VSOSP52432 Ošetřovatelské postupy 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
2/10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Komunikace, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Profesně připravit sesry pro komplexní ošetřovatelskou péči o nemocné. Seznámit s ošetřovatelskými intervencemi při respektování holistického přístupu, akceptování práva a individuálních potřeb.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat změny v organizmu po stránce somatické, psychické, sociální a spirituální
- definovat potřeby nemocných a realizovat intervence k jejich uspokojení
- realizovat ošetřovatelské výkony a postupy vztahující se k výkonu povolání
- vést ošetřovatelskou dokumentaci
- zacházet se zdravotnickými prostředky
- dodržovat zásady BOZP
- adekvátně řešit problémové situace ve vztahu k profesi
Osnova
  • 1. Ošetřovací jednotka a její vybavení. Ošetřovatelská dokumentace
  • 2. Příjem, překlad a propouštění pacientů/klientů
  • 3. Speciální činnosti v před a pooperační péči o pacienta/klienta
  • 4. Speciální aktivity všeobecné sestry: záloha při punkcích, endoskopiích

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Lůžka, typy, vybavení
  • 2. Desinfekce a sterilizace, bariérový přístup
  • 3. Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity
  • 4. Způsoby výživy a dietní. Péče o hydrataci.
  • 5. Způsoby měření a skladování fyziologických funkcí – TT, TK, P a dýchání
  • 6. Způsoby odběrů biologického materiálu
  • 7. Způsoby uspokojování spánku a odpočinku
  • 8. Způsoby snižování úzkosti a strachu
  • 9. Způsoby vyprazdňování
  • 10. Způsoby aplikace tepla a chladu
  • 11. Způsoby podávání léků
  • 12. Speciální ošetřovatelské činnosti: centrální žilní přístupy, měření centrálního žilního tlaku, infúze, transfúze, kanylace, podávání kyslíku
  • 13. Péče o rodičku
  • 14. Péče o ženu v šestinedělí
  • 15. Způsoby péče o terminálně nemocné
Literatura
    povinná literatura
  • GARNEKOVÁ, Z. Ošetřovatelské postupy. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ, I. OTRADOVCOVÁ a P. PAVLÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0. info
  • VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ a J. HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4. info
  • PAVLÍKOVÁ, P. Podklady pro praktická cvičení v ošetřovatelských postupech. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1835-7. info
  • MARKOVÁ, M. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1. info
    doporučená literatura
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • BORZOVÁ, C. Nespavost a jiné poruchy spánku. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2978-7. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Obsah předmětu tvoři jádro profesionálních dovednosti všeobecných sester a patři ke komplexu základních odborných předmětů. Na základě teoretických znalosti učí ošetřovatelskou techniku výkonů a postupy ošetřovatelských intervenci. Důraz je kladen na dodržování postupů lege artis ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Jednotlivé ošetřovatelské postupy a techniky jsou vyučovány ve shodě s principy ošetřovatelského procesu a holistického pojímání ošetřovatelské péče.

Rozsah individuální práce studentů: 24 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Ochrana zdraví v přirozených podmínkách, domácnosti a prevence
2. Ošetřovací jednotka a její vybavení, příjem, překlad a propouštění pacientů/klientů
3. Lůžka, typy, vybavení
4. Způsoby desinfekce a sterilizace, bariérový přístup
5. Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity
6. Způsoby výživy a dietní. Péče o hydrataci
7. Způsoby měření a skladování fyziologických funkcí
8. Uspokojování potřeb bezpeční, bezpečného prostředí
9. Způsoby uspokojování spánku a odpočinku
10. Způsoby snižování úzkosti a strachu
11. Způsoby odběrů biologického materiálu
12. Způsoby vyprazdňování
13. Způsoby aplikace tepla a chladu
14. Způsoby podávání léků
15. Speciální ošetřovatelské činnosti: centrální žilní přístupy, měření centrálního žilního tlaku, infúze, tranfúze, kanylace, podávání kyslíku
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, léto 2020.