FYPED11211 Pedagogika a edukační činnost ve fyzioterapii 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2024
Rozsah
2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Rozvrh
Po 11. 3. 8:50–13:20 Učebna 206, Vltavská, Po 18. 3. 8:50–13:20 Učebna 204, Vltavská, Po 8. 4. 8:50–13:20 Učebna 204, Vltavská, Po 22. 4. 8:50–13:20 Učebna 204, Vltavská
Předpoklady
FYANA11111 Anatomie 1 && FYBIF1112 Biofyzika && FYDID11111 Základy didaktiky tělesné výchovy 1 && FYFIL1111 Filozofie a zdravotnická etika && FYINL1111 Infekční lékařství && FYLAT1111 Odborná latinská terminologie && FYPAK1111 Pohybové aktivity v rehabilitaci && FYPP1111 První pomoc && FYPSY11111 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 1 && FYREP1112 Rehabilitační propedeutika && FYTER11111 Fyzikální terapie  1 && FYVEZ1111 Veřejné zdravotnictví && FYVYM11111 Vyšetřovací metody 1 && FYZFY1112 Základy fyzioterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. Dále naučit studenty přistupovat k pacientům profesionálně a s respektem, naučit zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem
- vyjmenovat základní pojmy a souvislosti z oblasti teorie speciální pedagogiky
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů/pacientek
- analyzovat základní dovednosti v interpersonální komunikaci
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • - Předmět a cíle pedagogiky.
  • Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • - Výchovný proces.
  • Význam výchovy v profesi fyzioterapeuta.
  • - Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • - Druhy edukace.
  • Primární edukace.
  • Sekundární edukace.
  • Terciární edukace.
  • Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
  • - Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
  • - Faktory ovlivňující komunikaci, osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel. Emoce a jejich účinek na komunikaci.
  • - Komunikace verbální, nonverbální, komunikace se symboly, sociální komunikace.
  • - Profesionální komunikace, komunikace a subordinace ve zdravotnickém týmu.
  • Pojetí edukace.
  • - Komunikace v edukačním procesu.
  • - Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
  • Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • Projektování edukace.
  • - Edukační cíle.
  • - Didaktické zásady edukace.
  • - Edukační metody.
  • - Učební pomůcky a didaktická technika.
  • - Sestavení edukačního plánu.
  • - Realizace edukačního procesu.
  • - Dokumentace v edukačním procesu.
  • - Osobnost edukátora.
  • - Edukační standardy.
  • - Vzdělávací systém v ČR.
  • - Celoživotní vzdělávání.
  • - Speciální pedagogika, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru.
  • - Metody diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice
  • - Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k jedincům s postižením
  • - Historie vztahu společnosti k lidem s postižením a současné integrační paradigma speciální pedagogiky.
  • - Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení
  • - Problematika jedinců s mentálním postižením nebo psychickými poruchami
  • - Problematika jedinců s postižením zraku a s postižením sluchu
  • - Problematika jedinců s narušenou komunikační schopností
  • - Problematika jedinců s tělesným postižením
  • - Problematika jedinců s dlouhodobým onemocněním.
  • - Problematika jedinců s vícečetným postižením a sociálním znevýhodněním
  • - Systém péče a legislativy v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Psychologie učení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2. info
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3. info
    doporučená literatura
  • VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3. info
  • GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. info
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
  • MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • PLEVOVA, I a SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
Metody hodnocení
Docházka 80 %
Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický, je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností ve fyzioterapii. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci fyzioterapeuta. Soustředí se na specifika edukačního procesu v systému komplexní péče o osoby se speciálními potřebami v duchu současného integračního paradigmatu, budování speciálně pedagogických kompetencí. Předmět tvoři zaklad profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby.

Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV.
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2024/FYPED11211