Metodicky_manual
Metodicky_manual

Metodický manuál pro práci s ošetřovatelskou dokumentací

 
Úvod:
Učební manuál je určený pro studenty oboru Všeobecná sestra, Porodní asistentka a Zdravotnický záchranář na vysokých školách. Od konce roku 1989 dochází v České republice k tzv. postkomunistické transformaci, která souvisí se strukturálními změnami různých společenských systémů. Základní změny ve fungování politického, ekonomicko-hospodářského systému zdravotnictví a systému školství nacházejí svůj odraz také ve vývoji zdravotnické dokumentace a s ní spojené dokumentaci ošetřovatelské. Aby dosáhla ošetřovatelská dokumentace v České republice dnešní podoby, musela si projít a stále prochází změnami, vývojem, který zahrnuje legislativní rámec spjatý se vstupem do Evropské unie, zahrnující získávání odborné způsobilosti. Od roku 1989 dochází v ČR k transformačním změnám zejména ve složkách zdravotnické a ošetřovatelské dokumentace a v systému práce sester, kterým poskytuje ošetřovatelský personál péči klientovi/pacientovi.
Metodický manuál se zaměřuje na hlavní zásady vedení ošetřovatelské dokumentace. První obecná část manuálu je věnovaná ošetřovatelské dokumentaci a s ní spojenému legislativnímu rámci k aktuální situaci v České republice. Dále pak vedení ošetřovatelské dokumentace a její využitelnost v praxi. Koncepčním modelům a metodologii ošetřovatelského procesu se věnují následující kapitoly. V závěrečné specifické části manuálu jsou dokumentace dle charakterů oborů vzdělávání na vysoké škole.
Metodický manuál pro práci se studentskou ošetřovatelskou dokumentací tvoří didaktickou pomůcku k odborným ošetřovatelským předmětům a k výkonu odborné praxe. Je užitečný pro vedení studentů k holistickému přístupu, aby chápali důležitost teorie pro praxi a proto, aby se reálné situace probíraly také v učebně a nejenom na odborné praxi v rámci mezipředmětové spolupráce. Prohlubuje schopnost studentů aplikovat teoretické znalosti péče při uplatnění celostního přístupu a to v bezpečném prostředí. Zvyšuje pravděpodobnost přenosu vědomostí do praxe. Problémově zaměřená výuka ve vzdělávání zdravotníků pomáhá rozvíjet tři vzdělávací cíle: osvojení komplexního souhrnu znalostí týkajícího se daného problému, rozvoj a aplikace schopnosti řešit problémy a osvojení dovednosti klinického uvažování a argumentace. Jde o přenositelné dovednosti, které jakmile si student osvojí, může aplikovat v rozličných situacích v klinické praxi.
 
 
Kapitoly:
 
 
Metodický manuál pro práci s ošetřovatelskou dokumentací - jeho kompletní podoba ke stažení
zde
 
Literatura:
BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2010. 196 s. ISBN 978-80-902876-4-8.
DOENGES, Marilynn E. a Mary Frances MOORHOUSE. Kapesní průvodce zdravotní sestry. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2001. 565 s. ISBN 80-247-0242-8.
HLINOVSKÁ, Jana, Jitka NĚMCOVÁ  et al. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a v porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2012. 168 s. ISBN 978-80-904955-3-1.
JAROŠOVÁ, Darja. Teorie moderního ošetřovatelství. Praha: ISV, 2000. 133 s. ISBN 80-85866-55-2.
KOZIEROVÁ, Barbara, Lenora ERBOVÁ a Glenora OLIVIERIOVÁ. Ošetrovateľstvo: koncepcia, ošetrovatelský proces a prax. 1. vyd. Martin: Osveta, 1995. 2 sv. 836 s. ISBN 80-217-0528-0.
KILÍKOVÁ, Mária a Viera JAKUŠOVÁ. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2008. 148 s. ISBN 978-80-8063-290-8.
MAREČKOVÁ, Jana. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách.  1. vyd.  Praha: Grada, 2006. 264 s. ISBN 80-247-1399-3.
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství: systémový přístup. Učební texty pro vysokoškolský studijní program ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 187 s.  ISBN 80-246-0429-9.
NĚMCOVÁ, Jitka a Jana BOROŇOVÁ.  Repetitorium ošetřovatelství. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. 188 s. ISBN 978-80-902876-7-9.
STAŇKOVÁ, Marta. České ošetřovatelství 3. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. 49 s. ISBN 80-7013-282-5.
STAŇKOVÁ, Marta. Základy teorie ošetřovatelství: učební texty pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Univerzita Karlova, 1996. 193 s. ISBN 80-7184-243-5.
VONDRÁČEK, Lubomír. Právní předpisy nejen pro hlavní, vrchní, staniční sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 100 s. IBSN 80-247-1198-2.
VONDRÁČEK, Lubomír, Miloslav LUDVÍK a Jana NOVÁKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 72 s.  ISBN 80-247-0704-7.
ŽIAKOVÁ, Katarína a kol. Ošetrovateľstvo teória a vedecký výskum. 1. vyd. Martin: Osveta, Martin, 2003. 318 s. ISBN 80-8063-131-X.
Elektronické zdroje:
Věstník MZČR č. 9/2004 Koncepce ošetřovatelství: http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vestnik_3648_1778_11.html
Legislativní normy:
Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
Zákon č. 375/2011 Sb., o zdravotních službách
Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách
Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě
Zákon č. 369/2011Sb., o veřejném zdravotním pojištění
Zákon č. 298/2011 Sb., o regulačním poplatku za péči
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
Vyhláška č. 39/2012 Sb., o dispenzární péči,
Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků,
Vyhláška č. 56/2012 Sb., o příspěvku na úhradu zaopatření dítěte a jeho průvodce v dětském domově,
Vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách,
Vyhláška č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče,
Vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci
Vyhláška č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb
Vyhláška č. 101/2012 Sb., o podrobnostech obsahu traumatologického plánu poskytovatele jednodenní nebo lůžkové zdravotní péče a postupu při jeho zpracování a projednání
Vyhláška č. 102/2012 Sb., o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče,
Vyhláška č. 116/2012 Sb., o předávání údajů do Národního zdravotnického informačního systému
 
 
Předchozí