VSOSE21222 Ošetřovatelství 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2023
Rozsah
3k+7s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející)
Mgr. Michaela Přibíková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSOSE21222/cv1: Pá 17. 3. 8:50–11:15 Učebna 11, Duškova, M. Přibíková
VSOSE21222/cv2: Pá 3. 3. 13:00–15:25 Učebna 11, Duškova, M. Přibíková
VSOSE21222/cv3: Pá 21. 4. 9:40–12:05 Učebna 11, Duškova, M. Přibíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(22)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat význam ošetřovatelství pro praxi
- vysvětlit přínos ošetřovatelské péče pro zdraví populace
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Historie ošetřovatelství
  • 2. Vzdělávání sester
  • 3. Profesní organizace sester
  • 4. Koncepce, definice a cíle ošetřovatelství
  • 5. Metaparadigma ošetřovatelství
  • 6. Kompetence sester
  • 7. Ošetřovatelský tým
  • 8. Formy a metody poskytované péče
  • 9. Role sestry a nemocného člověka
  • 10. Modely v ošetřovatelství, jejich vývoj a kategorie
  • 11. Rámec pro posouzení funkčních a dysfunkčních vzorců zdraví Marjory Gordonové
  • 12. Model základní ošetřovatelské péče Virginie Hendersonové
  • 13. Model sebepéče Dortohey Oremové
  • 14. Adaptační model Callisty Royové
  • 15. Teorie transkulturní péče Madeleine Leiningerové
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0. info
  • TÓTHOVÁ, VALÉRIE A KOL. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. roz. vyd. Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9. info
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7. info
    doporučená literatura
  • KAZIMOUR, I. Historie ošetřovatelství. Praha: M. Koláček, 2017. ISBN 978-80-7512-758-7. info
  • PODRAZILOVÁ, P., M. KRAUSE a L. ĎURÁČOVÁ A KOL. Teorie ošetřovatelství: (skripta pro bakalářské studijní obory). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2016. ISBN 978-80-7494-297-6. info
  • JAROŠOVÁ, D a ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založeno na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií.

Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Teorie ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Cvičné kazuistiky.
Instruktážní videa.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023, léto 2024, léto 2025.