VSONGP6365 Ošetřovatelská péče o nemocné v gynekologii a porodnictví

Vysoká škola zdravotnická
léto 2022
Rozsah
10/14. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Garneková (přednášející)
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(81)
Anatomie, Klinická propedeutika, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Obecná a vývojová psychologie, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Patologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s celou šíří poznatků z gynekologie a péče o ženu všech věkových období ve zdraví i nemoci. Cílem předmětu je schopnost aplikovat znalosti z anatomie zevních a vnitřních ženských pohlavních orgánů, znát vývoj ženských pohlavních orgánů a jeho poruchy, znát fyziologii ženy, znát jednotlivá životní období ženy, orientovat se ve vyšetřovacích metodách, umět poskytnou poradenství v rámci rodiny a společnosti, znát poruchy menstruačního cyklu, mít přehledné informace o diagnostice a terapii ženských pohlavních orgánů, prokazovat znalosti v dětské gynekologii.
Dále aplikovat znalosti z anatomie, fyziologie rodidel a pánve na proces porodu. Objasnit vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví, indikace, kontraindikace a podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod.
Profesně připravit všeobecné sestry pro praxi metodou ošetřovatelského procesu v péči o ženu v různých věkových obdobích života s důrazem na primární péči, výchovu ke zdraví a prevenci.
Výstupy z učení

- správně používat odbornou terminologii
- popsat vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví, indikace, kontraindikace a podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat systém primární péče o ženu v gynekologii
- popsat hormonální systém menstruačního cyklu
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných gynekologických onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacientku u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
- aplikovat znalosti z anatomie, fyziologie rodidel a pánve na proces porodu
- vysvětlit zákonitosti fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí
- popsat nepravidelnosti porodního mechanismu
- popsat poruchy vývoje plodu
- popsat nepravidelnosti jednotlivých dob porodních
Osnova
  • 1. Anatomie ženských pohlavních orgánů. Anatomie pánve
  • 2. Fyziologie ženy, řízení hormonální činnosti, menstruační cyklus. Gynekologická endokrinologie
  • 3. Vyšetřovací metody v gynekologii. Gynekologická urologie
  • 4. Vývojové poruchy rodidel. Poruchy uložení rodidel. Poruchy menstruačního cyklu
  • 5. Endometrióza. Záněty ženských pohlavních orgánů, sexuálně přenosné choroby
  • 6. Dystrofie a prekancerózy rodidel. Nádory ženských pohlavních orgánů. Choroby mléčné žlázy
  • 7. Gynekologická sexuologie. Plánované rodičovství a antikoncepce. Sterilita manželského páru. Prenatální diagnostika, péče o ženu v průběhu gravidity
  • 8. Náhlé příhody v gynekologii. Gynekologické operace. Rizikové, ohrožené a patologické těhotenství
  • 9. První, druhá a třetí doba porodní
  • 10. Fyziologický a patologický průběh šestinedělí


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti) Specifické zvláštnosti a zásady o nemocné s vybranými gynekologickými diagnózami:
  • 1. Ošetřovatelský proces u ženy s onemocněním zevních a vnitřních rodidel s operativní a neoperativní léčbou.
  • 2. Ošetřovatelský proces u ženy operované vaginální cestou (hysteroskopie, kyretáž, konizace, interrupce)
  • 3. Ošetřovatelský proces u ženy při laparoskopii diagnostické, při gynekologických operacích
  • 4. Ošetřovatelský proces u ženy s gynekologickým onkologickým onemocněním
  • 5. Ošetřovatelský proces u ženy s rizikovým, ohroženým a patologickým těhotenstvím, hrozící a počínající potrat, hrozící a předčasný porod, diabetes mellitus v těhotenství, gestózy
  • 6. Ošetřovatelský proces u ženy v první, druhé a třetí době porodní, v době po porodu
  • 7. Ošetřovatelský proces u ženy s fyziologickým šestinedělím, s patologickým průběhem šestinedělí (poruchy vyprazdňování a močení, tromboflebitida, metritida)
  • 8. Ošetřovatelský proces u ženy s poruchami kojení a mastitidou
  • 9. Asistence při speciálních vyšetřeních v gynekologii (HSG). Odběry biologického materiálu v gynekologické ambulanci
  • 10. Příprava ženy k vyšetření v urogynekologické ambulanci
  • 11. Příprava ženy k malému operačnímu výkonu. Ošetřovatelská péče o ženu po operačním výkonu
  • 12. Ošetřovatelská péče o ženu při chemoterapii. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o ženu pokročilého věku s onkogynekologickým onemocněním.
  • 13. Ošetřovatelská péče o ženu se záněty a STD
Literatura
    povinná literatura
  • GARNEKOVÁ, Z. Ošetřovatelská péče v gynekologii a porodnictví. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • SIMOČKOVÁ, V. Gynekologicko-pôrodnícke ošetrovateľstvo: učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-362-2. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3373-9. info
  • CITTERBART, K. Gynekologie. 2. dopl. a přeprac. vyd. Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-501-7. info
  • ROB, L., A. MARTAN a K. CITTERBART. Gynekologie. 2. rozšíř. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-501-7. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • MĚCHUROVÁ, A. Kardiotokografie - Minimum pro zdraví. Praha: Maxdorf, 2012. ISBN 978-80-7345-274-2. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Brevíř Gynekologie a Porodnictví. 3. vyd. Praha: Tribune CZ, 2011. ISBN 978-80-87135-22-8. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • URBANOVÁ, E. Reprodukčné a sexuálne zdravie ženy v dimenziách ošetrovateľstva a pôrodnej asistenci. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-343-1. info
  • SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
  • ROKYTA, R. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3012-7. info
  • BORZOVÁ, C. Nespavost a jiné poruchy spánku. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2978-7. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 26 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- Koncepce oboru gynekologie a porodnictví
- Organizace práce v preventivní péči (depistáž, dispenzarizace, preventivní prohlídky)
- Organizace a náplň práce v gynekologické ambulanci
- Úloha všeobecné sestry při revitalizačních aktivitách ženy. Kondiční cvičení, fyzikální terapie, ergoterapie, arteterapie, edukační činnost v oblasti výživy, alternativní postupy
- Edukační činnost všeobecné sestry v oblasti sexuální výchovy, plánovaného rodičovství, problematika sterilního páru, antikoncepce
- Prenatální diagnostika, péče o ženu v průběhu gravidity, správná životospráva, prevence komplikací, profylaktické cvičení, příprava matky a otce k porodu
- Základní vyšetřovací metody v gynekologii
- Vyšetřovací metody v urogynekologické ambulanci
- Gynekologické záněty a nádory
- Zásady práce s cytostatiky
- Zvláštnosti ošetřovatelské péče u dětí a dospívajících na gynekologickém oddělení. Vyšetřovací metody v dětské gynekologii, edukační činnost všeobecné sestry, psychologický přístup k matce a dítěti


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s péčí o zdraví ženy podle jejího věku. Charakterizuje klinické stavy gynekologických onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatiku, diagnostiku a léčbu. Dále seznamuje studenty s diagnostikou těhotenství a preventivní péčí o těhotnou ženu a s porodem. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb žen a jejich uspokojováni podle věku, včetně zdravého sexuálního života. Seznamuje s odlišnostmi multidisciplinární péče v oblasti různých forem zdravotních služeb.


Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/VSONGP6365