VŠZDRAV:VSREO2637 Rehabilitační ošetřovatelství - Informace o předmětu
VSREO2637 Rehabilitační ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickáléto 2017
- Rozsah
- 8/16. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, Patologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů ošetřovatelství a rozšiřuje teoretické poznatky a praktické dovedností z fyzioterapie, která je nezbytnou součástí podpory zdraví a prevence vzniku komplikací při onemocnění. Těžiště leží v prevenci imobilizačního syndromu. Studenti budou schopni identifikovat nutnost spolupráce s fyzioterapeutem, zajišťovat jednotlivé intervence stanovené fyzioterapeutem v rámci komplexní ošetřovatelské péče a společně s fyzioterapeutem hodnotit jejich efekt.
Cílem předmětu je poskytnout základní teoretické informace o léčebné rehabilitaci se zaměřením na styčné body v komplexní terapii o pacienta. Uvědomit si nutnost spolupráce obou profesí v rámci komplexní péče o pacienta. - Osnova
- Rehabilitační ošetřování/ošetřovatelství (definice, pojetí, terminologie, vyšetřovací metody)
- Rehabilitace (obory léčebné rehabilitace, systém rehabilitační péče, kategorizace a testování, rehabilitační zařízení, následná péče)
- Léčebná rehabilitace – specifiky, organizace, vyšetřovací a terapeutické možnosti
- Diagnostické postupy v rehabilitaci. Postura, stoj, chůze. Svalový tonus, svalová síla. Vyšetření reflexů. Klinické vyšetření kloubního systému. EMG. Testování a hodnocení omezených aktivit
- Terapeutické postupy. Myoskeletální. Fyzioterapeutické koncepty. Fyzikální terapie. Balneologie. Ergoterapie
- Bazální stimulace
- Prevence imobilizačního syndromu
- Léčebné lázně a rehabilitační ústavy
- (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
- Kompenzační pomůcky v rehabilitačním ošetřovatelství
- Aktivizace imobilního pacienta
- Léčebná rehabilitace, kondiční cvičení - zásady a provádění
- Skladba cvičební jednotky – dechová cvičení, polohování, pasivní a aktivní pohyby, příprava a nácvik sedu a stoje, příprava a nácvik chůze o berlích
- Polohování P/K, rehabilitace s P/K dle druhů onemocnění
- Základy relaxace – Jacobsonova metoda, Schultzův autogenní trénink
- Pasivní cvičení v kloubech HK, DK a aktivní cvičení – nácvik sebeobsluhy, podpora eliminačních funkcí
- Přesuny, posazování, hygiena, oblékání, vertikalizace, chůze – specifika u vybraných typů onemocnění
- Základní prostředky LTV v ortopedii – pohybové prvky jednoduché, složité, celkové, pracovní rehabilitace, sociální asistence
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÁ, J. a J. DOBIÁŠ. Metoda Ludmily Mojžíšové: praktická cvičení. Praha: XYZ, 2012. ISBN 978-80-7388-653-0. info
- MÁČEK, M. a J. RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3. info
- STORCK, U. Technika masáže v rehabilitaci. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2663-2. info
- doporučená literatura
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- ROKYTA, R. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3012-7. info
- ŘASOVÁ, K. Fyzioterapie u neurologicky nemocných. Praha: Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 350 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 26 hodin
- Mobilizace pacienta
- Prevence pádů
- Léčebná rehabilitace u bolestivých stavů
- Léčebná rehabilitace u interních chorob
- Léčebná rehabilitace v neurologii
- Léčebná rehabilitace v ortopedii
- Léčebná rehabilitace v traumatologii
- Léčebná rehabilitace v onkologii
- Léčebná rehabilitace v gynekologii
- Léčebná rehabilitace v porodnictví
- Léčebná rehabilitace u pacientů s poruchou kognitivních funkcí
- Léčebná rehabilitace u popálenin
- Ochrana personálu před nadměrnou zátěží
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2017/VSREO2637