VŠZDRAV:ZZMVS7645 Metody výzkumu, statistika - Informace o předmětu
ZZMVS7645 Metody výzkumu, statistika
Vysoká škola zdravotnickáléto 2015
- Rozsah
- 14/7. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Etika, Sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Uvedení do problematiky vědecké práce, jejím významem pro společnost, vývojem vědy v České republice zejména ve XX. století. Seznámení se s principy vědecké práce, vysvětlení základních pojmů, s grantovou politikou, způsobem prezentace a s propagací výsledků práce. Seznámení se způsoby získávání informací pomocí literatury a dalších zdrojů. Zvládnutí prezentace a zpracování literární rešerše.
Cílem předmětu je:- rozumět základním pojmům z oblasti výzkumu
- orientovat se v základech postupu výzkumné práce
- chápat účel výzkumu, orientovat se v metodách a přístupech
- orientovat se v souvisejících etických otázkách
- Osnova
- Specifika výzkumu ve zdravotnictví. Priority výzkumu pro 21. století.
- Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu.
- Vliv subjektivity výzkumníka, etické zásady
- Struktura a strategie výzkumu.
- Sběr a rozsah sbíraných dat na ZZS, jejich zpracování a následné využití
- Výzkumné metody a techniky, analýza vybraných výzkumných metod
- Statistika, statistické výpočty
- Výstupy výzkumu, výzkumná zpráva, publikační činnost
- Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- Formulace hypotéz – modelové situace.
- Formulace cílů – modelové situace.
- Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- Navržení výzkumné metody – modelové situace.
- Statistické výpočty – postup.
- Analýza získaných dat a proměnných veličin.
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- HENDL, J. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. 4., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-5-5. info
- Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024736259. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 2., přeprac. a akt. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
- EUROPEAN, COMMISSION. EUR 21620 – Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2006. ISBN 92-894-9329-1. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 16 hodin
- Priority výzkumu pro 21. století
- Výzkumný proces, vymezování výzkumných problémů,. charakteristika výzkumu, průzkumu
- Účast zdravotnického záchranáře ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum
- Etika ve výzkumu
- Metody používané ve výzkumné činnosti
- Statistické výpočty. Analýza získaných dat a proměnných veličin
- Sestavení výzkumné zprávy. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení
- Interpretace výsledků výzkumu
- Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy
- Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2015/ZZMVS7645