VSOPPC7803 Ošetřovatelský proces a potřeby člověka 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
14/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie, Výživa a dietetika, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači porozumí základním filozofickým a teoretickým pojmům ošetřovatelství, budou schopni aplikovat teoretické vědomosti do běžné ošetřovatelské praxe. Budou připraveni k praktické aplikaci ošetřovatelského procesu do praxe, včetně vyhledávání dysfunkčních potřeb klientů, to vše na základě etických norem a principů.
Výstupy z učení
- aplikovat správně odbornou terminologii
- identifikovat aktuální a potencionální potřeby pacientů
- definovat jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu
- používat ošetřovatelské domény a pracovat s taxonomií
- vysvětlit význam ošetřovatelských standardů
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným onemocněním
- definovat metodiku tvorby a zásady práce s ošetřovatelskou dokumentací
- vést ošetřovatelskou dokumentaci
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, základní pojmy, východiska ošetřovatelského procesu, historický vývoj
  • 2. Osoba, zdraví, prostředí. Lidské potřeby a jejich uspokojování v ošetřovatelství
  • 3. Potřeby klienta, Maslowova hierarchie potřeb
  • 4. Posuzovaní uspokojovaní základních potřeb klienta. Uspokojovaní základních potřeb jedince u vybraných poruch zdraví
  • 5. Posuzovaní potřeby spánku, dýchaní, příjmu potravy, vyprazdňování, hygieny, pohybu a aktivity, zmírňovaní bolesti, potřeby informací, potřeby jistoty a bezpečí klienta, posuzování soběstačnosti klienta
  • 6. Posuzovaní – charakteristika 1. kroku ošetřovatelského procesu, sbíraní údajů, zdroje, typy údajů, metody sbíraní údajů, sestavení ošetřovatelské anamnézy, škály pro posuzování, dokumentovaní údajů
  • 7. Ošetřovatelská diagnóza – 2. krok ošetřovatelského procesu, formulace ošetřovatelských diagnóz, složky ošetřovatelské diagnózy, taxonomie ošetřovatelských diagnóz, taxonomia NANDA
  • 8. Plánování – 3. krok ošetřovatelského procesu, cíle, výsledná kritéria, plánování ošetřovatelských intervencí, sestavení ošetřovatelského plánu
  • 9. Realizace - 4. krok ošetřovatelského procesu, výkon jednotlivých intervencí, delegovaní povinností, dokumentovaní ošetřovatelských intervencí a zodpovědnosti
  • 10. Hodnocení – 5. krok ošetřovatelského procesu
  • 11. Management ošetřovatelského procesu
  • 12. Ošetřovatelské standardy – význam, metodika jejich tvorby
  • 13. Hodnocení kvality ošetřovatelské péče, ošetřovatelský audit
  • 14. Ošetřovatelská dokumentace, její součásti, metodika tvorby
  • 15. Současné legislativní a organizační podmínky uplatnění ošetřovatelského procesu v ošetřovatelské praxi

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Praktické řešení vybraných situací ošetřovatelské praxe - probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti
  • 2. Posuzovaní, plánovaní a realizace ošetřovatelské péče při uspokojovaní potřeby: výživy, odpočinku a spánku, aktivity a pohybu, soběstačnosti, vyprazdňování a vylučovaní, zmírňovaní bolesti, informací, jistoty a bezpečnosti
  • 3. Řešení vybraných situací péče o klienta: nedodržování předepsaného léčebného režimu klientům, nedostatek vědomostí při nově zjištěném onemocnění klienta, ohrožení bezpečnosti klienta při zlomenině a používaní kompenzačních pomůcek, strach a úzkost u klienta, narušená schopnost sebe péče u klienta, nedostatečná spolupráce klienta při závažném onemocnění, ošetřování klienta s kanylací periferního žilního řečiště, ošetřovaní klienta s chronickou bolestí, ošetřování klienta s dekubity, ošetřování klienta s inkontinencí moči a stolice, ošetřování klienta s hyperpyrexií. Ošetřovaní klienta se zhoršeným zrakovým a sluchovým vnímáním, ošetřování klienta s imobilizačním syndromem
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. Ošetřovatelský proces a potřeby člověka. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: VŠZ, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. info
    doporučená literatura
  • ČERVEŇANOVÁ, E. a G. OPRŠALOVÁ. Ošetrovateľské štandardy v intenzívnej starostlivosti. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-372-1. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly: vypracování kazuistiky a prezentace ošetřovatelského procesu u klienta s vybraným onemocněním, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavni úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jimž je zajištěni a uspokojeni životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu.

Rozsah individuální práce studentů: 42 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Úvod do předmětu, základní pojmy, východiska ošetřovatelského procesu, historický vývoj
2. Posuzovaní – charakteristika 1. kroku ošetřovatelského procesu, sbíraní údajů, zdroje, typy údajů, metody sbíraní údajů, sestavení ošetřovatelské anamnézy, škály pro posuzovaní, dokumentovaní údajů
3. Potřeby klienta, Maslowova hierarchie potřeb. Posuzovaní uspokojovaní základních potřeb klienta. Uspokojovaní základních potřeb jedince u vybraných poruch zdraví. Posuzovaní potřeby spánku, dýchaní, příjmu potravy, vyprazdňování, hygieny, pohybu a aktivity, zmírňovaní bolesti, potřeby informací, potřeby jistoty a bezpečí klienta, posuzování soběstačnosti klienta
4. Ošetřovatelská diagnóza – 2. krok ošetřovatelského procesu, formulace ošetřovatelských diagnóz, složky ošetřovatelské diagnózy, taxonomie ošetřovatelských diagnóz, taxonomie NANDA
5. Plánování - 3. krok ošetřovatelského procesu, cíle, výsledná kritéria, plánování ošetřovatelských intervencí, sestavení ošetřovatelského plánu
6. Realizace - 4. krok ošetřovatelského procesu, výkon jednotlivých intervencí, delegovaní povinností, dokumentovaní ošetřovatelských intervencí a zodpovědnosti
7. Hodnocení - 5. krok ošetřovatelského procesu
8. Management ošetřovatelského procesu. Ošetřovatelské standardy – význam, metodika jejich tvorby
9. Hodnocení kvality ošetřovatelské péče, ošetřovatelský audit

10. Ošetřovatelská dokumentace, její součásti, metodika tvorby 11. Současné legislativní a organizační podmínky uplatnění ošetřovatelského procesu v ošetřovatelské praxi
12. Vypracování kazuistiky u klienta s vybraným onemocněním
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019.