VSOPNE9278 Ošetřovatelská péče o nemocné v neurologii

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
6/6. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Zdeněk Seidl, CSc. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Zdeněk Seidl, CSc.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Patologie, Zdravotnická psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém a které výrazně ovlivňují kvalitu života člověka. Informuje rovněž o multidisciplinárním přístupu a odlišnostech individuální péče v oblasti různých forem zdravotní péče.

Cílem předmětu je porozumět odlišnostem léčby neurologických onemocnění a péči o neurologicky nemocné, o chronické neurologické stavy a handicapované nemocné. Naučit základům posuzování aktuálního klinického stavu v neurologii. Seznámit se standardními diagnostickými procedurami a testy u jednotlivých klinických stavů, se standardní léčbou a ordinacemi lékaře. Naučit stanovit standardní ošetřovatelské diagnózy a intervence u jednotlivých klinických stavů, naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u jednotlivých klinických stavů a edukaci pacienta a rodiny.
Osnova
  • Základy neurologické propedeutiky. Anamnéza, objektivní anamnéza. Komplexní vyšetření pacienta
  • Neurologické vyšetření, poruchy vědomí, funkce mozkových nervů. Vyšetření poruch motoriky, senzitivní poruchy
  • Poruchy mozečku, vestibulárního systému, poruchy postoje a chůze
  • Pomocné vyšetřovací metodiky v neurologii, elektrofyziologické vyšetření (EEG, EMG, evokované potenciály) technika snímání. Odběr likvoru, vyšetření likvoru
  • Zobrazovací vyšetření v neurologii, příprava pacienta na vyšetření, indikace, kontraindikace. Ultrazvuk v neurologii
  • Morbus Parkinson a Parkinsonský syndrom. Roztroušená skleróza. Polyneuropatie

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • Zhodnocení anamnestických údajů a objektivního vyšetření
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s poruchami vědomí, Glasgowské bodovací schéma
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s cévní mozkovou příhodou
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s epilepsií
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s onemocněním mozku a míchy, péče konzervativní i perioperační. Intrakraniální hematomy, meningitidy, encefalitidy
  • Specifika edukačního procesu u pacientů na neurologickém oddělení
Literatura
    povinná literatura
  • BROZMAN, M. Neurológia. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-339-4. info
  • Neurologické vyšetření snadno a rychle. Praha: Grada, 2008. ISBN 9788024719146. info
  • Neurologie – pro nelékařské zdravotní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • Kardioembolizační ischemické cévní mozkové příhody: diagnostika, léčba, prevence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3816-1. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • JIRÁK, R. a I. HOLMEROVÁ. Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 200 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů je 12 hodin
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)

Obsahové zaměření individuální práce studentů:
Historický pohled na neurologické ošetřovatelství, charakteristika a úlohy neurologického ošetřovatelství, specifika ošetřovatelského procesu
. .
Specifika ošetřovatelské péče u vybraných diagnóz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSOPNE9278