VSOVP11242 Obecná a vývojová psychologie 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
6/4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 28. 3. 8:00–11:45 Učebna 9, Duškova, So 30. 5. 13:40–17:25 Učebna 9, Duškova
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi
Osnova
  • 1. Úvod do studia psychologie
    Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii
    Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince
    Vztah k jiným vědním disciplínám
  • 2. Nové pohledy v psychologii
  • 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti
    Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor
    Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty
  • 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
    Psychosomatická koncepce - pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou
    Průběh vjemu, smyslové vjemy
    Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér
  • 5. Lidské vědomí
    Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí
    Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností
  • 6. Základy psychologie osobnosti
    Teoretické předpoklady osoby a osobnosti
    Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů
    Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadije Malachova
  • 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
    Adaptace, akomodace, asimilace
    Psychické vlastnosti
    Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti
    Bioenergetika osobnosti
  • 8. Vývojová psychologie
    Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální)
    Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze
    Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím
    Nové psychosociální pohledy v psychologii
  • 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
    Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebe přijetí pro výkon dané profese - příklady
  • 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
    Psychická rizika a stresová odolnost v práci všeobecné sestry
    Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními - příklady
  • 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
    Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti
    Emoce v pohledu holistických přístupů
    Pozitivní a negativní pocity
  • 5. Asertivita v práci všeobecné sestry
    Znalost a nácvik asertivních technik
    Nácvik terapeutického rozhovoru
  • 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
    Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod
    Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje
Literatura
    povinná literatura
  • HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 450 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 10 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci všeobecné sestry. Metody nejčastěji používané v psychologii
2. Užití psychologické terminologie v praxi. Psychické procesy (čití, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Aktivační psychické procesy (city, motivy, potřeby, volní jednání, frustrace, deprivace, hodnotová orientace)
3. Základy psychologie osobnosti. Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální). Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti). Osobnost všeobecné sestry (základní předpoklady úspěšné činnosti)
4. Základy vývojové psychologie. Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období, období batolete, období předškolního věku, období školního věku, pubertální období, adolescence, období dospělosti, období stáří a jeho společenská problematika


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.


Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS), 1. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSOVP11242