VSMUO13712 Multikulturní ošetřovatelství 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
6/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
So 13. 3. 12:45–17:15 Učebna 11, Duškova
Předpoklady
KREDITY_MIN(81)
Filosofie, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Sociologie, Teorie ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit podstatu kultury, identifikovat univerzální atributy kultury. Identifikovat specifické a zvláštní problémy etnických minorit při poskytování ošetřovatelské péče. Porozumět základním pojmům - etnicita, kultura, kulturní variabilita, kulturně zaměřená péče, atd. Porozumět podstatě a významu transkulturního ošetřovatelství,Pochopit potřebu poskytování kulturně přizpůsobené péče jedinců, rodinám a komunitám.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat význam transkulturního ošetřovatelství
- použít vhodný ošetřovatelský model
- definovat specifika ošetřovatelské péče u konkrétních minorit
- aplikovat specifika péče do ošetřovatelského procesu
Osnova
  • 1. Základní náboženské směry.
  • 2. Kultura a etnicita, společné a rozdílné znaky
  • 3. Vztah k nemoci, smrti, zdravotnické praxi
  • 4. Multikulturní společnost v ČR. Migrace a její zdravotnické důsledky
  • 5. Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelství
  • 6. Význam multikulturního ošetřovatelství K.M. Leiningerové
Literatura
    povinná literatura
  • PEKARA, J. Multikulturní ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1. info
  • TÓTHOVÁ, V. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8. info
  • RYŠLINKOVÁ, M. Česká sestra v arabském světě. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8. info
  • NOVÁKOVÁ, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství. Liberec: Technická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7372-404-7. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 225 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 14 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Kulturní a etnické dimenze zdraví, nemoci, smrti. Rituály
2. Duchovní činnost člověka. Základní náboženské směry
3. Křesťanská kultura a společnost. Vztah k nemoci, smrti, zdravotnické praxi
4. Specificka ošetřovatelské péče u vybraných minorit
5. Řešení problémových ošetřovatelských situací


Předmět je koncipován jako teoretický a zabývá se kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelském procesu.


Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS), 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2022.