VSMUO1371 Multikulturní ošetřovatelství 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
6/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Filosofie, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Sociologie, Teorie ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit podstatu kultury, identifikovat univerzální atributy kultury. Identifikovat specifické a zvláštní problémy etnických minorit při poskytování ošetřovatelské péče. Porozumět základním pojmům - etnicita, kultura, kulturní variabilita, kulturně zaměřená péče, atd. Porozumět podstatě a významu transkulturního ošetřovatelství,Pochopit potřebu poskytování kulturně přizpůsobené péče jedinců, rodinám a komunitám.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat význam transkulturního ošetřovatelství
- použít vhodný ošetřovatelský model
- definovat specifika ošetřovatelské péče u konkrétních minorit
- aplikovat specifika péče do ošetřovatelského procesu
Osnova
  • 1. Základní náboženské směry.
  • 2. Kultura a etnicita, společné a rozdílné znaky
  • 3. Vztah k nemoci, smrti, zdravotnické praxi
  • 4. Multikulturní společnost v ČR. Migrace a její zdravotnické důsledky
  • 5. Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelství
  • 6. Význam multikulturního ošetřovatelství K.M. Leiningerové
Literatura
    povinná literatura
  • PEKARA, J. Multikulturní ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1. info
  • TÓTHOVÁ, V. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8. info
  • RYŠLINKOVÁ, M. Česká sestra v arabském světě. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8. info
  • NOVÁKOVÁ, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství. Liberec: Technická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7372-404-7. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 225 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 14 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Kulturní a etnické dimenze zdraví, nemoci, smrti. Rituály
2. Duchovní činnost člověka. Základní náboženské směry
3. Křesťanská kultura a společnost. Vztah k nemoci, smrti, zdravotnické praxi
4. Specificka ošetřovatelské péče u vybraných minorit
5. Řešení problémových ošetřovatelských situací


Předmět je koncipován jako teoretický a zabývá se kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelském procesu.


Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS), 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020.