hygienická péče
-
•4.8 Zvláštní péče o dutinu ústní
-
•4.9 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat5 OP při aplikaci tepla a chladu, fototerapie
-
Nyní studovat6 OP při zajištění hygieny dospělých a dětí
-
•6.1 Hygienická péče o dospělého pacienta
-
•6.2 Ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s hygienickou péčí
-
•6.3 Koupel klienta - pacienta na lůžku
-
•6.4 Koupel klienta - pacienta ve vaně
-
•6.5 Postup a pomůcky pro hygienu nemocného
-
•6.6 Zvláštní péče o dutinu ústní
-
•6.7 Hygienická péče o dítě
-
•6.7.1 Koupání fyziologického novorozence v porodnici za asistence dětské sestry
-
•6.7.2 Zásady správného koupání novorozence v domácí péči
-
•6.7.3 Alternativní způsob hygienické péče o dítě – TUMMY TUB
-
•6.7.4 Hygienická péče o kojence na dětském oddělení
-
•6.7.5 Hygienická péče o batole na dětském oddělení
-
-
•6.8 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat7 OP při zajištění výživy dospělých a dětí
-
•7.1 Klíčové pojmy v oblasti výživy
-
•7.2 Léčebná výživa
-
•7.3 Metody podávání stravy a práce s touto činností spojené
-
•7.4 Ošetřovatelské diagnóze v oblasti výživy
-
•7.5 Výživa v průběhu hospitalizace
-
•7.6 Dietní systém – seznam diet
-
•7.7 Seznam používaných diet ve vybraném zdravotnickém zařízení
-
•7.8 Zavedení nasogastrické sondy
-
•7.9 Zajištění výživy u kojenců, batolat a dětí
-
•7.10 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat8 OP při sledování fyziologických funkcí
-
Nyní studovat9 OP při zajištění vyprazdňování
-
Nyní studovat10 OP u stomií
-
Nyní studovat11 Bariérový přístup, dezinfekce a sterilizace
-
Nyní studovat12 OP o terminálně nemocné a péče o mrtvé tělo
-
Nyní studovat13 OP při odběru, transportu a uchování biologického materiálu k vyšetření
-
Nyní studovat14 OP při lokální aplikaci léků
-
•14.1 Ošetřovatelský proces při podávání léků per rectum
-
•14.2 Ošetřovatelský proces při podávání léků kůží
-
•14.3 Ošetřovatelský proces při podávání léků do oka
-
•14.4 Ošetřovatelský proces při podávání léků do ucha
-
•14.5 Ošetřovatelský proces při podávání léků do nosu
-
•14.6 Ošetřovatelský proces při podávání léků vaginálně
-
•14.7 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat15 OP při podávání léků per os
-
Nyní studovat16 OP při aplikaci léků do dýchacích cest
-
Nyní studovat17 OP na chirurgickém oddělení
-
•17.1 Odborný úvod
-
•17.1.1 Předoperační péče
-
•17.1.2 Dlouhodobá (vzdálena) předoperační příprava 2-3 týdny před operací
-
•17.1.3 Krátkodobá předoperační příprava blízká – 24 h před operací
-
•17.1.4 Bezprostřední předoperační příprava - v den operace, 2 hodiny před operací
-
•17.1.5 Interoperační péče
-
•17.1.6 Pooperační péče
-
-
•17.2 Ošetřovatelský proces
-
•17.3 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat18 OP při punkci
-
Nyní studovat19 OP při endoskopických vyšetření
-
•19.1 Esofagogastroduedenoskopie (EGDS)
-
•19.2 Endoskopická retrográdní cholangiopankreatihografie (ERCP)
-
•19.3 Endoskopická ultrasonografie (EUS)
-
•19.4 Rektoskopie
-
•19.5 Vyšetření tlustého střeva pomocí flexibilního endoskopu
-
•19.6 Kapslová endoskopie
-
•19.7 Bronchoskopie
-
•19.8 Cystoskopie
-
•19.9 Torakoskopie
-
•19.10 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat20 OP při aplikace infuze
-
Nyní studovat21 OP při aplikaci transfuze
-
•21.1 Funkce krve
-
•21.2 Definice transfuze
-
•21.3 Transportní nádoby pro krev, transfuzní přípravky a krevní deriváty
-
•21.4 Druhy transfuzních přípravků
-
•21.5 Důvody k podávání transfuze
-
•21.6 Druhy transfuzí
-
•21.7 Aplikace transfuze
-
•21.8 Postup výkonu
-
•21.9 Potransfuzní reakce
-
•21.10 Dokumentace pacienta
-
•21.11 Dárcovství krve
-
•21.12 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat22 OP u specializovaných ošetřovatelských činností
-
•22.1 Ošetřovatelský proces u pacienta s periferním žilním katétrem (PŽK)
-
•22.2 Ošetřovatelský proces u pacienta s cetrálním žilním katétrem (CŽK)
-
•22.3 Ošetřovatelský proces u pacienta s implantovaným podkožním žilním katétrem (portem)
-
•22.4 Ošetřovatelský proces u pacienta s arteriovenózní fistulí (AVF)
-
•22.5 Ošetřovatelský proces u pacienta s nasogastrickou sondou (NGS)
-
•22.6 Ošetřovatelský proces u pacienta s perkutánní gastrostomií (PEG)
-
•22.7 Ošetřovatelský proces u pacienta s výplachem žaludku
-
•22.8 Ošetřovatelský proces u pacienta při zajištění toalety dýchacích cest
-
•22.9 Ošetřovatelský proces u pacienta s tracheostomií
-
•22.10 Ošetřovatelský proces u pacienta s urostomií
-
•22.11 Testovací otázky
-
-
Nyní studovat23 Fyziologický porod
-
Nyní studovat24 Souhrnné testovací otázky
-