FYMNE13622 Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2023
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit studenty s ontogenetickým vývojem jedince a základy metodik pracujících na neurovývojovém podkladě, jejich neurofyziologickými principy, významnými teoriemi a paradigmaty. Praktickou výukou a ukázkami speciálních technik je vybavit dovednostmi pro využití v konkrétních indikačních oblastech.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- klasifikovat jednotlivá paradigmata metod na neurovývojovém podkladě a zná možnosti jejich využití v terapii u různých indikační oblastí
- aplikovat teoretické znalosti do praxe
- hodnotit výsledky a navrhnout nejvhodnější typ pohybové aktivity
- edukovat pacienta a jeho rodinu k aktivní účasti na léčbě
- vybrat a prakticky aplikovat, na základě speciálních vyšetření, jednotlivé základní techniky metodik na neurovývojovém podkladě
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
  • 2. Metody rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí
  • 3. Bobath koncept (úvod, historie, teorie, paradigmata)
  • 4. Využití prvků Bobath konceptu u dětí
  • 5. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cévní mozkovou příhodou/po kranotraumatech
  • 6. Vojtova reflexní lokomoce

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
  • 2. Využití prvků Bobath konceptu u dětí
  • 3. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cévní mozkovou příhodou
  • 4. Vojtova reflexní lokomoce
  • 5. Dynamická neuromusculární stabilizace
  • 6. Propriceptivní neuromusculární facilitace
  • 7. Metoda dle R. Brunkow
  • 8. Akrální koaktivační terapie ACT
Literatura
    povinná literatura
  • SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, V. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS, 2017. ISBN 978-80-270-2292-2. info
  • VACEK, J., I. WURSTOVÁ a J. KŘÍŽ A KOL. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 1. díl. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-309-4. info
  • KRAČMAR, B., M. CHRÁSTKOVÁ a R. BAČÁKOVÁ. Fylogeneze lidské lokomoce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3379-4. info
    doporučená literatura
  • BRAUNER, R. Možnosti rehabilitace u dětí a dospělých. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2019. ISBN 978-80-7013-600-3. info
  • ČERVENKOVÁ, R a KOLÁŘ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9. info
  • FORMANOVÁ, P. a D. JANDOVÁ. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2. díl, Náhlé cévní mozkové příhody. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-310-0. info
  • ŠVESTKOVÁ, O., Y. Y ANGEROVÁ a J. DRUGA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2. info
  • DROUIN, J., D. PEDNEAULT a R. POIRIER. Cviky, které léčí. Praha: Euromedia Group, 2016. ISBN 978-80-7549-126-8. info
  • DOSTÁLOVÁ, L. a O. GÁL. Současné trendy v rehabilitaci pacientů s roztroušenou sklerózou. Olomouc: Solen, 2016. ISBN 978-80-7471-172-5. info
  • ŠPRINGROVÁ, I. Akrální koaktivační terapie: vycházející ze základních principů metody Roswithy Brunkow. Čelákovice: Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2. info
  • BASSOE GJLSVIK, B.E. The Bobath concept in adulth neurology. Stuttgart: Thieme, 2008. ISBN 978-3-13-145451-5. info
Metody hodnocení
Docházka 80 %
Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti z oblasti metodik na neurovývojovém podkladě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.