VŠZDRAV:VSOVP11242 Obecná a vývojová psychologie - Informace o předmětu
VSOVP11242 Obecná a vývojová psychologie 2
Vysoká škola zdravotnickáléto 2020
- Rozsah
- 6/4. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 28. 3. 8:00–11:45 Učebna 9, Duškova, So 30. 5. 13:40–17:25 Učebna 9, Duškova
- Předpoklady
- Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
- Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi- Osnova
- 1. Úvod do studia psychologie
Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii
Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince
Vztah k jiným vědním disciplínám - 2. Nové pohledy v psychologii
- 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti
Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor
Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty - 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
Psychosomatická koncepce - pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou
Průběh vjemu, smyslové vjemy
Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér - 5. Lidské vědomí
Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí
Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností - 6. Základy psychologie osobnosti
Teoretické předpoklady osoby a osobnosti
Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů
Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadije Malachova - 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
Adaptace, akomodace, asimilace
Psychické vlastnosti
Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti
Bioenergetika osobnosti - 8. Vývojová psychologie
Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální)
Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze
Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím
Nové psychosociální pohledy v psychologii - 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebe přijetí pro výkon dané profese - příklady - 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
Psychická rizika a stresová odolnost v práci všeobecné sestry
Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními - příklady - 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti
Emoce v pohledu holistických přístupů
Pozitivní a negativní pocity - 5. Asertivita v práci všeobecné sestry
Znalost a nácvik asertivních technik
Nácvik terapeutického rozhovoru - 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod
Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje
- 1. Úvod do studia psychologie
- Literatura
- povinná literatura
- HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
- MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
- doporučená literatura
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 450 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 10 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci všeobecné sestry. Metody nejčastěji používané v psychologii
2. Užití psychologické terminologie v praxi. Psychické procesy (čití, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Aktivační psychické procesy (city, motivy, potřeby, volní jednání, frustrace, deprivace, hodnotová orientace)
3. Základy psychologie osobnosti. Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální). Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti). Osobnost všeobecné sestry (základní předpoklady úspěšné činnosti)
4. Základy vývojové psychologie. Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období, období batolete, období předškolního věku, období školního věku, pubertální období, adolescence, období dospělosti, období stáří a jeho společenská problematika
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS), 1. ročník (LS) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSOVP11242